Verhoogde zorg (B-VIVZ-V1G090)

4 studiepuntenNederlands18 urenBeide semestersBeide semesters
Peene Nathalie (coördinator) |  Larmuseau Eveline |  Peene Nathalie |  N.
VIVES POC Educatieve graduaats- en bacheloropleidingen

De student verwerft onderstaande doelstellingen op kennis-, inzichts- en toepassingsniveau. 

DLR 1: De educatieve bachelor voor SO ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling met aandacht voor diversiteit en taalsensibilisering.

T1: beginsituatie bepalen

1.1 de beginsituatie van de lerende en de groep achterhalen

6.1 zich informeren over en discreet omgaan met gegevens over de lerende(n) en hun context

T2: doelgericht werken

1.3 doelstellingen kiezen en formuleren voor het onderwijsniveau in kwestie, rekening houdend met de beginsituatie van de lerende(n) en het gevalideerde doelenkader, leerplan ...

T5: lerenden ondersteunen en begeleiden

1.2 zijn didactisch handelen (mate van ondersteuning en begeleiding) afstemmen op enerzijds de doelstellingen en anderzijds de leefwereld, de motivatie, de beginsituatie en de behoeften van de lerende(n) rekening houdend met de diversiteit van de groep 

1.9 eraan meewerken inclusief onderwijs voor elke lerende te organiseren in het kader van het zorg- en gelijkekansenbeleid van de onderwijsinstelling

2.5 adequaat omgaan met lerende(n) met specifieke onderwijsbehoeften

DLR2. De educatieve bachelor voor SO creëert een positief leer- en leefklimaat. Hij speelt in op de sociale, culturele en talige diversiteit. Hij heeft aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van lerenden. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke integratie.

T7: een positief leefklimaat creëren met aandacht voor attitudevorming

2.5 adequaat omgaan met lerende(n) met specifieke opvoedingsbehoeften

DLR 3. De educatieve bachelor voor SO beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte en gepaste onderwijstaal. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

T9: Correcte taal hanteren

3.5 een gepaste en correcte onderwijstaal gebruiken

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V1G125 : Afstand Verhoogde zorg (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Verhoogde zorg (B-VIVZ-V6G090)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenBeide semestersBeide semesters
Larmuseau Eveline |  Peene Nathalie |  N.
VIVES POC Educatieve graduaats- en bacheloropleidingen

Dit OPO bouwt verder op het OPO ‘Basis didactiek en brede leerzorg’ en op het OPO ‘Verbindend werken’. Nu is het vooral de bedoeling om de verworven kennis en inzichten verder uit te diepen binnen de context van het erkennen en positief omgaan met diversiteit en van het bieden van verhoogde zorg waar nodig.
Dit OPO is opgedeeld in drie delen. In deel 1 worden enkele ondersteunende kaders aangeboden om te kunnen streven naar inclusie, zoals handelingsgericht werken en diversiteitsdenken. In deel 2 staan we stil bij de M-cirkel als tool om in verschillende stappen op zoek te gaan naar redelijke aanpassingen. In deel 3 worden enkele veel voorkomende labels in het onderwijs besproken: ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie, HSP, cognitief sterk functionerende leerlingen en DCD. 

VERPLICHT

  • Opleidingsteam EGO/VEB  (2024). Verhoogde zorg. Brugge/Kortrijk: VIVES
  • Aanvullende materialen worden terbeschikking gesteld via Toledo

AANBEVOLEN

  • Regelmatig volgen van de actualiteit omtrent alles wat te maken heeft met diversiteit en zorg in de klas.

Dit is een OPO dat via afstandsonderwijs georganiseerd wordt. De syllabus en de beschikbare informatie op Toledo zijn hulpmiddelen om de theoretische basis van de module te verwerven en verwerken. Via Toledo wordt ondersteunend leermateriaal aangeboden in de vorm van leermodules. Deze leermodules omvatten leerpaden, filmpjes, oefeningen...

Er is maar één contactmoment op de campus (het examen) tijdens de duur van dit opleidingsdeel. In uitzonderlijke gevallen kan het examen op campus vervangen worden door een online mondeling examen via Blackboard Collaborate.

Bij vragen en problemen kan je ondersteuning krijgen van de docent via Blackboard Collaborate. 

Evaluatieactiviteiten

Verhoogde zorg (B-VIVZ-V82856)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit 2 delen:

  • Een schriftelijk geslotenboekexamen (zonder cursusmateriaal). 
  • Een schriftelijk openboekexamen (met cursusmateriaal) waarbij de student moet kunnen aantonen de geziene maatregelen uit deel 3 uit de cursus te kunnen toepassen op een casus.

In uitzonderlijke gevallen kan het schriftelijke geslotenboekexamen vervangen worden door een mondeling geslotenboekexamen. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.