Verbindend werken (B-VIVZ-V1G150)

6 studiepuntenNederlands36 urenBeide semestersBeide semesters
Monbaillieu Isabelle (coördinator) |  De Laere Damienne |  Monbaillieu Isabelle |  N.
VIVES POC Educatieve graduaats- en bacheloropleidingen

De student verwerft voor onderstaande competenties de doelstellingen op kennis- en inzichtsniveau (zie formulering syllabus):

DLR 2: De educatieve bachelor voor secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat. Hij speelt in op de sociale, culturele en talige diversiteit. Hij heeft aandacht voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.

BT7: Een positief leefklimaat creëren met aandacht voor attitudevorming (affectieve leerzorg)

2.1 in overleg een positief leefklimaat creëren voor de lerende(n) in de groep in de onderwijsinstelling

2.2 de emancipatie van de lerende(n) bevorderen door hen te stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie

2.3  de lerende(n) ondersteunen bij hun individuele ontplooiing door aandacht te hebben voor hun attitudevorming, hun sociaal-emotionele vorming en hun waardeontwikkeling

 

DLR 4. De educatieve bachelor voor secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met administratieve taken.

T12: Een gestructureerd en stimulerend werkklimaat bevorderen

4.1 een gestructureerd werk- of leerklimaat bevorderen

 

De student verwerft voor onderstaande competenties de doelstellingen op kennis-,  inzichts- en/of toepassingsniveau (zie fomulering syllabus):

DLR 6. De educatieve bachelor voor secundair onderwijs beheerst de communicatieve vaardigheden om in gesprek te gaan met ouders en verzorgers. Hij communiceert met respect voor de diversiteit en houdt rekening met de complexiteit van de context.

BT15: Ouders als volwaardige partners betrekken

6.2 met ouders of verzorgers communiceren over de lerende(n) in de onderwijsinstelling, zo nodig op basis van overleg met collega’s / externen

6.4. met ouders of verzorgers in gesprek gaan over thema’s met betrekking tot opvoeding en onderwijs.

6.5. communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties en daarvoor strategieën ontwikkelen

 

DLR 7. De educatieve bachelor voor secundair onderwijs functioneert teamgericht. Hij werkt samen en overlegt over de pedagogische en (vak)didactische opdracht en aanpak.  Hij reflecteert met collega’s over het functioneren van het onderwijsteam.

BT16: In teamverband functioneren

7.1  binnen het onderwijsteam samenwerken en overleggen

7.2  zijn eigen pedagogische en didactische opdracht in het team bespreekbaar maken, erover reflecteren in het team en rekening houden met de feedback bij zijn eigen handelen

7.3  in overleg met collega’s reflecteren over het gezamenlijke functioneren in het onderwijsteam

 

 

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing. Eerdere sociale en communicatieve inzichten en ervaringen kunnen wel gedeeld worden binnen dit opleidingsonderdeel. Verder is het belangrijk dat je met een open blik het opleidingsonderdeel Verbindend werken kan aanvangen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatie (B-VIVZ-V6G423)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenBeide semestersBeide semesters
De Laere Damienne |  Monbaillieu Isabelle |  N.
VIVES POC Educatieve graduaats- en bacheloropleidingen

Op de Toledotegel van VW Afstand (OLA Communicatie) wordt de leerinhoud in de vorm van een aantal toepasbare modellen en zinvolle kaders, praktische tips en herkenbare praktijkvoorbeelden weergegeven en uitgewerkt.

In het OLA communicatie staan we stil bij: 

Hoe communiceer ik -  Communicatiemodellen -  Hoe communiceer ik met (multiculturele) ouders en externen - Welke plaats neem ik in in het lerarenteam - …

Op de Toledotegel krijgen de studenten de kans bepaalde communicatieve deelvaardigheden te oefenen (via leerpaden, oefeningen, ..)

De onderliggende basisattitudes zoals leergierigheid, relationele gerichtheid, flexibiliteit, gedrag van een teamspeler en zelfkritische en kritische ingesteldheid … zijn een uitgangspunt voor de noodzakelijke relatiegerichte en taakgerichte competenties.

Syllabus ‘Verbindend werken’ (bestaande uit 2 OLA's: communicatie en klasmanagement) verplicht aan te kopen in de webshop.

Basisondersteunend leermateriaal (ppt’s,  extra bronnenmateriaal , oefeningen, …) aangeboden via Toledotegel.

Nederlands als onderwijstaal

Afstandsonderwijs

Dit is een OPO dat via afstandsonderwijs georganiseerd wordt.

De syllabus en de beschikbare informatie op Toledo zijn hulpmiddelen om de theoretische basis van het OPO (bestaande uit 2 OLA’s) te verwerven en te verwerken.

De studenten gaan via afstandsonderwijs online zelf aan de slag op hun eigen tempo met het doornemen van de leerinhouden. Hierbij gaan ze gericht aan de slag met materiaal aangereikt door de docent of met materiaal dat ze vooraf zelf hebben doorgenomen, opgezocht ... (blended learning).

Tijdens het afstandsonderwijs kiest de student zelf wanneer er zelfstandig gewerkt wordt aan een aantal opdrachten (die een beroep doen op de eigen zelfsturing of gericht zijn op zelfstudie). De begeleiding wordt ondersteund door de elektronische leeromgeving Toledo en ook de docent/medestudent fungeert als begeleider van het leerproces.

De opdrachten die geïntegreerd zijn in de online leeromgeving  confronteren de studenten op een geïntegreerde wijze met alle kennis-, vaardigheids- en houdingsaspecten die ook in het latere beroep van belang zijn.

Alle concrete richtlijnen (OPO planning met leerinhouden die zelfstandig doorgenomen worden op eigen tempo) zijn terug te vinden op Toledo.

Bij vragen of problemen kan je ondersteuning krijgen van de docent via o.a. het forum op Toledo of via mail.

3 sp. Klasmanagement (B-VIVZ-V6G424)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenBeide semestersBeide semesters
De Laere Damienne |  Monbaillieu Isabelle |  N.
VIVES POC Educatieve graduaats- en bacheloropleidingen

Op de Toledotegel van VW Afstand (OLA klasmanagement) wordt de leerinhoud in de vorm van een aantal toepasbare modellen en zinvolle kaders, praktische tips en herkenbare praktijkvoorbeelden weergegeven en uitgewerkt. Deze leerinhouden worden zelfstandig doorgenomen door de student.

In het OLA klasmanagement  staan we stil bij de visie op ‘klashouden’ en het belang van betrokkenheid en verbondenheid. Van daaruit worden op een systematische wijze en vanuit ondersteunende kaders verschillende aspecten van omgaan met leerlingen (het team, ouders, externen) besproken:  Welke leraar wil/kan ik zijn? Hoe kan ik positief omgaan met de klasgroep? Hoe sta ik voor de klas? Hoe reageer ik op ordeverstoring?

Via leerpaden en opdrachten  krijgen de studenten de kans bepaalde deelvaardigheden te oefenen.

De onderliggende basisattitudes zoals leergierigheid, relationele gerichtheid, flexibiliteit, gedrag van een teamspeler en zelfkritische en kritische ingesteldheid … zijn een uitgangspunt voor de noodzakelijke relatiegerichte en taakgerichte competenties.

 

Syllabus ‘Verbindend werken’ (bestaande uit 2 OLA's: klasmanagement en communicatie) verplicht aan te kopen via de webshop.

Basisondersteunend leermateriaal (ppt’s,  extra bronnenmateriaal , oefeningen, …) aangeboden via Toledotegel.

Nederlands als onderwijstaal

Dit is een OPO dat via afstandsonderwijs georganiseerd wordt.

De syllabus en de beschikbare informatie op Toledo zijn hulpmiddelen om de theoretische basis van het OPO (bestaande uit 2 OLA’s) te verwerven en te verwerken.

De studenten gaan via afstandsonderwijs online zelf aan de slag op hun eigen tempo met het doornemen van de leerinhouden. Hierbij gaan ze gericht aan de slag met materiaal aangereikt door de docent of met materiaal dat ze vooraf zelf hebben doorgenomen, opgezocht ... (blended learning).

Tijdens het afstandsonderwijs kiest de student zelf wanneer er zelfstandig gewerkt wordt aan een aantal opdrachten (die een beroep doen op de eigen zelfsturing of gericht zijn op zelfstudie). De begeleiding wordt ondersteund door de elektronische leeromgeving Toledo en ook de docent/medestudent fungeert als begeleider van het leerproces.

De opdrachten die geïntegreerd zijn in de online leeromgeving  confronteren de studenten op een geïntegreerde wijze met alle kennis-, vaardigheids- en houdingsaspecten die ook in het latere beroep van belang zijn.

Alle concrete richtlijnen (OPO planning met leerinhouden die zelfstandig doorgenomen worden op eigen tempo) zijn terug te vinden op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Verbindend werken (B-VIVZ-V86165)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V6G423 - Communicatie1-20/20 puntenschaal
V6G424 - Klasmanagement1-20/20 puntenschaal

Het OPO VW is opgedeeld in 2 OLA's, het evalueren per OLA gebeurt op dezelfde manier.

Op het einde van het OPO: schriftelijk examen is een combinatie van een geslotenboekexamen (basiskennis – zonder gebruik van leermateriaal) en een openboekexamen (inzichts- en toepassingsvragen – met gebruik van leermateriaal):

  • EVO 1 (60%) [geslotenboekexamen]: de student illustreert de verworven basiskennis (vakjargon: begrippen verantwoorden en theoretische inzichten met elkaar in verband brengen).
  • EVO 2 (40%) [openboekgedeelte]: summatieve evaluatie van agogische en communicatieve inzichts- en toepassingsvragen / casusbesprekingen (situaties beoordelen vanuit de aangereikte inzichten, gepast reageren en eigen gedrag/denkwijze motiveren vanuit de cursusinhouden, … ). De student toont aan dat hij zich bewust is van zijn kwaliteiten en werkpunten en hij kan de evolutie doorheen het OPO aantonen, gelinkt aan de verworven theoretische inzichten.

 

Inschrijven voor het examen gebeurt via square.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor beide OLA’s: zowel voor EVO 1 als voor EVO 2 wordt een tweede examenkans aangeboden volgens dezelfde modaliteit als de 1ste examenkans.