Windows Server 2 (B-VIVZ-V1N005)

5 studiepuntenNederlands45 urenTweede semesterTweede semester
Derudder Ivan (coördinator) |  Derudder Ivan |  Engelen Wim |  N.
VIVES Z POC AD Netwerkbeheer

DLR 1: De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken  correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.

GI 1.1 De student past het OSI-model toe binnen netwerken.
GI 1.4 De student tekenet de topologie van een netwerk.

DLR 3: De gegradueerde installeert, configureert en test clients en servers in een professionele virtuele of fysieke omgeving. 

GI 3.1 De student zet een virtuele netwerkomgeving op. 
GI 3.2 De student zet een server op om een netwerk aan te sturen.
GI 3.3 De student verleent virtuele en fysieke toestellen toegang tot het netwerk.
GI 3.4 De student verleent gebruikers toegang tot systemen en netwerk.

DLR 4: De gegradueerde implementeert en onderhoudt besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.

GI 4.1 De student garandeert de werking van besturingssystemen op vadte en mobiele toestellen
GI 4.3 De student garandeert de werking van netwerkservices op vaste en mobiele toestellen. 

DLR 5: De gegradueerde ondersteunt de gebruikers bij het optimaal en veilig gebruik van de besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.

GI 5.1 De student beluistert actief de concrete vraag van gebruikers,
GI 5.2 De student maakt onderscheid tussen 1ste lijn en 2e lijn... zorg
GI 5.3 De student maakt een concrete afspraak over de dienstverlening.
GI 5.4 De student geeft concrete instructies over het optimaal en veilig gebruik

DLR 7: De gegradueerde monitort de systemen en netwerken en suggereert verbeterpunten en structurele oplossingen bij vastgestelde problemen.

GI 7.1 De student selecteert tools om netwerkverkeer, systemen en applicaties te monitoren
GI 7.2 De student brengt vastgestelde problemen in kaart
GI 7.3 De student formuleert aanzetten tot verbeterpunten
GI 7.4 De student reikt structurele oplossingen aan binnen zijn bevoegdheid

DLR 10: De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor ook het gepaste anderstalige vakjargon

GI 10.1 De student documenteert over z’n geleverde werk.
GI 10.4 De student werkt consistent en nauwkeurig

DLR 13: De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair team en participeert actief tijdens overlegmomenten.

GI 13.2 De student verwoordt eigen ideeën en vragen  op een passende manier.  
GI 13.3 De student voert gemaakte afspraken binnen het team correct uit

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Windows server 2 (B-VIVZ-V6N408)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht45 urenTweede semesterTweede semester
Derudder Ivan |  Engelen Wim |  N.
VIVES Z POC AD Netwerkbeheer

Bedrijven en openbare sectoren (scholen, gemeentebesturen, ziekenhuizen,…) zoeken continue naar specifiek personeel dat de IT taken kan uitvoeren en voor IT-ontzorging kan zorgen voor het andere personeel. Na dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • een serveromgeving op te zetten in een netwerk.
  • alle gebruikers van het netwerk de nodige rechten toe te kennen zodat ze zonder problemen documenten, mappen en printers kunnen sharen (dit op basis van Groups Policy’s). Bij het toekennen van alle rechten mag zeker de security door de student niet uit het oog verloren worden.
  • serveromgevingen primair te beheren via een gui. Specifieke handelingen kan de studenten uitvoeren m.b.v. scripting (+ commandline).
  • Backups te maken

Het is een verdere ontwikkeling in detail van serverbeheer door de student na slagen in het OPO: System Management 1

In werkplekleren zal na evaluatie van System Management 1 de student ingeschakeld worden voor:

  • het beheer van mappen, rechten en structuren.
  • Printerbeheer is voor een startende IT’er vaak een van de basistaken die veelzijdig aan bod komen in dit OPO.

De verantwoordelijke kan zo de student inschatten welk zijn vaardigheden en competenties zijn.

  • Handboek
  • Online oefeningen op Toledo
  • Online leerpad of cursus

Bedrijfsbezoek - Groepsopdracht - Individuele opdracht - Veldwerk

Dit opleidingsonderdeel wordt op de volgende manier vormg gegeven:

  • Veldwerk:
    • Observaties van studenten, individueel als in team zal het bijsturen ervan op een vlotte manier laten verlopen.
  • Individuele opdracht en groepsopdracht:
    • Diverse taken en deeltaken kunnen individueel als in teamverband tot een vlotte realisatie gebracht worden.
    • Door de presentatie zal de student leren hoe hij/zij moet communiceren in de bedrijfsomgeving. Dit zowel individueel als in groep.
  • Bedrijfsbezoek:
    • Het werkveld of de werkplek levert uiteindelijk een beoordeling op, op basis van verworven competenties van de student.
    • De nodige bedrijfsbezoeken zullen de student laten ervaren hoe men werkt binnen de IT-omgeving. Hij zal hier kunnen vaststellen hoe bedrijven een gezonde IT-kennis in huis hebben en hoe het zeker niet moet.

Evaluatieactiviteiten

System Management 1 (B-VIVZ-V81518)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets, Take-home
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

60% permanente evaluatie: medewerking tijdens de contactmomenten, opdrachten en taken uitvoeren

40% evaluatie in de examenperiode: vaardigheidstoets (bv. een case uitwerken) + theoretisch examen

  • Zowel voor permanente evaluatie als de vaardigheidstoets  wordt er bij het vermoeden van kopieerwerk van een andere student 0 gegeven voor de opdracht, evaluatie, … Dit voor alle betrokken studenten
  • Indien overgegaan wordt naar alternerend contactluw onderwijs, zal voor het gedeelte van de permanente evaluatie dat thuis online wordt afgelegd, de wegingsfactor gehalveerd worden.
  • Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

30% overname van de punten van de permanente evaluatie

70% vaardigheidstoets

Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent.