Virtualisatie (B-VIVZ-V1N020)

Doelstellingen
DLR 1: De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
- GI 1.3 De student brengt een bestaande client-server topologie in kaart.
- GI 1.4 De student tekent de topologie van een netwerk.
DLR 2: De gegradueerde installeert, configureert en test professionele netwerkinfrastructuur volgens de noden van de organisatie op basis van een bestaand plan.
- GI 2.1 De student identificeert de onderdelen van het netwerk op een bestaand netwerkplan.
- GI 2.2 De student sluit de onderdelen van het netwerk op elkaar aan.
- GI 2.3 De student stemt alle onderdelen van een netwerk op elkaar af.
- GI 2.4 De student brengt netwerkproblemen in kaart via testen.
DLR 8: De gegradueerde bepaalt proactief wat nodig is om de continuïteit van de systeem- en netwerkinfrastructuur van de organisatie te garanderen en kaart deze noden aan bij de relevante betrokkenen.
- GI 8.1 De student neemt initiatief om ontwikkelingen die de systeem- en netwerkinfrastructuur op de proef stellen, te identificeren.
DLR 9: De gegradueerde herkent veiligheidsrisico's, informeert en past de relevante procedures en best practices inzake systeem- en netwerkbeveiliging toe.
- GI 9.1 De student installeert soft- en hardware om systemen en netwerken te beveiligen.
- GI 9.2 De student ziet de signalen die wijzen op verhoogde veiligheidsrisico’s.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Virtualisatie (B-VIVZ-V6N020)




Inhoud
Bedrijven en openbare sectoren (scholen, gemeentebesturen, ziekenhuizen …) zoeken continue naar specifiek personeel die virtuele serversystemen kunnen opzetten en beheren, zowel dedicated als in the cloud. Na dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- alle terminologieën te herkennen die betrekking hebben op deze serversystemen en monitoringsystemen. Dit zowel een een simulatie-omgeving als in een cloud en dedicated omgeving.
- zelfstandig te werken, eigen vraagstelling kunnen beantwoorden en probleemoplossend te denken.
- verschillende vormen van servers, viruteel en simultaan kunnen opzetten en monitoren op één dedicated server. Zowel in cloud als on-premises
De kennis van dit OPO heeft een grote meerwaarde voor elke systeem- en netwerkbeheerder. Met de basiskennis van dit OPO zal de student voor elk bedrijf een meerwaarde zijn.
Met de aanpak en realisatie van zijn taken zal de mentor kunnen inschatten welke eigenschappen en competenties de student heeft.
Studiemateriaal
Cursus
Online oefeningen op Toledo
Online leerpad of cursus
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Oefeningen/opdrachten - Veldwerk
Dit opleidingsonderdeel wordt op de volgende manier vorm gegeven:
- Veldwerk:
- Observaties van studenten individueel als in team zal het bijsturen ervan op een vlotte manier laten verlopen.
- Individuele opdracht en groepsopdracht:
- Diverse taken en deeltaken kunnen individueel als door diverse teams tot een vlotte realisatie gebracht worden.
- De presentatie zal de student leren hoe hij/zij moet communiceren in de bedrijfsomgeving.
Het werkveld of de werkplek levert uiteindelijk een beoordeling van de competenties van de student.
Evaluatieactiviteiten
Virtualisatie (B-VIVZ-V81533)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
40% permanente evaluatie: medewerking tijdens de contactmomenten en uitvoeren van opdrachten en taken.
60% evaluatie in de examenperiode: vaardigheidstoets (bv. een case uitwerken) en/of theoretische toets
- Zowel voor permanente evaluatie als de vaardigheidstoets wordt er bij het vermoeden van kopieerwerk van een andere student 0 gegeven voor de opdracht, evaluatie, … Dit voor alle betrokken studenten
- Indien overgegaan wordt naar alternerend contactluw onderwijs, zal voor het gedeelte van de permanente evaluatie dat thuis online wordt afgelegd, de wegingsfactor gehalveerd worden.
- Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor de tweede examenkans wordt een schriftelijk examen en/of vaardigheidstoets afgelegd die voor 100% meetellen.
Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent.