Security Standards (B-VIVZ-V1N023)

Doelstellingen
DLR 1: De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
- GI 1.6 De student anticipeert op beveiligingsrisico’s van een netwerkomgeving.
DLR 11: De gegradueerde handelt deontologische en gaat op een professionele manier om met data en privacy. De gegradueerde past de relevante wetgeving en normering toe.
- GI 11.1 De student volgt de deontologische regels van de school- en werkplekomgeving.
- GI 11.2 De student respecteert de privacy en waargenomen data.
- GI 11.3 De student beargumenteert z’n handelen op basis van de uitgangspunten van actuele wetgeving en normering.
DLR 12: De gegradueerde volgt relevante IT-evoluties op en verbetert continu de eigen praktijk. De gegradueerde identificeert de eigen ontwikkelingsnoden.
- GI 12.1 De student informeert zich via relevante bronnen over IT- evoluties.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Security Standards (B-VIVZ-V6N023)




Inhoud
Bedrijven en openbare sectoren (scholen, gemeentebesturen, ziekenhuizen, KMO’s …) zoeken continue naar specifiek personeel die de wetgeving en de veiligheidsaspecten kennen, welke betrekking hebben op computer- en netwerksystemen. Na dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- alle terminologieën te herkennen die betrekking hebben op IT veiligheid en netwerk security
- zelfstandig te werken, eigen vraagstelling kunnen beantwoorden en probleemoplossend te denken.
De kennis van dit OPO heeft een grote meerwaarde voor elke systeem- en netwerkbeheerder. Met de basiskennis van dit OPO zal de student voor elk bedrijf een meerwaarde zijn.
Met de aanpak en realisatie van zijn taken zal de verantwoordelijke kunnen inschatten welke eigenschappen en competenties de student heeft.
Studiemateriaal
- Cursus
- Online oefeningen op Toledo
- Online leerpad
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Hoorcollege - Vaardigheidstraining
Dit opleidingsonderdeel wordt op de volgende manier vorm gegeven:
- Veldwerk:
- Observaties van studenten individueel als in team zal het bijsturen ervan op een vlotte manier laten verlopen.
- Individuele opdracht en groepsopdracht:
- Diverse taken en deeltaken kunnen individueel als door diverse teams tot een vlotte realisatie gebracht worden.
- De presentatie zal de student leren hoe hij/zij moet communiceren in de bedrijfsomgeving.
Het werkveld of de werkplek levert uiteindelijk een beoordeling van de competenties van de student.
Evaluatieactiviteiten
Security Standards (B-VIVZ-V81536)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
60% permanente evaluatie: medewerking tijdens de contactmomenten en uitvoeren van opdrachten en taken.
40% evaluatie in de examenperiode: vaardigheidstoets (bv. een case uitwerken) en/of theoretische toets
- Zowel voor permanente evaluatie als de vaardigheidstoets wordt er bij het vermoeden van kopieerwerk van een andere student 0 gegeven voor de opdracht, evaluatie, … Dit voor alle betrokken studenten
- Indien overgegaan wordt naar alternerend contactluw onderwijs, zal voor het gedeelte van de permanente evaluatie dat thuis online wordt afgelegd, de wegingsfactor gehalveerd worden.
- Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor de tweede examenkans wordt een schriftelijk examen en/of vaardigheidstoets afgelegd die voor 100% meetellen.
Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent.