Windows Server 1 (B-VIVZ-V1N081)

Doelstellingen
DLR 1: De gegradueerde past de standaarden van datacommunicatie en netwerken correct toe om kwaliteitsvol werk af te leveren.
GI 1.1 De student past het OSI-model toe binnen netwerken.
GI 1.2 De student kent de mogelijkheden van transportmedia.
GI 1.3 De student brengt een bestaande client-server topologie in kaart.
DLR 2: De gegradueerde installeert, configureert en test professionele netwerkinfrastructuur volgens de noden van de organisatie op basis van een bestaand plan.
GI 2.1 De student identificeert de onderdelen van het netwerk op een bestaand netwerkplan.1
GI 2.2 De student sluit de onderdelen van het netwerk op elkaar aan.1
GI 2.3 De student stemt alle onderdelen van een netwerk op elkaar af. 1
DLR 3: De gegradueerde installeert, configureert en test clients en servers in een professionele virtuele of fysieke omgeving.
GI 3.1 De student zet een virtuele netwerkomgeving op.
GI 3.2 De student zet een server op om een netwerk aan te sturen.
GI 3.3 De student verleent virtuele en fysieke toestellen toegang tot het netwerk.
GI 3.4 De student verleent gebruikers toegang tot systemen en netwerk.
DLR 4: De gegradueerde implementeert en onderhoudt besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.
GI 4.3 De student garandeert de werking van netwerkservices op vaste en mobiele toestellen.
DLR 5: De gegradueerde ondersteunt de gebruikers bij het optimaal en veilig gebruik van de besturingssystemen, applicaties en netwerkservices.
GI 5.1 De student beluistert actief de concrete vraag van gebruikers,
GI 5.3 De student maakt een concrete afspraak over de dienstverlening.
GI 5.4 De student geeft concrete instructies over het optimaal en veilig gebruik
DLR 10: De gegradueerde verzamelt informatie, documenteert, communiceert en rapporteert over het geleverde werk, afgestemd op de doelgroep. De gegradueerde gebruikt hiervoor ook het gepaste anderstalige vakjargon
GI 10.1 De student documenteert over z’n geleverde werk.
GI 10.3 De student gebruikt een gepast taalregister en correct vakjargon in mondelinge en schriftelijke communicatie.
DLR 13: De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair team en participeert actief tijdens overlegmomenten.
GI 13.1 De student toont een actief luisterende houding tijdens overlegmomenten.
GI 13.2 De student verwoordt eigen ideeën en vragen op een passende manier.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Server 2xxx (B-VIVZ-V6N081)




Inhoud
Bedrijven en openbare sectoren (scholen, gemeentebesturen, ziekenhuizen, …) zoeken continue naar specifiek personeel dat de IT taken kan uitvoeren en voor IT-ontzorging kan zorgen voor het andere personeel. De student is na dit opleidingsonderdeel in staat om:
- een serveromgeving op te zetten. Alle clients moeten via de server de nodige netwerkparameters verkrijgen zodat deze het internet kunnen benaderen en elkaar kunnen zien.
- de serveromgevingen primair te beheren via een gui. Specifieke handelingen kan de studenten uitvoeren m.b.v. scripting (+ commandline).
- de omgeving die opgezet wordt correct een efficiënt troubleshooten.
De kennis van dit OPO is een basisvaardigheid van een IT-medewerker. De verdere ontwikkeling in ‘System Management’ kan pas na het begrijpen en realiseren van dit OPO.
In werkplekleren zal de start van de student in veel gevallen dit hoofdstuk als basisonderdeel van zijn taak bevatten. De verantwoordelijke kan zo de student inschatten welk zijn vaardigheden en competenties zijn.
Studiemateriaal
- Handboek
- Online oefeningen op Toledo
- Online leerpad of cursus
Toelichting werkvorm
Bedrijfsbezoek - Groepsopdracht - Individuele opdracht - Veldwerk
Dit opleidingsonderdeel wordt op de volgende manier vorm gegeven
- Veldwerk:
- Observaties van studenten, individueel als in team zal het bijsturen ervan op een vlotte manier laten verlopen.
- Individuele opdracht en groepsopdracht
- Diverse taken en deeltaken kunnen individueel als door diverse teams tot een vlotte realisatie gebracht worden.
- Door de presentatie zal de student leren hoe hij/zij moet communiceren in de bedrijfsomgeving. Dit zowel in groep als individueel.
- Bedrijfsbezoeken:
- De nodige bedrijfsbezoeken zullen de student laten ervaren hoe men werkt binnen de IT-omgeving.
1 sp. Bedrijfsbezoeken (B-VIVZ-V6N082)




Inhoud
Bedrijven en openbare sectoren (scholen, gemeentebesturen, ziekenhuizen …) zoeken continue naar specifiek personeel dat de IT-taken kan uitvoeren en voor IT-ontzorging kan zorgen voor het ander personeel. Na dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- alle terminologieën, die betrekking hebben op een netwerk, kennen. Dit zowel een een simulatie-omgeving als in een dedicated omgeving.
- zelfstandig te werken, eigen vraagstelling te beantwoorden en probleemoplossend te denken.
De kennis van dit opleidingsonderdeelis een basisvaardigheid van een netwerkbeheerder.
De bedrijfsbezoeken zijn van essentiële waarde voor de student zodat die zich verder kant ontplooien in zijn opleiding. Via de bedrijfsbezoeken komt de student in aanraking met verschillende facetten van IT. De student zal via de bedrijfsbezoeken de realiteit aanvoelen zodat hij zich een beeld kan maken van het werkplekleren.
Studiemateriaal
- Informatie ontvangen van de bedrijfsbezoeken
Toelichting werkvorm
Bedrijfsbezoek - Groepswerk - Individuele opdracht - Veldwerk
Dit opleidingsonderdeel wordt op de volgende manier vorm gegeven:
- Veldwerk
- Observaties van studenten individueel als in team zal het bijsturen ervan op een vlotte manier laten verlopen.
- Individuele opdracht en groepsopdracht
- Diverse taken en deeltaken kunnen individueel als door diverse teams tot een vlotte realisatie gebracht worden.
- Bedrijfsbezoeken
- De nodige bedrijfsbezoeken zullen de studenten laten ervaren hoe men werkt binnen de IT-omgeving.
- De student zal feeling krijgen met de realiteit.
Evaluatieactiviteiten
Windows Server 1 (B-VIVZ-V83851)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V6N081 - Server 2xxx | 1-20/20 puntenschaal |
V6N082 - Bedrijfsbezoeken | 1-20/20 puntenschaal |
- 60% permanente evaluatie: medewerking tijdens de contactmomenten, opdrachten en taken uitvoeren
- 40% evaluatie in de examenperiode: vaardigheidstoets (bv. een case uitwerken) + theoretisch examen
- Indien overgegaan wordt naar alternerend contactluw onderwijs, zal voor het gedeelte van de permanente evaluatie dat thuis online wordt afgelegd, de wegingsfactor gehalveerd worden.
- Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent
Zowel voor permanente evaluatie als de vaardigheidstoets wordt er bij het vermoeden van kopieerwerk van een andere student 0 gegeven voor de opdracht, evaluatie, … Dit voor alle betrokken studenten
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V6N081 - Server 2xxx (binnen en over academiejaar)
- V6N082 - Bedrijfsbezoeken (binnen en over academiejaar)
Voor de tweede examenkans wordt een schriftelijk examen en/of vaardigheidstoets afgelegd die voor 100% meetellen.
Indien overgegaan wordt naar contactloos onderwijs, gebeuren evaluaties online met visuele controle door de docent.