Ortho(ped)agogie (B-VIVZ-V1O027)

Doelstellingen
DLR 1: de gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
- De gegradueerde in de orthopedagogische begeleiding bouwt een professionele begeleidingsrelatie uit met de cliënt en het netwerk van de cliënt (1.1. beginnend niveau).
DLR 2: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
- De gegradueerde in de orthopedagogische begeleiding schept op een doordachte wijze een groeibevorderend opvoedings- en begeleidingsklimaat (2.1. beginnend niveau).
- De gegradueerde in de orthopedagogische begeleiding bouwt een redenering op, gebaseerd op theoretische en methodische inzichten (2.3. beginnend niveau).
DLR 3: De gegradueerde verzamelt informatie in functie van het ondersteuningsplan en levert een actieve bijdrage aan het vormgeven en implementeren ervan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
- De gegradueerde in de orthopedagogische begeleiding observeert en inventariseert de vragen en noden van de cliënt en het netwerk van de cliënt (3.2. beginnend niveau).
DLR 11: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
- De gegradueerde in de orthopedagogische begeleiding past nieuwe inzichten ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking toe (11.4. beginnend niveau).
Begintermen
/
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V1O001 : Ortho(ped)agogie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Graduaat in de Orthopedagogische begeleiding (opstart opleiding in september) (Kortrijk) 120 sp.
- Graduaat in de Orthopedagogische begeleiding (opstart opleiding in februari) (Kortrijk) 120 sp.
- Micro degree basispakket werken met mensen met een verstandelijke beperking 13 sp.
- Micro degree basispakket werken met jongeren in een verontrustende opvoedingssituatie 12 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ortho(ped)agogie (B-VIVZ-V6O027)




Inhoud
Binnen ortho(ped)agogie gaan we in op de basistheorieën van het ortho(ped)agogisch werken. We reiken een aantal basisprincipes aan die een kader vormen van waaruit het (ortho)agogisch handelen vertrekt. Met (ortho)pedagogische visies zoals deze van Patterson, Ter Horst, Kok, McGee en Baart geven we de basisprincipes voor het creëren van een aangepast woon- en leefklimaat. Omdat dit opleidingsonderdeel in het eerste semesterpakket zit, willen we deze thema’s illustreren aan de hand van voorbeelden uit verschillende doelgroepen. Op deze manier krijgen studenten, vroeg in hun opleiding, een beeld van wat een orthopedagogische concept is en dit binnen verschillende settingen in het hulpverleningslandschap. Daarnaast staan we ook stil bij wat een basisopdracht is van de opvoeder/begeleider: nl. het omgaan met problemen. We kiezen hierbij voor een kennismaking met het oplossingsgericht denken en werken. Met ‘Signs of Safety’ van Turnell bekijken we een toepassing van het oplossingsgerichte denken/werken en maken we een eerste stap in de richting van een verdieping in het omgaan met VOS.
Studiemateriaal
VERPLICHT:
- Team Graduaat Orthopedagogische begeleiding (2024). Orthopedagogie. Niet-gepubliceerde syllabus. Kortrijk: VIVES
- Powerpointpresentaties kunnen studenten terugvinden op Toledo
Toelichting werkvorm
Doorheen een aantal lessen krijgen de studenten een verwerkingsopdracht waarbij ze de visies van Patterson, Ter Horst, Kok, McGee en Baart dienen te vertalen naar hun praktijksituatie.
Evaluatieactiviteiten
Ortho(ped)agogie (B-VIVZ-V81954)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het opleidingsonderdeel ‘Orthopedagogie’ wordt geëvalueerd door middel van een schriftelijk examen (gesloten boek).
Het examen staat op 100% van de eindscore
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De examenmodaliteit in de 2e examenkans is dezelfde als bij de 1e examenkans.
Schriftelijk gesloten boek examen (100%)