Natuurwetenschappen - Big Ideas (B-VIVZ-V2J037)

7 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterEerste semester
De Coninck Ineke (coördinator) |  De Coninck Ineke |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.1 De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep achterhalen.
1.2 De leerkracht kan doelstellingen kiezen en formuleren.
1.3 De leerkracht kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren.
De leerkracht kan:
1.3.1 keuzes maken uit een gegeven aanbod, rekening houdend met de criteria van de beginsituatie, de maatschappelijke relevantie, de beschikbare tijd en hulpmiddelen in het belang van de opbouw van het vakgebied;
1.4 De leerkracht kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten.
De leerkracht kan:
1.4.3 in samenspraak met collega’s verbanden aangeven tussen leerinhouden uit het eigen vakgebied en verwante vakgebieden (horizontale samenhang);
1.4.4 leerinhouden situeren in het geheel van het aanbod van het betreffende vak (verticale samenhang).
1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
De leerkracht kan:
1.5.1 strategieën, multimediale leeromgevingen en aangepaste werkvormen kiezen die afgestemd zijn op de doelstellingen;
1.6 De leerkracht kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
De leerkracht kan:
1.6.1 leermiddelen kiezen en aanpassen, en hierover, indien nodig, overleg plegen met de vakgroep en het schoolteam;
1.6.2 indien nodig de leermiddelen met de hulp van collega’s aanpassen aan de doelgroep en de omstandigheden.
De ondersteunende kennis omvat relevante bronnen om leermiddelen te vinden, alsook criteria om ze te beoordelen.
1.7 De leerkracht kan een krachtige leeromgeving realiseren, met aandacht voor de heterogeniteit binnen de leergroep.
De leerkracht kan:
1.7.1 motiverende leeromgevingen tot stand brengen, die aangepast zijn aan de belangstelling en het verwerkingsniveau van de leerlingen;
1.7.2 leerinhouden inbedden in authentieke, reële situaties die voor de leerlingen betekenisvol zijn;
1.7.3 ICT functioneel integreren bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving;
1.7.4 leerlingen in de gelegenheid stellen om leerinhouden actief te ontdekken en te verwerken;
1.7.5 de leerlingen leren reflecteren over hun leerproces;

Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder

2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
De leerkracht kan:
2.4.1 maatschappelijke gebeurtenissen aan de leerinhouden koppelen;
2.4.2 leerlingen kritisch en zinvol leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de media.

Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert

3.1 De leerkracht beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen.
De leerkracht kan:
3.1.1 hiaten in de eigen vakdeskundigheid detecteren en aanvullen, en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden, structuren en methodes van het vakgebied.
3.2 De leerkracht kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden.
De leerkracht kan:
3.2.1 flexibel gebruikmaken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak.
De ondersteunende kennis omvat de concepten, inhouden en structuren, en methodes van het vakgebied.
3.3 De leerkracht kan het eigen vormingsaanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.
De leerkracht kan:
3.3.1 horizontale en verticale verbanden leggen tussen inhouden uit het eigen vakgebied, en tussen die inhouden en de inhouden uit verwante vakgebieden en vakoverschrijdende domeinen;
3.3.2 het eigen aanbod situeren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen, en binnen een leerplan.

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Natuurwetenschappen - Big Ideas (B-VIVZ-V5J079)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht42 urenEerste semesterEerste semester
De Coninck Ineke |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

Dit jaar wordt de klemtoon gelegd op integratie van de verschillende wetenschapsvakken. Hierbij wordt vertrokken van de Big Ideas.

Er zijn ook 2 opdrachten rond integratie:

1) een paper rond Big Idea 13 met een bijhorende leerlingenbundel

2) een persmap rond Big Idea 14 samenstellen met linken naar het vak/leerplandoelstellingen, kritische beoordeling rond wetenschappelijkheid,...

De Coninck, I.; Van Coillie F. (2018) Natuurwetenschappen vakkennis 3. Syllabus. Hogeschool VIVES, departement secundair onderwijs.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchrone of asynchrone off-campus activiteiten.

Evaluatieactiviteiten

Natuurwetenschappen - Big Ideas (B-VIVZ-V79084)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 EVO's.
De eindscore van dit opleidingsonderdeel (OPO) bestaat uit het gewogen gemiddelde van de verschillende EVO's. 

EVO 1: Examen in een examenperiode (80%)

EVO 2: Opdrachten (Paper 'Wetenschap en technologie' en persmap) (20%)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.