STEM (B-VIVZ-V2J061)

3 studiepuntenNederlands35 urenEerste semesterEerste semester
Vandenabeele Alexia (coördinator) |  De Coninck Ineke |  Vandenabeele Alexia |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

Het keuzevak STEM beoogt de studenten:
• een helder beeld te geven van het huidige STEM-landschap
• STEM competenties aan te leren
• te leren functioneren in een multi-disciplinair team
• te leren funtioneren als coach in een klas
• voor te bereiden op een eventuele tewerkstelling als STEM-leerkracht


 

Functioneel geheel 4: De leraar als organisator

4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

4.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.

4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.


Functioneel geheel 5: De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker

5.1 De leerkracht kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.


Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externen

8.1 De leerkracht kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.

8.4 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage- of tewerkstellingsplaatsen.

Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant

10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen:
- het sociaal-economische domein;
- het cultureel-esthetische domein;
- het cultureel-wetenschappelijke domein.

Functioneel geheel 11: De leraar als beziel(en)de persoon

Aan dit keuzevak kunnen alle studenten deelnemen van wie 1 of meerdere onderwijsvakken binnen het 'STEM' bebied vallen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. STEM 3 (B-VIVZ-V5J125)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht35 urenEerste semesterEerste semester
De Coninck Ineke |  Vandenabeele Alexia |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

• Wat is STEM?
• Werken in een multi disciplinair team
• STEM didactiek
• Ontwerpen - modeleren - abstrageren
• Leerkracht als coach
• STEM organiseren
• Evalueren in STEM

Losbladig cursusmateriaal (Toledo)

In dit OPO werken we vanuit een onderzoekende aanpak. Door zelf STEM-uitdagingen aan te gaan, ontdekken we gaandeweg de eigenheid van STEM.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

De modaliteiten van hoe de opdracht zal worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak tussen de student, de werkplaats en de hogeschool en kunnen per student variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.

Evaluatieactiviteiten

STEM 3 (B-VIVZ-V79240)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

EVO 1: Presentatie en rapportering van opdrachten en STEM-project (25%)

EVO 2: Uitwerking eigen STEM-project (75%)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.