PAV/MAVO - didactische stage 1 (B-VIVZ-V2J391)

3 studiepuntenNederlands5 urenTweede semesterTweede semester
Marichal Pascale (coördinator) |  Marichal Pascale |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

Door ervaring en reflectie wordt het veelomvattende en complexe beroep van leraar geleidelijk aangeleerd.

In het eerste jaar ligt het accent vooral op volgende domeinspecifieke leerresultaten (DLR’s):

SO DLR 01: de Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen. Hij gebruikt passende werkvormen en evaluatiemethodieken ter ondersteuning van het leer- en ontwikkelingsproces. Hij concretiseert het zorg- en gelijke kansenbeleid van de onderwijsinstelling, met aandacht voor diversiteit en talensensibilisering.

SO DLR 02: de Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een positief leer- en leefklimaat en speelt in op diversiteit. Hij herkent noden op vlak van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de lerenden en speelt er gepast op in. Hij begeleidt attitudevorming en bereidt de lerenden voor op maatschappelijke participatie.

SO DLR 03: de Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.

SO DLR 04: de Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs creëert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, werk- of leerruimte. Hij gaat correct om met relevante administratieve taken.

SO DLR 05: de Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs blijft de kwaliteit van zijn onderwijs ontwikkelen. Hij reflecteert systematisch en kritisch over zijn eigen functioneren, zijn klas- en schoolpraktijk.

Hierbij willen we verwijzen naar het stagevademecum en het begeleidingsformulier dat terug te vinden is op Toledo – Stagedocumenten.

De opleidingsspecifieke leerresultaten die in deze stage aan bod komen, worden opgelijst in het stagevademecum.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. PAV/MAVO - didactische stage 1 (B-VIVZ-V4J299)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage5 urenTweede semesterTweede semester
Marichal Pascale |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

Observatie:

  • tijdens de stageweek van het 2° jaar in november: 2 uur (afhankelijk van de beschikbaarheid)
  • tijdens de eerste week na de paasvakantie: alle beschikbare uren

Participatie: voor minstens één van de onderwijsvakken

  • 2 momenten in februari/maart in een externe stageschool

Actieve stage

  • tijdens de tweede week na de paasvakantie: 4 à 5 uur

In uitzonderlijke omstandigheden kunnen stageactiviteiten geheel of gedeeltelijk verschoven worden of vervangen worden door alternatieve opdrachten.
Na de participatie en na de actieve stage dient de student zijn stagemap in. De student maakt de reflectieopdracht en neemt deel aan het reflectiemoment.
Meer detail vind je terug in het stagevademecum.

VERPLICHT: Hens, N., & Marichal, P. (2022). Stagevademecum (niet gepubliceerde syllabus). Torhout: VIVES – syllabus (via VIVES)

De nodige documenten en opdrachten voor de stage zijn beschikbaar op TOLEDO in de community "Stagedocumenten". Daar vind je ook het stagevademecum terug waarin de richtlijnen ivm stage omschreven staan.

Zelfstandig werk

Groepswerk indien een les door meer dan één student wordt gegeven of wanneer studenten de lesonderwerpen moeten laten aansluiten op elkaar.

Studenten krijgen in de lessen vakdidactiek en de sessies didactische vaardigheden duidelijke aanwijzingen voor het opstellen van lesvoorbereidingen en het vakdidactisch handelen.

Concrete lesopgaven kunnen in de dagen voorafgaand aan de stage besproken worden tijdens de lessen. De stagebegeleiders en (vak)lectoren zijn steeds bereid om de student bij te staan bij het voorbereiden van de lessen.

In uitzonderlijke omstandigheden kunnen stageactiviteiten geheel of gedeeltelijk verschoven worden of vervangen worden door alternatieve opdrachten.

Evaluatieactiviteiten

PAV/MAVO - didactische stage 1 (B-VIVZ-V79909)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Procesevaluatie

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Indien de student de stage niet volledig heeft afgewerkt, kan hij/zij niet slagen voor stage.

Het syntheseverslag van de stagebegeleider is in essentie gebaseerd op de beoordeling door de stagebegeleider(s), waarbij volgende elementen het eindcijfer positief of negatief kunnen beïnvloeden, zonder dat er sprake kan zijn van een rekenkundig gemiddelde:

  • de begeleidingsformulieren van de stagementor(en)
  • de reflectie
  • de inzet en houding van de student tijdens de stageperiode
  • het naleven van de stageverplichtingen ten aanzien van VIVES campus Torhout en de stageplaats, zoals opgenomen in het stagevademecum, evenals van de gemaakte afspraken.

Het eindcijfer wordt bepaald door de examencommissie op basis van het syntheseverslag, opgesteld door de stagebegeleider(s). 
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de gemaakte progressie in het voordeel van de student, maar ook omgekeerd.

Het opleidingsonderdeel didactische stage kan niet getolereerd worden. 

Bij onvoldoende activiteiten al dan niet wegens overmacht of ziekte, kan een inhaalstage opgelegd worden. Een didactische stage kan zich niet situeren tijdens de grote vakantie. Bij afwezigheid op stageactiviteiten kan de stagebegeleider in samenspraak met de examencommissie bijkomende vervangopdrachten opleggen. Wie deze activiteiten - welke schriftelijk worden medegedeeld – niet nakomt, kan niet slagen voor stage.

Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.