PAV/MAVO - economie (B-VIVZ-V2J727)
Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten van de opleiding:
3. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs beheerst, actualiseert, verbreedt en verdiept zijn domeinspecifieke, vakinhoudelijke en vakdidactische expertise. Hij gebruikt een correcte, gepaste en uitdagende taal die de lerenden tot verdere ontwikkeling stimuleert. Hij begeleidt lerenden in hun onderwijsloopbaan.
10. De Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs informeert zich over en denkt kritisch en met een open geest na over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen vanuit zijn rol als leraar.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) - curriculumdoelen
Bouwsteen deskundigheid
- De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
- Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
- Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
- De (vak)inhouden kaderen in een groter maatschappelijk en internationaal geheel
Bouwsteen doelstellingen
3.b.1. Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
3.b.3. Doelstellingen selecteren en formuleren vanuit een harmonische ontwikkeling en een interdisciplinair perspectief
Bouwsteen leer- en ontwikkelingsomgeving
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.c.6. Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren
Bouwsteen ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.d.2. Onderwijstechnologie functioneel inzetten
Bouwsteen innoveren bij het ontwerpen, aanreiken en begeleiden
- Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen
- Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren
- Bouwsteen visie op opvoeding en onderwijs
Omgaan met multiperspectiviteit
Bouwsteen veerkracht
Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier
Interculturele competentie
Multiperspectiviteit
Vakspecifieke doelen
De student…
- kan de plaats van de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen binnen het vak MAVO of PAV duiden.
- beschikt over voldoende kennis en vaardigheden om de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen te integreren in een leeromgeving van het vak MAVO of PAV.
- kan relevante informatie met betrekking tot de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen opzoeken, selecteren, synthetiseren, structureren en aangepast weergeven aan de hand van zowel digitale als niet-digitale bronnen.
- kan actuele gebeurtenissen of maatschappelijke evoluties in verband brengen met de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen.
- kan de sleutelcompetenties die in dit OPO aan bod komen in verband brengen met andere sleutelcompetenties die binnen de vakken MAVO of PAV aan bod komen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- dagonderwijs: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Torhout) (project algemene vakken) 180 sp.
- dagonderwijs: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - 1 onderwijsvak (na Ba/Ma met pedagogische bekwaamheid) (Torhout) (project algemene vakken) 48 sp.
- dagonderwijs: Educatieve bachelor in het secundair onderwijs - lichamelijke opvoeding (Torhout) (project algemene vakken) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. PAV/MAVO - economie (B-VIVZ-V4J888)
Inhoud
O.a. volgende thema's kunnen aan bod komen:
1) Studentenarbeid
2) Sparen en beleggen
3) Op zoek naar een job / In loondienst
4) Belastingen betalen
5) Sociale zekerheid
6) Huren, lenen en verzekeren
7) Je budget beheren
8) ...
Studiemateriaal
syllabus
Toelichting werkvorm
Individuele opdracht
De lessen gaan door onder de vorm van contactonderwijs op de campus. Deze lessen worden aangevuld met opdrachten die de studenten zelfstandig (off campus) uitvoeren.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online-activiteiten.
Evaluatieactiviteiten
PAV/MAVO - economie (B-VIVZ-V83325)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1 (20 %): opdracht
EVO 2 (80 %): schriftelijk examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.