Doelstellingen
DLR 2
De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
DLR 3
De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 5
De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR 7
De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
DLR 8
De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
DLR 9
De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
DLR 10
De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.
De student
- heeft voeling met het bedrijfsleven. De student maakt kennis met een organisatie, haar structuur, het werkklimaat en de bedrijfscultuur.
- kan zijn theoretische kennis op een correcte manier toepassen in praktijksituaties die zo goed mogelijk aansluiten op het niveau van de opleiding.
- verwerft ervaring met het werken in een organisatie en de daarbij horende sociale vaardigheden.
- kan zich integreren in een groep.
- neemt een correcte houding aan tijdens de stage, ook ten opzichte van de collega’s en behoudt de juiste attitude tot op het einde van de stage.
- kan op een stipte en correcte manier de stage-administratie op toledo in orde brengen.
- De student is in staat om vertrouwelijke informatie in verband het bedrijf en werknemers van het bedrijf voor zich te houden tijdens en na de stage.
Doelstellingen Talentontwikkeling
DLR 9 De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
Binnen onze diverse professionele bacheloropleidingen ligt de focus niet enkel op de ontwikkeling van vakinhoudelijke beroepscompetenties, maar hebben we ook oog voor de persoonlijke ontwikkeling van (jong)volwassenen: Wat zijn jouw talenten? Wanneer ben jij op je best? Waar haal jij voldoening uit? Waar wil jij echt goed in worden? We willen de studenten inzicht bieden in hun persoonlijke kwaliteiten en hen de nodige tools aanreiken om deze optimaal te gebruiken en te ontwikkelen in hun studies, werk en vrije tijd. We baseren ons hiervoor op de zogenoemde sterke kanten-benadering waarbij de professionele ontwikkeling niet los gezien wordt van de persoonlijke ontwikkeling.
Dit onderdeel van de stage dient gevolgd te worden door volgende studenten:
- Studenten ingeschreven voor het OPO stage en die ook effectief stage zullen afleggen in het tweede semester van 2024-2025
- Studenten die hun stage pas zullen afleggen in het eerste semester van 2025-2026
Richtlijnen voor studenten die het eerste semester op Erasmus zijn (uitzonderlijk in BM&E):
- De student dient de theorie zelfstandig te verwerken
- Eventueel wordt er de mogelijkheid geboden om via mail of vaste skypesessies extra toelichting te vragen aan de docent
- Test afleggen in de loop van het eerste semester (krijgen dus ook een link toegestuurd)
- Functioneringsgesprek bij het begin van het 2e semester
Dit vak dient niet te worden gevolgd door:
- Studenten die niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden
- Studenten die het verkort traject opnemen
Begintermen
De student begint met een gemotiveerde houding aan de stage en behoudt die houding tot op het einde van de stage.
De student(e) kan enkel het vak stage afleggen als hij :
- het vak talentontwikkeling 3 gevolgd heeft in de periode vóór de stage.
- hij voor 110 studiepunten geslaagd is of getolereerd heeft in oktober van het academiejaar waarin stage gelopen wordt.
- de stage opneemt in het jaar waarin de stagiair(e) kan afstuderen.
Talentontwikkeling: er is geen voorkennis vereist
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
8 sp. Stage BM&E (B-VIVZ-V4S200)




Inhoud
De stagiair(e) van het derde jaar BME loopt gedurende minimum 8 weken stage in een bedrijf, het exacte aantal dagen is afhankelijk van de academische kalender. De exacte start- en einddatum van de stageperiode wordt schriftelijk via toledo gecommuniceerd.
Er wordt van de stagiair(e) verwacht dat hij/zij gedurende deze stageperiode van 2 maanden actief deelneemt aan 1 of 2 verschillende aspecten van het ondernemingsgebeuren. De stagiair kan dus de volledige stageperiode ofwel stage lopen op 1 afdeling (vb. boekhouding, marketing, sales,...) ofwel stage lopen op 2 verschillende afdelingen (vb. 1 maand stage op de dienst boekhouding, 1 maand op de dienst marketing, 1 maand op de dienst logistiek, 1 maand op dienst HR,… ofwel maximum 3 ondernemingsaspecten (vb. boekhouding, marketing en administratie) combineren tijdens de stage.
Stage lopen in een bedrijf waar men auto’s verkoopt waarbij de stagiair(e) zelf wagens verkoopt is NIET toegelaten, deze stages zijn meer geschikt voor stagiair(e)s van de richting automotive management.
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit stage lopen, het maken van verslagen, het maken en voorstellen van de stage-opdracht, een tussentijdse en definitieve evaluatie. De eindevaluatie is gebaseerd op de tussentijdse en de definitieve evaluatie.
Dit vak bestaat uit 9 weken stage. De modaliteiten van hoe deze stage zal worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak tussen de student, de stageplaats en de hogeschool en kunnen per student variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.
In uitzonderlijke omstandigheden die een normaal verloop van de stage onmogelijk maken, kan een deel van de stage vervangen worden door alternatieven zoals stage via telewerk, een vervangopdracht voor stage,...
Studiemateriaal
Alle richtlijnen die op toledo geplaatst worden gelden voor de stagiairs derde jaar BME, deze richtlijnen worden ook toegelicht in een infosessie gegeven door de stagecoördinator. De stagiair(e)s volgen tijdens de stage de volledige rapportering op via Toledo en lezen wekelijks hun Vivesmails.
Toelichting werkvorm
Vanuit onze school wordt een stagebegeleider (docent) aangesteld die de student voor, tijdens en na de stage begeleidt.
In uitzonderlijke omstandigheden die een normaal verloop van de stage onmogelijk maken, kan een deel van de stage vervangen worden door alternatieven zoals stage via telewerk, een vervangopdracht voor stage,...
2 sp. Talentontwikkeling BM&E 3 (B-VIVZ-V4S201)




Inhoud
- Situering inhoud in leerlijn Talentontwikkeling (TO1 – TO2 –TO3)
- Soft skills op de werkvloer
- Personal Branding - Personal Brand Tree
- Persoonlijke profielanalyse (PPA) van Thomas International (DISC-methode)
Dit vak dient niet te worden gevolgd door studenten die het verkort traject opnemen.
Studiemateriaal
- Eigen cursus bestaande uit ppt-voorstellingen.
- Online test: PPA (DISC-test) van Thomas International
Toelichting werkvorm
Er worden interactieve werkcolleges van telkens 2 uur voorzien. Hierin wordt de theorie van het vak toegelicht. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs.
Daarnaast dienen enkele individuele opdrachten te worden gemaakt als voorbereiding op een coachinggesprek (30 à 45 min.) dat later tijdens het semester plaatsvindt.
Tot slot wordt een schriftelijke opdracht in het stageportfolio geïntegreerd.
Evaluatieactiviteiten
Stage en talentontwikkeling BM&E 3 (MW) (B-VIVZ-V78340)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V4S200 - Stage BM&E | 1-20/20 puntenschaal |
V4S201 - Talentontwikkeling BM&E 3 | 1-20/20 puntenschaal |
Evaluatie stage:
De eindevaluatie is gebaseerd op alle elementen beschikbaar uit de stage, rekening houdend met het examenreglement.
Evaluatie Talentontwikkeling:
Om te kunnen slagen, moet je aanwezig zijn op ALLE contactmomenten en deelnemen aan ALLE opdrachten.
Punten voor dit vak kunnen op volgende manieren behaald worden:
- medewerking tijdens de contactmomenten
- aanwezigheid tijdens de contactmomenten
- deelname coachinggesprek en bijkomende voorbereiding (zie toelichting tijdens theoretische sessies)
- kennis van en het kunnen toepassen van het DISC-profiel
- opdracht DISC-profiel
- opdracht Personal Brand Tree
- tijdig invullen van het DISC-profiel
Indien de student niet slaagt voor stage, kunnen de punten voor Talentontwikkeling 3 aangepast worden door de betrokken docenten.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V4S200 - Stage BM&E (binnen en over academiejaar)
- V4S201 - Talentontwikkeling BM&E 3 (binnen en over academiejaar)
Tweede examenkans voor stage:
Een tweede examenkans kan enkel voor wie een eerste examenkans voor stage heeft opgenomen tijdens het academiejaar. Wie niet slaagt voor stage kan enkel in hetzelfde academiejaar nog slagen door tijdens de zomervakantie 4 weken tot 6 weken (het aantal weken wordt bepaald tijdens de examencommissie) extra stage af te leggen in een ander bedrijf bovenop de reeds gedane stage in eerste zittijd. De stagiair legt tegen een schriftelijk gecommuniceerde datum een nieuw stagevoorstel voor aan de stagecoördinator dat voldoet aan de richtlijnen voor een BME stage en geeft de data door waarop hij zal werken in het bedrijf. Indien de examencommissie beslist dat de extra af te leggen stage in tweede zittijd 4 weken duurt, dan mag deze stage maximum 2 weken plaatsvinden tussen 15/7 en 15/8.
Tweede examenkans voor Talentontwikkeling:
De materie die werd gezien tijdens de contactmomenten dient zelfstandig worden doorgenomen. Daarnaast wordt er een taak voorzien. De student dient hiervoor contact op te nemen met de docent die in zijn optie de theorielessen heeft gegeven.
Indien de student niet slaagt voor stage, kunnen de punten voor Talentontwikkeling 3 aangepast worden door de betrokken docenten.