Professional Project (MW) (B-VIVZ-V2S140)

7 studiepuntenNederlands72 urenTweede semesterTweede semester
Vercamer Philippe (coördinator) |  Buyse Laure |  Verbrugghe Evelien |  Vercamer Philippe |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR 2: De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
DLR 3: De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 4: De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
DLR 5: De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR 7: De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
DLR 8: De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
DLR 9: De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
DLR 10: De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.

Studenten kunnen Professional Project pas opnemen in hun ISP als ze 110 stp van de 180 stp hebben verworven bij de start van het academiejaar.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S059 : Professional Project (MW)

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Start to work / Internationalisering (B-VIVZ-V4S394)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht48 urenTweede semesterTweede semester
Buyse Laure |  Verbrugghe Evelien |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Per week wordt een dag georganiseerd rond een bepaald thema. Afhankelijk van de inhoud kunnen studenten geplaatst worden in het kader van een werkomgeving, gaat het om een klassikale workshop of gaan ze individueel aan de slag met het aangeboden thema. Deelname aan (buitenlandse) studiereizen en /of studie-uitstappen is verplicht.

Alle studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Gastcollege - Groepswerk - Practicum- Studiereis

Afhankelijk van de inhoud kunnen studenten geplaatst worden in het kader van een werkomgeving, gaat het om een klassikale workshop of gaan ze individueel aan de slag met het aangeboden thema. Telkens worden ze begeleid door een verantwoordelijke lector of een externe genodigde.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchroon online leren.

2 sp. Customer Relations IMVER (B-VIVZ-V4S395)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Verbrugghe Evelien |  Vercamer Philippe |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

In dit onderdeel komen verschillende aspecten van de relatie met (potentiële) klanten binnen de sector aan bod. Na een introductie rond klantenrelaties in het werkveld (theoretische basis) wordt de lessenreeks ingevuld aan de hand van workshops, gastcolleges en/of bedrijfsbezoeken. De topics die aan bod kunnen komen zijn: compliance en antidiscriminatie, omgaan met agressie, CRM, up- en cross-selling verzekeringen ... Op het einde van de lessenreeks wordt een round-up gedaan van de opgedane kennis, gekoppeld aan een zelfreflectie.

De presentaties van de (gast)colleges worden - indien beschikbaar voor vrijgave - via Toledo ter beschikking gesteld van de studenten. 

Na elke les krijgen de studenten een opdracht die betrekking heeft op de afgelopen en/of komende sessie. Dit kan zowel individueel als in groep zijn. Na toelichting komen de opdrachten ter beschikking op Toledo. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online sessie en/of zelfstudie. 

 

Evaluatieactiviteiten

Professional Project (MW) (B-VIVZ-V79139)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk, Wetboek/codex

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V4S394 - Start to work / Internationalisering1-20/20 puntenschaal
V4S395 - Customer Relations IMVER1-20/20 puntenschaal

Het OLA Start to work wordt geëvalueerd op basis van:

  • Aanwezigheid en actieve deelname tijdens de aangeboden sessies.
  • Er is een algemene groepsevaluatie op het einde van het semester aan de hand van een presentatie. Hierin spelen de inhoudelijke uitwerking, de creativiteit en de groepswerking een rol.
  • Er is een individuele beoordeling op het commerciële aspect Frans en Engels.

Het OLA Customer Relations wordt geëvalueerd op basis van:

  • Aanwezigheid en actieve deelname tijdens de aangeboden lessen.
  • Uitwerking van de opdrachten doorheen het semester. Hierbij spelen het respecteren van deadlines, een professioneel taalgebruik afgestemd op het doelpubliek, de inhoud en creativiteit een rol. Wanneer een opdracht niet ingediend wordt vóór de deadline, wordt de score voor die opdracht herleid tot 0.

Voor beide OLA's:

  • Ongewettigde afwezigheid bij een bepaalde dag wordt gesanctioneerd met -1 op het totaal voor het opleidingsonderdeel en dit per afwezigheid.
  • Drie of meer ongewettigde afwezigheden worden gesanctioneerd met een 0 voor het totaal van het opleidingsonderdeel.
  • Drie of meer gewettigde afwezigheden (met aanvaard ziekteattest - cf OER-Reglement) kunnen gelijkgesteld worden met een 0 voor het totaal van het opleidingsonderdeel en dit na overleg met de betrokken partijen.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • V4S394 - Start to work / Internationalisering (binnen en over academiejaar)
  • V4S395 - Customer Relations IMVER (binnen en over academiejaar)

Indien de student niet slaagt voor één van de OLA's binnen de cluster, dan hoeft enkel deze OLA hernomen worden bij herkansing. Er wordt een deeloverdracht voorzien voor de OLA waarvoor de student wel slaagde in eerste zittijd. 

  • Voor het onderdeel Start to work: de student krijgt een opdracht die door de verantwoordelijke lector ter beschikking wordt gesteld.
  • Voor het onderdeel Customer relations: de student krijgt een opdracht die door de verantwoordelijke lector ter beschikking wordt gesteld.