Marktonderzoek en talentontwikkeling 2 (B-VIVZ-V2S238)

Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten:
- DLR 5 De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
- DLR 6 De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
- DLR 8 De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
- DLR 9 De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
Begintermen
Je kan dit opleidingsonderdeel maar opnemen als je uit fase 1 maximum 3 vakken én maximum 12 studiepunten moet hernemen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S266 : Marktonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V3S349 : Marktonderzoek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het Bedrijfsmanagement voor inkomende studenten (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Marktonderzoek en talentontwikkeling 2 (B-VIVZ-V4S238)




Inhoud
Het is aan te raden dat de student het vak Dataonderzoek al heeft afgelegd voordat hij start met het vak Marktonderzoek.
In het vak Marktonderzoek komen volgende onderwerpen aan bod:
- Begrippen en soorten marktonderzoek.
- Gebruik en analyse van secundaire data.
- Basiskennis van kwalitatief marktonderzoek.
- Kennis van kwantitatief marktonderzoek.
- Praktische oefeningen over de enquête en andere veel gebruikte onderdelen van de cursus.
- In groepsverband uitwerken van een reële case marktonderzoek in samenspraak met een opdrachtgever.
In het onderdeel TO2 werken de studenten aan de volgende vaardigheden:
- Inzicht verwerven in en reflecteren over je rol binnen het team;
- Reflecteren over hoe een team functioneert;
- Zich bewust zijn van de eigen talenten en de talenten van anderen binnen het team;
- Actief en constructief deelnemen aan teambesprekingen;
- Je eigen ervaring, je mening of feedback geven als je overlegt met collega’s;
- Inschatten wanneer je iets met collega’s moet bespreken;
- Bijdragen aan een open en collegiale werksfeer;
- Een open gesprek hebben met collega’s die werken met andere waarden en normen;
- Omgaan met feedback en raad van je collega’s;
- Er mee voor zorgen dat een vergadering efficiënt is;
- De dingen die je doet afstemmen op collega’s en personen binnen en buiten de organisatie waar je werkt.
Studiemateriaal
Marktonderzoek & Talentontwikkeling 2:
- Handboek ‘Dit is marktonderzoek. Van mening naar feit.’ van Marc De Laet en Pol Toye, uitgeverij De Boeck nv, ISBN 9789464173437
- Bijhorende Powerpoint presentaties die door de docent gebruikt worden tijdens de lessen verschijnen op Toledo.
- Aanvullende nota’s/oplossingen door de student zelf gemaakt zijn belangrijk.
Toelichting werkvorm
Theoretisch luik : combinatie van hoorcolleges met activerende werkvormen, cases, oefeningen, individuele opdrachten, …
Praktisch luik :
• een praktijkgericht jaarwerk/onderzoek in groepjes uit te voeren.
• minimum 2 verplichte contactmomenten met de externe opdrachtgever.
• verplichte contactmomenten met de docent voor begeleiding/coaching en vordering van het project.
• presentatie en rapportering van de resultaten van de groepsopdracht op het einde van het academiejaar
• 2 verplichte peerassessments : januari en mei-juni
De exacte data en richtlijnen worden via Toledo en in de lessen gecommuniceerd.
Studenten dienen Toledo gedurende het volledige academiejaar te raadplegen.
Talentontwikkeling 2:
Binnen het vak 'Marktonderzoek en TO2' worden in kader van Talentontwikkeling 2 samenwerkingsvaardigheden ontwikkeld. De studenten werken binnen dit vak een groepsopdracht uit en worden hierin gecoacht met als doel hun groepsproces te optimaliseren.
De hoorcolleges en contactmomenten in dit kader zijn verplicht. De exacte data en richtlijnen worden tijdens het jaar via Toledo en in de lessen gecommuniceerd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchroon online leren en on-line contactmomenten. Indien zich dit voordoet zal de student verdere concrete instructies krijgen van de docenten.
Evaluatieactiviteiten
Marktonderzoek en talentontwikkeling 2 (B-VIVZ-V79802)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
Theoretisch luik: (40 %)
• 1ste examenperiode: mondeling examen over geziene leerstof uit het handboek (40%)
Praktisch luik (60%)
• groepsopdracht met verslag (35%), presentatie (15%) en functioneren team (10%)
• individuele correctie ifv peerassessment, score op TO2 en de procesevaluatie door de docent (met marge 50% van het groepsresultaat)
• meer dan 1 keer onwettig afwezig bij de verplichte contactmomenten of niet respecteren deadlines, leidt tot een vermindering van 25% van de totale individuele score
In uitzonderlijke omstandigheden kan het voorziene mondelinge examen op de campus vervangen worden door een digitaal examen off-campus en kan de verdediging van het praktische luik vervangen worden van een on-campus presentatie naar een digitaal off-campus presentatie. Indien zich dit voordoet zal de student verdere concrete instructies krijgen van de docenten.
Voor studenten die tijdens het jaar (of een deel ervan) niet kunnen aanwezig zijn op de contactmomenten door oa (buitenlandse) stage, Erasmus, uitwisselingsprojecten (met uitzondering van korte studiereizen), ... zal de groepsopdracht vervangen worden door een gelijkwaardige individuele opdracht. De student voert deze opdracht zelfstandig uit met enkele coaching momenten van de docent, hiervoor neemt de student zelf het initiatief. De specifieke instructies worden in het begin van het academiejaar gegeven aan de student, ook hiervoor neemt de student zelf initiatief. Enkel na definitieve goedkeuring van de docent is deze individuele opdracht bindend.
Extra voorwaarden:
• Wie niet deelneemt aan de jaaropdracht kan niet deelnemen aan de examens (met uitzondering van studieduurverkorters).
• Wie 1 van beide luiken niet aflegt, kan niet slagen voor dit vak (met uitzondering van studieduurverkorters).
• Wie fraude pleegt bij de uitvoering van de groepsopdracht, krijgt een nulscore voor het hele vak. (zie 2de examenkans scenario D)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans voor dit vak is mogelijk in volgende gevallen :
• Scenario A : student slaagt voor theoretisch luik, maar niet voor de groepsopdracht (echter wel deelgenomen aan alle onderdelen) : herwerken groepsopdracht in 2de zittijd of individuele opdracht uitwerken.
• Scenario B : student slaagt voor theoretisch luik, maar niet voor de groepsopdracht, niet of onvoldoende deelgenomen : individuele opdracht uitwerken in 2de zittijd.
• Scenario C : student slaagt niet voor theoretisch luik, wel voor de groepsopdracht : hernemen theorie in 2de zittijd.
• Scenario D : student slaagt voor geen enkel luik : individuele opdracht uitwerken in 2de zittijd en hernemen theorie in 2de zittijd.
Wanneer TO2 hernemen ?
° Zorgt de TO2-score of/en peerevaluatie ervoor dat de student niet slaagt voor het praktische luik dan herneemt hij eveneens TO2.
° Indien de groepsscore voor de opdracht onvoldoende is en de student individueel ook nog eens een slechte TO2 socre of/en peerevaluatie krijgt, dan herneemt de student eveneens TO2.
Herkansing TO2:
° mondeling
° inhoud: zie studiewijzer/draaiboek