Werkcollege marktonderzoek (B-VIVZ-V2S239)

Doelstellingen
DLR 5: De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR 6: De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S585 : SPSS (software voor marktonderzoek) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het Bedrijfsmanagement voor inkomende studenten (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Werkcollege marktonderzoek (B-VIVZ-V4S239)




Inhoud
Er wordt verondersteld dat de student
- kennis heeft van de elementaire begrippen uit de beschrijvende statistiek (centrummaten, spreidingsmaten, normaalverdeling)
- vlot kan met Excel werken (formules maken, absolute en relateve adressering gebruiken, functies gebruiken, draaitabellen maken).
In het vak komen volgende onderwerpen aan bod :
- Eerste kennismaking
- Statistische verwerking i/h onderzoeksproces
- Een datamatrix aanmaken
- De dataset
- Voorbereidende taken
- Samenvattende opdrachten
- Grafieken.
- Inductieve statistiek.
Studiemateriaal
Cursus Werkcollege Marktonderzoek, Pol Toye, Acco
Aanbevolen: Dit is marktonderzoek., Marc De Laet – Frederik Picard – Pol Toye , Uitgeverij Van In, 2022
Toelichting werkvorm
Combinatie van hoorcollege met activerende werkvormen, cases, oefeningen en zelfstudie.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs.
Evaluatieactiviteiten
Werkcollege marktonderzoek (B-VIVZ-V79803)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit diverse oefeningen, waarbij de belangrijkste aspecten (zie doelstellingen) aan bod komen. Gesloten boekexamen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een alternatieve evaluatievorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde modaliteiten.