Creative Business Project 5 (B-VIVZ-V2S253)

8 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Vandenbroucke Ann (coördinator) |  Averhals Liesbeth |  Vandenbroucke Ann |  Vandorpe Elke |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Onderwijsleeractiviteiten

8 sp. Creative business project 5 (B-VIVZ-V4S253)

8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef24 urenEerste semesterEerste semester
Averhals Liesbeth |  Vandenbroucke Ann |  Vandorpe Elke |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

De studenten worden ingedeeld in groepen (geen eigen keuze).  Met die groep richten ze een onderneming op met alles wat erbij hoort.

De CBP-groep moet zo getrouw mogelijk werken met een realistische bedrijfsstructuur, met een algemeen directeur (CEO) en  verantwoordelijken voor elk departement. Het bedrijf werkt met reëel kapitaal aan een reëel product of een reële dienst. De studenten stellen zo praktisch mogelijk een businessplan op en volgen dit zeer regelmatig op en brengen aldus de nodige aanpassingen aan. Zij voeren ook een volledige boekhouding mét maandelijkse btw-aangiftes.
In het eerste semester (CBP5) ligt het zwaartepunt vooral bij de creatieve fase, teamwork, opstellen van het businessplan (ahv duurzaam BMC) en de opstart van de aan- en verkoop, opvolgen van KPI's. Tijdens CBP5 is er tevens een verplichte deelname aan de studiedagen/seminarie te Nieuwpoort. Wie niet deelneemt aan de studiedagen, kan niet slagen voor CBP5. 

  • Eerder aangekocht handboek 'Kotler' (marketing)
  • Infobundel met alle voorwaarden en afspraken in
  • Documenten op toledo
  • Alle cursusmateriaal van afgelopen en huidig academiejaar

De Student Enterprises (STEPs) werken onder de koepel van UNIZO.

Elke groep heeft een coach (docent). De rol van de coach is toezien op hoe studenten in hoofdzaak zelf initiatieven nemen en de problemen aanpakken. De docent bezorgt geen pasklare oplossingen. De bedoeling is juist om de studenten aan de hand van eigen ervaringen te laten bijleren.
De coach zal vragen beantwoorden en ook waar nodig bijsturen.
Het is de bedoeling dat de groep met zo weinig mogelijk sturing een eigen dynamiek ontwikkelt waardoor alle leden een boeiend (leer)proces meemaken. De studenten kunnen ook een beroep doen op experten die hen elk vanuit hun eigen expertise vooruit kunnen helpen bij het uitwerken van hun project.

Er zijn 2 peerassessments en 1 of 2 functioneringsgesprekken voor de groep met de coach voorzien. Het is echter steeds mogelijk bij de coach op een ander moment een individueel functioneringsgesprek te vragen.

Wekelijkse vergadering op de campus in een vast lokaal. 
Volgens de noodzaak, vergadert de CBP-groep tussentijds op eigen initiatief.
De voortgang van het project moet door de coaches opgevolgd kunnen worden: boekhoudmap met alle verantwoordingsstukken en afdrukken uit Octopus, logboek van elke student, van elke vergadering wordt een verslag gemaakt en per mail verstuurd naar of elektronisch gedeeld met de groepsleden en coach,...
Zie ook 'Infobundel' en 'kalender' op Toledo waarin alle afspraken vermeld staan. 

 

 

Evaluatieactiviteiten

Creative Business Project 5 (B-VIVZ-V86230)

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V4S253 - Creative business project 51-20/20 puntenschaal

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.