Studiebezoeken en servicemanagement (B-VIVZ-V2S281)

3 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Ostyn An (coördinator) |  Ostyn An |  Taets Erwin |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR 1   De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

DLR 3   De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

DLR 4   De Bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.

DLR 8   De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.

DLR 9   De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

DLR 10De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid over de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert nieuwe inzichten.

Studiebezoeken
De student heeft zich vooraf ingeschreven voor studiereis 3, de administratieve en wettelijke formaliteiten vervuld en eventuele voorschotten betaald. De student heeft op het moment van inschrijving minimaal 45 studiepunten in de eerste fase verworven. 

Servicemanagement
De student is bereid om actief deel te nemen aan de georganiseerde workshops waaruit het vak bestaat.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S495 : Servicemanagement

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Studiebezoeken 3 (B-VIVZ-V4S631)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: ExcursieBeide semestersBeide semesters
Ostyn An |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

De studenten maken een studiereis, op zoek naar inspiratie en kennis over de organisatie van evenementen (en deelaspecten als venues, cultuurverschillen, best practices, ...). De bestemming kan elk jaar verschiilen, maar het gaat telkens om een plaats waar we iets kunnen leren over eventmanagement in het algemeen en over de wereld van business events en die van music & entertainment in het bijzonder. De studenten ondergaan de studiereis niet passief, maar krijgen een stem in het beslissingsproces en treden ook ter plaatse actief op (eigen keuze en organisatie activiteit, inleiding spreker, ...).

Op Toledo komt er info over de studiereis, zoals bv. een programmagids. Er wordt ook een vervangopdracht voorzien die dezelfde studielast vertegenwoordigt als de studiereis zelf.

De onderlinge communicatie is in het Nederlands. De communicatie met verantwoordelijken van de te bezoeken plaatsen en met andere contacten kan ook in de taal van het land waar de studiereis plaatsvindt.

Bedrijfsbezoek - Individuele opdracht

De student schrijft tijdig in voor de studiereis, maakt de reis mee en werkt actief mee (verantwoordelijkheden worden op voorhand vastgelegd). In principe is er ook een beperkte opdracht aan de studiereis verbonden.

1 sp. Servicemanagement (B-VIVZ-V4S632)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtBeide semestersBeide semesters
Taets Erwin |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Servicemanagement binnen de eventbranche verwijst naar de gastgerichtheid tijdens het proces van het plannen, coördineren en leveren van diverse diensten en faciliteiten om evenementen succesvol te laten verlopen en tegelijk een hoge tevredenheid over de geleverde diensten te bereiken. Het doel van servicemanagement is om ervoor te zorgen dat verwachtingen van zowel de organisatoren als de deelnemers worden vervuld. Hierbij is een goed georganiseerd personeelsbeleid, met goede communicatie, medewerkerselectie, rollenbeheer en personeelsevaluatie van essentieel belang om een positieve ervaring te garanderen en eventuele problemen tijdig aan te pakken. Aan de hand van de methode van Lee Cockerell, oud-vice-president van Walt Disney World, komen al deze zaken diepgaand aan bod. Tegelijk reflecteer je over je eigen ervaringen op het gebied van servicemanagement bij events die je zelf organiseerde of waar je aan deelnam.

Cockerell, Lee. Creating Magic - 10 Common Sense Leadership Strategies from a Life at Disney (McMillan, ISBN 9780091929121, meest recente editie)

Het vak wordt in het Nederlands gegeven, maar het gebruikte handboek is volledig Engelstalig.

Na een interactieve theoretische behandeling van de servicemanagementprincipes, ga je aan de slag aan een werkstuk waarin je een eigen event toetst aan de principes van Cockerell.

Evaluatieactiviteiten

Studiebezoeken en servicemanagement (B-VIVZ-V79979)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V4S631 - Studiebezoeken 31-20/20 puntenschaal
V4S632 - Servicemanagement1-20/20 puntenschaal

Studiebezoeken
Tijdens de studiereis worden een of meerdere creatieve opdrachten aangeboden rond aspecten als storytelling, gastgerichtheid, hospitality, klantgerichtheid, timemanagement, technologische eventondersteuning, etc. Participatieve evaluatie gebeurt integraal ter plaatse. Verder kan er ook een opdracht voor of na de studiereis gegeven worden.

Servicemanagement
Studenten leveren een werkstuk af met een kritische reflectie aan de hand van een concrete real-life-case rond servicemanagement. Dit werkstuk moet worden ingediend tegen de tijdens de lessen gecommuniceerde deadline. Te laat of niet-ingediende werkstukken ontvangen een NA.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • V4S631 - Studiebezoeken 3 (binnen en over academiejaar)
  • V4S632 - Servicemanagement (binnen en over academiejaar)

Studiebezoeken
Indien een student om bepaalde redenen de studiereis niet kan meemaken, wordt hem de kans geboden om via een schriftelijke vervangopdracht de credit te halen. 

Servicemanagement
Studenten leveren een nieuw werkstuk af met een kritische reflectie aan de hand van een concrete real-life-case rond servicemanagement. Dit werkstuk moet worden ingediend tegen een deadline die via Toledo wordt gecommuniceerd. Te laat of niet-ingediende werkstukken ontvangen een NA. Indien je een onvoldoende kreeg, krijg je uitsluitend aanbevelingen hoe het beter kan op het algemene feedbackmoment.