Consumentengedrag (B-VIVZ-V2S304)




Doelstellingen
Domeinspecifieke Leerresultaten
DLR 1 - De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context
DLR 3 - De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 4 - De Bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S246 : Consumentengedrag
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting marketing) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 85 sp.
- Micro degree marketing salesmanagement via afstandsonderwijs (Kortrijk) 63 sp.
- Micro Degree Marketing Communication Management (via afstandsonderwijs) (Kortrijk) 60 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route via afstandsonderwijs (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting Marketing) 85 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (via afstandsonderwijs) (Kortrijk) (Afstudeerrichting marketing specialisatie Retail & Store Management na graduaat winkelmanagement) 90 sp.
- Micro degree marketing management (via afstandsonderwijs) (Kortrijk) 29 sp.
- Micro degree Marketing Graphics (via afstandsonderwijs) (Kortrijk) 22 sp.
- Micro degree Marketing Sales (via afstandsonderwijs) (Kortrijk) 29 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Consumentengedrag (B-VIVZ-V4S304)




Inhoud
In het vak consumentengedrag gaan we dieper in op de betekenis van consumentengedrag en waarom het bestuderen van het consumentengedrag voor een marketeer belangrijk is.
We doorlopen de verschillende invloeden op het koopgedrag van de consument. In de black box van de consument spelen zich verschillende processen af die in de cursus gestructureerd worden volgens het messy middle model van Google. De focus bij elk van de onderdelen ligt telkens op het belang voor de marketeer: hoe kan de marketeer leren uit consumentengedrag en inspelen op de consument?
Studiemateriaal
Verplicht: Bossuyt S., Domen J., Vullers S. | Consumentengedrag, de essentie.
De cursus wordt aangevuld met actuele teksten en beeldmateriaal (aangeboden via het digitale leerplatform Toledo).
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Dit vak wordt via afstandsonderwijs aangeboden. De cursus wordt ingestudeerd via zelfstudie. Er zijn geen contactmomenten op de campus.
Evaluatieactiviteiten
Consumentengedrag (B-VIVZ-V80118)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk open boek examen: Het schriftelijk examen bevat open vragen, gesloten vragen (zowel oefeningen als theorievragen). De vragen zijn gebaseerd op de cursus, de presentaties en op alle andere info die op Toledo wordt gezet. Op het open boek examen is raadplegen van het handboek toegestaan. Nota's en andere hulpmaterialen zijn niet toegestaan.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Schriftelijk examen (100%): Zelfde modaliteiten als bij 1e zittijd. Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.