Inleiding marketing (B-VIVZ-V2S479)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Misplon Julie (coördinator) |  Dutry Eline |  Misplon Julie |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR 1     De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

DLR 2     De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.

DLR 3     De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S900 : Inleiding marketing

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Inleiding marketing (B-VIVZ-V4S479)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Dutry Eline |  Misplon Julie |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Het vak Inleiding Marketing behandelt een divers aantal samenhangende items. Alle onderdelen worden theoretisch uitgelegd in de cursus en gestaafd met reële cases en voorbeelden en uitleg in de powerpointpresentaties. Het koppelen van theorieën en modellen aan voorbeelden uit de praktijk (ads, commercials, artikels, etc.) is dus ook een wezenlijk onderdeel van deze cursus. Er wordt verwacht dat studenten naar het einde van dit vak zelfstandig in staat zijn de theorieën en modellen in gegeven praktijkcases te herkennen, te onderscheiden en toe te lichten

De studenten maken kennis met het begrip marketing en de verschillende marketingconcepten. De marketingomgeving wordt nader bekeken alsook de nieuwe opkomende trends waarmee rekening moet gehouden worden: het nieuwe marketinglandschap. Vervolgens wordt gekeken hoe men de marketinginspanningen op een strategische manier kan/moet aanpakken en maken de studenten kennis met begrippen zoals SWOT-analyse en marketingplan. Omdat men bij marketing uiteraard ook rekening moet houden met consumenten en concurrenten worden ook hun gedragingen van dichtbij bekeken.

Binnen de marketing heeft een evolutie plaatsgevonden. De massamarketing heeft plaatsgemaakt voor de gesegmenteerde marketing.
Begrippen zoals marktsegmentatie en positionering zijn in moderne marketing absolute sleutelbegrippen geworden. De vertaling van deze elementen (marketingstrategie) gebeurt uiteindelijk in de opmaak van een marketingplan, zijnde de marketingmix. De verschillende elementen van deze puzzel  worden uitgebreid besproken en aan de hand van concrete cases en voorbeelden toegelicht. Zo evolueerden de alomgekende 4 P's naar de 4 C's van de marketingmix.
Tenslotte wordt er uitgebreid aandacht besteed aan elk van de 4 P's binnen marketing.

Handboek 'Marketing, de basisprincipes. Katheline De Lembre' (laatste editie 2022) met aanvullende nota's van de student en extra lesmateriaal (bijv. cases, slides, ...) aangereikt door de docent via Toledo.

De cursus inleiding marketing wordt op een interactieve manier gegeven aan de hand van activerende werkvormen. Er wordt participatie van de student gevraagd door gebruik van leergesprekken en het bespreken van voorbeelden uit de praktijk. De link tussen de theorie en de praktijk wordt gemaakt onder de vorm van korte opdrachten die in groepsverband tijdens de les gemaakt worden.

Er is eveneens een verplichte groepsopdracht waarbij aanwezigheid verwacht wordt op het uitlegmoment en waarbij een deadline dient gerespecteerd te worden. Er kan 1 examenpunt verdiend worden met de groepsopdracht.

Aanwezigheid in de les is aangewezen voor de extra uitleg en voorbeelden bij de slides.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchroon online leren en online contactmomenten. Indien zich dit voordoet zal de student verdere concrete instructies krijgen van de docenten. 

Evaluatieactiviteiten

Inleiding marketing (B-VIVZ-V83289)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen marketing tijdens de examenperiode is een mondeling examen dat bestaat uit 3 vragen die elk over een ander hoofdstuk van de cursus gaan. Dit kunnen zowel theoretische als toepassingsvragen zijn.
Het examen duurt 24 minuten (12 minuten voorbereidingstijd en 12 minuten examentijd).

Eén punt van de 20 punten kunnen de studenten verdienen of verliezen met een groepsopdracht (werkstuk) in de bibliotheek. Aanwezigheid op de uitlegsessie is hierbij verplicht. Indien niet aanwezig op de uitlegsessie of de deadline niet gerespecteerd, wordt dit beschouwd als een nulscore. De studenten maken kennis met de toepassingsmogelijkheden van de fysieke en de online bibliotheek en passen deze kennis toe op een marketingopdracht over een gekregen bedrijf.

In uitzonderlijke omstandigheden kan het voorziene examen of opdracht op de campus vervangen worden door een digitaal examen of opdracht off-campus. Indien zich dit voordoet zal de student verdere concrete instructies krijgen van de docenten. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

In 2de zittijd wordt enkel het mondeling examen hernomen. De groepsopdracht wordt niet opnieuw georganiseerd. Het resultaat uit 1ste zittijd wordt meegenomen, tenzij specifieke afwijking wordt toegestaan door de docent bv. wegens late inschrijving niet kunnen deelnemen tijdens het academiejaar.