Business Intelligence (MW) (B-VIVZ-V2S547)

Doelstellingen
DLR 3 - De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 5 - De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR 6 - De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S496 : Business Intelligence
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie Retail & Store Management - Duits) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie Retail & Store Management - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie Retail & Store Management - geen vierde taal) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie sales management - Duits) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie sales management - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 85 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Specialisatie Retail & Store Management) 85 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Specialisatie salesmanagement) 85 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (Kortrijk) (Afstudeerrichting marketing specialisatie Retail & Store Management (na graduaat winkelmanagement)) 90 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (Kortrijk) (Afstudeerrichting marketing specialisatie salesmanagement (na graduaat Sales Support)) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Business Intelligence (MW) (B-VIVZ-V4S547)




Inhoud
De student leert werken met het pakket Microsoft Power BI.
Volgende items komen aan bod:
- Inladen van gegevens (vanuit verschillende bronnen) in Power BI (data load)
- Transformeren van gegevens naar bruikbare, betekenisvolle tabellen met behulp van de Power Query Editor (data cleaning / data manipulation)
- Creëren van een gegevensmodel door data uit verschillende bronnen aan elkaar te koppelen via relaties
- Via DAX-functies wordt de nodige berekende info toegevoegd aan het gegevensmodel
- Creëren van rapporten en/of dashboards m.b.v. verschillende types visuals zoals Charts, Tables, List, Geography Maps,... (data visualisation)
- Delen van de gemaakte rapporten en/of dashboards met anderen (data publishing / data sharing)
Studiemateriaal
VERPLICHT: Esmeralda Duvillier, Evelien Verbrugghe, Veerle Voet, Slides en oefenbundel_Business Intelligence met Power BI (Kortrijk, VIVES) - Syllabus (via VIVES)
VERPLICHT VOOR BME: Handboek Business Analytics met Power BI, zesde editie (K. Decroock)
AANBEVOLEN: LinkedIn Learning: ter ondersteuning van de leerstof zal de student ook toegang hebben tot diverse video's / video courses op LinkedIn Learning (meer info volgt op Toledo)
Via het leerplatform Toledo krijgen studenten toegang tot:
- de opgavenbestanden voor de oefeningen
- de oplossingen van de oefeningen
- eventuele andere documenten/(les)bestanden die tijdens de contactmomenten gebruikt worden om topics uit te leggen
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Oefensessie
Aan de hand van realiteitsgerichte lesvoorbeelden wordt de nieuwe leerinhoud verduidelijkt.
De nadruk ligt tijdens de lessen vooral op het maken van oefeningen, zowel klassikale als individuele oefenmomenten worden ingebouwd.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de contactmomenten of kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchroon en/of asynchroon online onderwijs.
Evaluatieactiviteiten
Business Intelligence (MW) (B-VIVZ-V83100)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De leerstof wordt geëvalueerd aan de hand van een GESLOTEN boek examen aan de computer. De duurtijd van het examen is beperkt. Het is dus heel belangrijk om professioneel en efficiënt te werken, dit om alles binnen de opgelegde tijdslimiet te kunnen oplossen. Er wordt geen theorie ondervraagd.
De student moet een aantal praktische oefeningen uitwerken door het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden uit de lessen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
De leerstof voor de tweede examenkans is identiek aan de leerstof van de eerste examenkans.