Marketing & Corporate Communication (B-VIVZ-V2S602)

5 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterEerste semester
Vullers Sarah (coördinator) |  Vullers Sarah |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

  • DLR1    De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
  • DLR2    De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
  • DLR3    De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
  • DLR4    De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S661 : Marketing & Corporate Communication

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Marketing & Corporate Communication (B-VIVZ-V4S602)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht48 urenEerste semesterEerste semester
Vullers Sarah |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Geen enkele organisatie of merk kan bestaan zonder communicatie. Het belang van communicatie is de laatste decennia alleen maar toegenomen. Daarom kun je als communicatieprofessional een plek verwerven binnen een dynamisch vak met grote uitdagingen. De competenties van een succesvolle marketeer veranderen. Communicatie gaat om strategie, om denken, durven en doen. 
In het vak Marketing & Corporate communication worden de studenten wegwijs gemaakt in het ruime kluwen van 'communicatie', gericht op de praktische toepassing binnen een bedrijfscontext.

We gaan dieper in op wat we nu precies onder het begrip 'communicatie' verstaan. We houden rekening met de snel veranderende context, waar marketing -en communicatieprofessionals constant mee geconfronteerd worden.

We gaan dieper in op een merk en hoe je aan 'branding' doet. We bekijken de stappen waarmee je een merkidentiteit bepaalt en de modellen die hierbij gebruikt worden. Daarmee gaan we dus op zoek gaan naar de merkessentie en positionering van een merk in de huidige markt.

Bij een strategische visie op communicatie is lange termijn denken belangrijker dan afzonderlijke acties. Een geïntegreerd strategisch communicatieplan is de bouwsteen voor deze meer abstracte doelstellingen op lange termijn, zoals bijvoorbeeld het onderhouden van relaties met belangrijke doelgroepen. We bekijken de verschillende onderdelen van dit communicatieplan.

We starten vanuit het merk en het merkidentiteitsmodel en formuleren daaruit de communicatiedoelstellingen waarmee je naar de klant gaat als merk. We bekijken de doelgroep en analyseren de problemen die we bij de doelgroep adhv onze communicatie kunnen oplossen. Op basis van deze strategische oefening, kunnen we adviezen formuleren naar praktische uitwerking en aanpak van de communicatie van het betrokken merk.

We kennen de verschillende instrumenten en media die het mogelijk maken om te communiceren naar de klant en de voor- en nadelen van al deze instrumenten. Op die manier zijn we in staat om de verschillende instrumenten waarmee de (digitale) marketeer of communicatie-expert aan de slag kan uit te werken.
Tot slot geven we aandacht aan de evaluatie en ROI van onze communicatie-inspanningen. 

Verplicht: Vullers, S. Marketing & Corporate Communication. Acco.
Het handboek wordt aangevuld met relevant materiaal aangeboden via het digitale leerplatform Toledo.

Begeleide zelfstudie - Groepsopdracht - Hoorcollege - Individuele opdracht

De lessen worden zeer praktisch aangepakt. De theorie wordt aan de hand van opdrachten of cases ingeoefend/toegepast. Er wordt een actieve inbreng van de studenten verwacht.

Volgende werkvormen kunnen voorkomen

  • Blended learning
  • Groepsopdrachten
  • Individuele opdrachten
  • Presentaties door studenten

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchroon online leren.

Evaluatieactiviteiten

Marketing & Corporate Communication (B-VIVZ-V83904)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De totale score voor dit vak is samengesteld uit 20% punten permanente evaluatie en 80% punten behaald op het examen.
PE (20%): de student maakt gedurende het jaar een portfolio van opdrachten. Voor de evaluatie wordt een selectie gemaakt in de opdrachten (minimum 2). Hierop wordt de score voor permanente evaluatie toegekend.
EXAMEN (80%): het examen is een schriftelijk examen waar gepeild wordt naar het begrip van de cursus en hoe studenten de theorie toepassen op praktijkcases.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Bij de herkansing worden de punten 100% toegekend op het mondeling examen. Dit examen is vergelijkbaar met het schriftelijk examen uit eerste zittijd maar zal mondeling afgenomen worden.
Het portfolio wordt niet opnieuw gemaakt en er is geen overdracht van de punten.