Frans: bedrijfscommunicatie - MK (B-VIVZ-V2S606)

5 studiepuntenFrans60 urenBeide semestersBeide semesters
Denturck Elien (coördinator) |  Denturck Elien |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Bedrijfscommunicatie eerste semester

DLR 7: De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
Beoogd niveau B1.1:  vrij vlot 

De student slaagt erin om woordenschat gerelateerd aan vertrouwde situaties i.v.m. de eigen leefwereld en het werkveld vrij vlot te gebruiken. Hij drukt zich uit met een redelijke mate van nauwkeurigheid met aangeleerde structuren en met het gepaste vakjargon, met steeds minder onderbrekingen, valse starts en herformuleringen. Hij maakt hierbij steeds minder elementaire fouten.

Bedrijfscommunicatie tweede semester

DLR 7: De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
Beoogd niveau B1.2:  vlot en grotere nauwkeurigheid

De student slaagt erin om woordenschat gerelateerd aan de meest voorkomende situaties in de eigen leefwereld en het werkveld te gebruiken. Hij drukt zich vlot en met een vrij grote mate van nauwkeurigheid uit in het juiste register, met aangeleerde structuren en met het gepaste vakjargon. Hij maakt hierbij weinig elementaire fouten.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Frans: bedrijfscommunicatie - MK (B-VIVZ-V4S606)

5 studiepuntenFransWerkvorm: College-practicum-opdracht60 urenBeide semestersBeide semesters
Denturck Elien |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Bedrijfscommunicatie eerste semester

Dit is een vervolgcursus op Frans uit het eerste jaar bedrijfsmanagement. Voor de vaardigheden wordt uitgegaan van een niveau A.2.2 als begincompetentie.

- De student kan de les in het Frans volgen, hij begrijpt de vraag die hem in het Frans gesteld wordt en kan die beantwoorden in het Frans.
- De student is in staat tot interactie in het Frans met zijn collega-studenten en de leerkracht.
- De student kan zelfstandig noteren in het Frans en notities verwerken in het Frans.

Inhoud:

  • Gedurende twee contacturen per week wordt het specifieke vakjargon, dat als introductie kan gelden voor het bedrijfsleven, aangeboden en getraind. De teksten en audiovisuele fragmenten die worden doorgenomen in de cursus zijn algemeen bedrijfseconomisch geïnspireerd. Verder worden diverse mondelinge oefeningen gemaakt, gelinkt aan bovenvermeld vakjargon en onderwerpen.
  • De student leert vlot en correct cijfers lezen, begrijpen en noteren vanuit dictee.
  • Er wordt verondersteld dat de studenten de essentiële grammaticaregels kunnen toepassen (cursus 1 BM) en beschikken over een actieve kennis van algemene basiswoordenschat (cursus 1 BM). De delen grammatica, Abominables en basiswoordenschat (1 BM) zijn verondersteld gekend en opgenomen als zelfstudiepakket. Die grammatica komt enkel occasioneel aan bod onder de vorm van herhalingsoefeningen en controletesten aan het eind van grotere hoofdstukken.
  • Verder worden enkele grammaticale items die niet of weinig aan bod kwamen in Frans 1 BM herhaald en uitgediept (o.a. le pronom relatif, le passif, l'emploi du subjonctif). 
  • De Erabelstudenten die deelnemen aan het vak, krijgen een apart programma waarbij ze als native speaker worden ingezet.  Alle info wordt via Toledo doorgegeven. 

Bedrijfscommunicatie tweede semester

Voor de vaardigheden wordt uitgegaan van een niveau B1.1 als begincompetentie.

Inhoud:

  • Gedurende twee contacturen per week wordt het specifieke vakjargon uit de marketingsector aangeboden en getraind. De teksten en audiovisuele fragmenten die worden doorgenomen in de cursus zijn bedrijfseconomisch en meer specifiek marketing gerelateerd. Verder worden diverse mondelinge oefeningen gemaakt, gelinkt aan bovenvermeld vakjargon en onderwerpen.
  • Tijdens het wekelijkse derde contactuur wordt o.a. een inleiding gegeven in Franse mailcorrespondentie, met o.a. het begrijpen alsook het kunnen schrijven van verschillende korte types zakelijke Franse e-mails. Ook het begrijpen en zelf kunnen schrijven van posts op social media met behulp van aangereikte vocabulaire en technieken, kan hier aan bod komen. Kritisch omgaan met en gebruik van AI-tools zoals ChatGPT wordt in deze vaardigheidslessen eveneens aangeleerd. Tot slot kunnen ook presentatietechnieken aan bod komen. 
  • De student herhaalt zelfstandig ‘les abominables’ en de basisgrammatica uit de cursus Frans van het eerste jaar.
  • De Erabelstudenten volgen het programma zoals de andere studenten dit doen. 

Verplicht:

  • Cools T., Denturck E., Lannoo D., ‘Les essentiels du français des affaires’  2024 ACCO (eerste semester)
  • Cursus: Denturck E. -  'Frans : Bedrijfscommunicatie II' 2024 - Syllabus VIVES Kortrijk (tweede semester)

Aanbevolen: Toledo

 

College met activerende elementen: mondelinge vaardigheidstraining, rollenspellen, korte presentaties, zelfstandig (voorbereidings)werk en oefeningen op Sofia (digitaal portaal).

De mogelijkheid wordt opengelaten om met permanente evaluatie te werken met opdrachten die apart gequoteerd worden. Verdere info hierover wordt gegeven in de les en op Toledo. Hiervoor kan een verplichte aanwezigheid tijdens bepaalde lessen gevraagd worden. Niet gerechtvaardigde afwezigheid wordt gesanctioneerd.

 In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief of (a)synchroon online leren.

 

Evaluatieactiviteiten

Frans: bedrijfscommunicatie - MK (B-VIVZ-V83907)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V4S606 - Frans: bedrijfscommunicatie - MK1-20/20 puntenschaal
Deelexamen1-20/20 puntenschaal

Bedrijfscommunicatie eerste semester

  • Schriftelijk examen waarbij de kennis van het bedrijfseconomische vakjargon, de inhoud van teksten, de leesvaardigheid en de luistervaardigheid worden getoetst. De student bewijst hier ook dat hij/zij cijfers correct kan lezen en noteren. 
  • Mondeling examen (mogelijks ook onder de vorm van permanente evaluatie tijdens de lessen) waarin de kennis van het bedrijfseconomische vakjargon zal worden getest aan de hand van inhoudelijke vragen. Tot slot wordt ook de kennis rond telefoneren getest op het mondeling examen. Alle info mbt die opdrachten zal tijdens de les worden meegedeeld.

Bij het niet afleggen van een deel van het examen (in dezelfde examenperiode) kan de student niet slagen voor het specifieke OPO.

  • De Erabelstudenten die deelnemen aan het vak, krijgen een apart programma waarbij ze als native speaker worden ingezet. Van hen wordt een afgesproken voorbereiding en een strikte aanwezigheid op de geplande data verwacht. Alle info wordt via Toledo doorgegeven. Er wordt een apart examen voorzien voor de Erabelstudenten waarbij vooral redactionele vaardigheden en reflectievermogen over algemene economische items worden getest in hun eigen moedertaal. 

Bedrijfscommunicatie tweede semester

  • Schriftelijk examen waarbij de kennis van het bedrijfseconomische marketinggerelateerde vakjargon, de inhoud van teksten, de leesvaardigheid en het schrijven van e-mails / social media posts worden getoetst. Het schriftelijk examen telt mee voor 80%.
  • Permanente evaluatie tijdens de lessen bv rond correspondentie of presentatietechnieken, al dan niet met het gebruik van AI-tools geïntegreerd. De PE telt mee voor 20%.
  • In de eerste lessen wordt meer uitleg gegeven over de evaluatievorm(en), de puntenverhouding en de bindende informatie. Zie ook het informatiedocument en Toledo.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatievorm vervangen worden door een online mondeling examen of een opdracht.

Erabelstudenten volgen tijdens het 2e semester het programma zoals de andere studenten dat volgen tijdens het tweede semester. Zij kiezen zelf of zij al dan niet deelnemen aan de theorielessen. Er wordt wel een verplichte aanwezigheid gevraagd van hen tijdens de labolessen (2 à 3 keer per semester). 

Bedrijfscommunicatie eerste semester telt mee voor 2 studiepunten, Bedrijfscommunicatie tweede semester telt mee voor 3 studiepunten. In juni wordt een jaartotaal gemaakt waarbij beide semesters worden opgeteld rekening houdende met hun verhouding in aantal punten. Studenten die niet geslaagd zijn in juni, hernemen zowel Bedrijfscommunicatie eerste als tweede semester tijdens een tweede examenkans, er zijn geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor beide delen : Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten. De permanente evaluatie uit beide semesters komt te vervallen. Tijdens de herkansing wordt de leerstof ondervraagd in 1 examen, er zijn dus geen 2 aparte examens meer voorzien voor semester 1 en semester 2. Er blijft echter wel een schriftelijk en een mondeling gedeelte. Beide semesters tellen mee voor evenveel punten tijdens het herexamen. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatievorm vervangen worden door een online mondeling examen of een opdracht.