Visual Advertising (B-VIVZ-V2S607)

Doelstellingen
Voor InDesign
DLR 3 - De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 5 - De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
Voor Graphic Design
DLR 3 - De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren
DLR 10 - De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S313 : Visual Advertising
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - Duits) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - geen vierde taal) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie) 85 sp.
- Micro degree Marketing Communication Management (Kortrijk) 56 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Graphic Design (B-VIVZ-V4S607)




Inhoud
In dit vak leer je hoe je kan omgaan met de grafische componenten van de visuele communicatie. Je leert de taal van het beeld met als doel adviezen te kunnen formuleren over beeld- en ontwerpkeuzes. Dit betekent om te beoordelen of de juiste beeldkeuzes of ontwerpkeuzes gemaakt worden of om zelf de juiste beeld- of ontwerpkeuzes te maken.
Studenten ontwikkelen vanuit verschillende perspectieven een visie op beeld: de Gestaltpsychologie, semiotiek en visuele retorica.
Daarnaast bekijken we een aantal bouwstenen van design. We starten met het grafisch productieproces. We overlopen technische aspecten in het grafisch ontwerp, die ervoor zorgen dat de communicatie met grafische vormgevers optimaal kan verlopen. We gaan dieper in op de hedendaagse technieken om met beelden om te gaan (druktechnieken, papierkeuze, etc.) en bekijken foto's en beeld-en portretrecht.
In een volgend deel gaan we dieper in op grafische basisprincipes zoals kleur, lettertypes, compositie.
Tot slot gaan we in op visuele identiteit, waarbij we onder meer aandacht schenken aan het ontwerp van een huisstijl en een brand book.
Studiemateriaal
Cursusmateriaal van de docent in de vorm van handouts, artikels en beeldmateriaal aangeboden via het digitale leerplatform Toledo.
Toelichting werkvorm
Bedrijfsbezoek - Hoorcollege - Individuele opdracht
De cursus wordt op een interactieve manier gegeven met een afwisseling van activerende leeractiviteiten (dit kan soms ook buiten de contactmomenten, zoals een bedrijfsbezoek). Deze leeractiviteiten worden tijdig meegedeeld in de les en via Toledo en hiervoor geldt een verplichte aanwezigheid.
Daarnaast zijn er een individuele opdrachten voorzien waarvoor je de principes van Graphic Design zal toepassen. Er is tevens een overkoepelende opdracht met InDesign waarin je de geleerde principes dient toe te passen en toe te lichten. De specifieke modaliteit van de opdrachten wordt toegelicht in de les en via het digitale leerplatform Toledo.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchroon en/of asynchroon online onderwijs.
3 sp. InDesign (B-VIVZ-V4S296)




Inhoud
De student leert in deze onderwijsleeractiviteit werken met hét pakket voor desktop publishing (DTP) nl. Adobe InDesign. Dit pakket wordt zowel gebruikt als tool voor een eerste kennismaking met DTP, als voor het aanleren van eerder geavanceerdere DTP-technieken.
De student leert teksten, foto's en illustraties integreren in een aantrekkelijke lay-out om zo professionele publicaties aan te maken en leert een aantal specifieke technieken zoals het werken met vormen, kleuren, effecten, stijlen, stramienpagina's, ...
Tenslotte leert de student hoe publicaties aangeleverd moeten worden bij een drukker. De nadruk ligt in deze module vooral op print-publicaties. Maar ook on-screen publicaties komen aan bod.
Studiemateriaal
VERPLICHT: Esmeralda Duvillier (2024-2025). Slides DTP met InDesign. Kortrijk, Hogeschool VIVES - Syllabus (via VIVES)
VERPLICHT: Esmeralda Duvillier (2024-2025). Oefeningen InDesign. Kortrijk, Hogeschool VIVES - Syllabus (via VIVES)
AANBEVOLEN: LinkedIn Learning - ter ondersteuning van de leerstof zal de student ook toegang hebben tot diverse video's / video courses op LinkedIn Learning (meer info volgt op het leerplatvorm Toledo).
VERPLICHT: Jaarabonnement Adobe Creative Cloud - via Signpost; Academic Software - http://www.academicsoftware.eu
Via het leerplatvorm Toledo krijgen studenten toegang tot:
- de opgavenbestanden voor de oefeningen
- de oplossingen van de oefeningen
- en eventuele andere documenten/bestanden die tijdens de lessen gebruikt worden om topics uit te leggen
Toelichting werkvorm
Oefensessie
De nadruk ligt tijdens de contactmomenten vooral op het leren werken met InDesign door het maken van praktijk- en realiteitsgerichte oefeningen zowel klassikaal als individueel.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchroon en/of asynchroon online onderwijs.
Evaluatieactiviteiten
Visual Advertising (B-VIVZ-V83908)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V4S296 - InDesign | 1-20/20 puntenschaal |
V4S607 - Graphic Design | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting voor onderwijsleeractiviteit Graphic Design
Het examen bestaat uit een mondeling examen over de leerstofonderdelen die werden behandeld in het vak Graphic Design. Daarnaast zijn er ook punten te verdienen met de uitgewerkte opdracht(en).
De inhoud van de opdracht alsook de verdeling van de punten tussen de onderdelen (examen en opdracht(en)) zal vooraf meegedeeld worden op het digitale leerplatform Toledo.
Een aantal onderdelen van dit vak vereisen eveneens verplichte aanwezigheid (bedrijfsbezoek, ...). Onwettige afwezigheid (wettig is: vooraf verwittigen + doktersbriefje achteraf) wordt gesanctioneerd in het totaalcijfer voor dit vak (-2pt op de behaalde eindscore op 20)
Toelichting voor de onderwijsleeractiviteit InDesign
Als evaluatie moeten één of meerdere publicaties uitgewerkt worden. De publicaties worden gemaakt in Adobe InDesign en moeten voldoen aan enkele voorwaarden. Ook moeten een aantal onderdelen/technieken verplicht voorzien worden. Hiervoor mag alle aangereikte lesmateriaal gebruikt worden.De student zorgt er wel voor dat dit eigen publicaties zijn en dat deze voldoende afwijken van de oefeningen die aangeboden worden als lesmateriaal. Er wordt geen theorie ondervraagd. De student past de opgedane kennis en vaardigheden toe.
De concrete examenopdracht zal op voorhand meegedeeld worden aan de student, zodat hij/zij de opdracht THUIS kan uitwerken. De uiterlijke einddatum voor het indienen van deze examenopdracht zal in de opdrachtbeschrijving vermeld worden. De student volgt zeer nauwkeurig de richtlijnen vermeld in de opdrachtbeschrijving; het niet correct en/of niet tijdig indienen van de opdracht zal immers gesanctioneerd worden (-2pt op de behaalde eindscore op 20).
De student stelt de publicaties ook voor aan de docent aan de hand van een verplicht in te vullen opdrachtfiche. Het niet invullen van deze opdrachtfiche zal gesanctioneerd worden (-1pt op de behaalde eindscore op 20). De student overtuigt de docent tijdens deze presentatie dat hij/zij de publicaties zelf heeft gemaakt. Uiteraard wordt het niet zelf aanmaken van de publicaties beschouwd als fraude en dit zal leiden tot een nulscore voor deze examenopdracht. De manier waarop deze presentatie concreet zal verlopen, zal vermeld worden in de opdrachtbeschrijving. Ook het ontbreken van of afwezig zijn op deze presentatie zal gesanctioneerd worden (-2 pt op de behaalde eindscore van 20).
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V4S296 - InDesign (binnen en over academiejaar)
- V4S607 - Graphic Design (binnen en over academiejaar)
Tweede examenkans voor onderwijsleeractiviteit Graphic Design
Voor de tweede examenkans wordt dit onderdeel volledig geëvalueerd op het mondeling examen.
De leerstof voor de tweede zittijd is identiek aan de leerstof voor de eerste zittijd en wordt op dezelfde manier ondervraagd.
Tweede examenkans voor de onderwijsleeractiviteit InDesign
Dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
De leerstof voor de tweede examenkans is identiek aan de leerstof voor de eerste examenkans.
Het is de bedoeling om voor de tweede examenkans (een) nieuwe publicatie(s) uit te werken of de publicatie(s) uit de eerste examenkans voldoende te herwerken. De student overlegt hierover met de docent(en) en neemt daarvoor zelf contact met hen op.