Start-up (MW) (B-VIVZ-V2S643)

11 studiepuntenNederlands48 urenBeide semestersBeide semesters
Castryck Lieve (coördinator) |  Casaert Annelies |  Castryck Lieve |  D'haeyere Laurent |  Depuydt Christine |  N.  | MinderMeer
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR 1: De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

DLR 2: De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.

DLR 3: De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

DLR 4: De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.

DLR 5: De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.

DLR 6: De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.

DLR 7: De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze inde instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.

DLR 8: De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemtverantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.

DLR 9: De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

DLR 10: De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten

 

De student behaalde 100 studiepunten uit de eerste en tweede fase van de opleiding, te behalen op 1 oktober van het academiejaar. Bovendien volgde hij/zij de vakken 'vennootschapsboekhouden', 'personenbelasting' en 'vennootschapsbelasting'. De student heeft een stevige basis accountancy en fiscaliteit opgebouwd.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S034 : Start-up (MW)

Onderwijsleeractiviteiten

11 sp. Start-up (MW) (B-VIVZ-V4S643)

11 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef48 urenBeide semestersBeide semesters
Casaert Annelies |  Castryck Lieve |  D'haeyere Laurent |  Depuydt Christine |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Bachelorproef

In deze bachelorproef streven we naar de integratie van kennis en vaardigheden uit meerdere opleidingsonderdelen. o.a. boekhouden, financiële analyse, interne en externe controle, de organisatie van de boekhoudkundige en administratieve organisatie, vennootschapsbelasting, management en cost accounting… Hierbij streven we naar maximale digitalisering a.d.h.v. computerboekhouden, ERP met bijhorende boekhoudkundige en fiscale pakketten en digitale tools. De student organiseert haar boekhoud- en administratieve diensten naar de noden van de start-up.

 

Start-Up
De student richt een onderneming (Start-Up) op.

  • De onderneming werkt zo getrouw mogelijk met een realistische bedrijfsstructuur, met afdelingen en afdelingshoofden, een algemeen directeur en werknemers. De functieverdeling van elke organisatie bestaat uit een gedelegeerd bestuurder, administratief directeur, financieel directeur, commercieel directeur, technisch directeur en auditor.
  • Het bedrijf werkt met reëel kapitaal aan een reëel product of dienst.
  • De studenten schrijven een businessplan uit en volgen dit regelmatig op. Ze hebben hierbij aandacht voor kennis van de onderneming en haar omgeving. Ze werken een ondernemings-, marketing- en financieel plan uit. Hierbij dienen ze rekening te houden met de te volgen procedures die worden opgevolgd door de auditor
  • Zij zetten een website op en voorzien ook in ander promotiemateriaal.
  • Zij voeren een volledige boekhouding (met ERP), met maandelijkse btw-aangiftes en een jaarafsluiting (liquidatie). De auditor zorgt voor voldoende controle (interne en externe) op regelmatige basis met verslaggeving zodat waar nodig kan bijgestuurd worden door de onderneming.
  • Zij stellen de jaarrekening (MIC) alsook de aangifte in de vennootschapsbelasting op.
  • Ze stellen ook de aangifte Roerende Voorheffing op voor het uitkeren van de dividenden.
  • Zij maken gebruik van de nodige digitale tools om de onderneming met vereiste administratie te runnen.
  • Zij houden twee algemene vergaderingen (oprichting + liquidatie).

Studiedagen:

Tijdens de studiedagen verbreedt de student zijn netwerk met het werkveld, krijgt de student actuele boekhoudkundige en fiscale topics aangereikt, neemt de student deel aan een sollicitatietraining en speeddating met afgestudeerden accountancy-fiscaliteit.

  • Praktische informatiebundel Start-Up (HWB Kortrijk).
  • Start-Up-kalender van het academiejaar
  • Toledo: aankondigingen.
  • Exact Online Handel Advanced (ERP),
  • vrij te kiezen platform voor website
  • Silverfin: Venb en jaarrekening
  • OneDrive: Bijhouden logboek en verslaggeving
  • MS Teams 
  • ...

  • Start-Up:
    • Wekelijkse vergadering op school in een vast lokaal.
    • Dinsdagmorgen, eerste twee lesuren. Er is telkens minstens één docent aanwezig.
    • Volgens de noodzaak, vergadert de groep tussentijds op eigen initiatief.
    • De voortgang van het project moet door de coaches opgevolgd kunnen worden: logboek en verslaggeving, peer assessment en procesevaluatie, eigen observaties.
    • Zie ook 'praktische informatiebundel Start-Up' en 'Start-Up-kalender' op Toledo
  • Studiedagen:
    ​Deze gaan door op een externe locatie, met overnachting - afspraken en informatie op Toledo.

In uitzonderlijke omstandigheden kan (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online vergaderen.

Evaluatieactiviteiten

Start-up (MW) (B-VIVZ-V85030)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie, Take-home
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Rekenmachine, Computer, Wetboek/codex

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V4S643 - Start-up (MW)1-20/20 puntenschaal

​Totaal 200 punten, te verdelen over: 

  • Businessplan en collectief doorgemaakt proces (35 punten), met correctie op de groepscore op basis van het resultaat van de 2 peer assessments,
  • Marketing en commerciële communicatie (15 punten) 
  • ERP-uitwerking en boekhouding (15 punten)
  • Fiscale controle en eindverdediging (10 punten)
  • Jaarverslag (10 punten)
  • Peer assessment (30 punten),
  • Individueel logboek (20 punten),
  • Presentatie algemene vergaderingen (15 punten),
  • Individuele evolutie (25 punten),
  • Uitoefenen van de eigen functie (25 punten).

Voor meer gedetailleerde informatie zie 'Praktische info-bundel Start-Up" op Toledo.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een onderdeel vervangen worden door een alternatieve invulling, al dan niet online.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Indien een student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel in juni wordt door de commissie van coaches en opleidingshoofd een opdracht opgesteld. Deze opdracht wordt bepaald in functie van de factoren die tot het falen van de student hebben geleid. De student neemt contact op met het opleidingshoofd annelies.casaert@vives.be uiterlijk op de datum van de georganiseerde feedback.

Voorwaarde om deze tweede examenkans te krijgen: de student moet het volledige parcours van de Start-Up doorlopen hebben. Indien een student in de loop van het project stopt of uitgesloten wordt, is er geen tweede examenkans mogelijk.