Start-up Fundamentals (B-VIVZ-V2S646)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Beirnaert Annelien (coördinator) |  Beirnaert Annelien |  Castro Tomas |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR 1: De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

DLR 3: De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

DLR 6: De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Start-up Fundamentals (B-VIVZ-V4S646)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semesterTweede semester
Beirnaert Annelien |  Castro Tomas |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

In de cursus Start-Up Fundamentals willen we jouw ondernemerszin aanscherpen, je marketingskills bijbrengen én een de kneepjes van het vak leren voor het geven van een goede pitch. 

  • We starten met het business idee zelf: hoe komt het idee tot stand? We gaan van probleem naar oplossing in drie stappen en doen dit aan de hand van allerlei brainstormtechnieken.  
  • Tegelijkertijd staan we ook even stil bij duurzame business ideeën en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  • Vervolgens zetten we het business idee om naar een business model. We gebruiken hiervoor het business model canvas. We introduceren het BMC en nemen elk onderdeel in de daaropvolgende onderdelen onder de loep.
  • In wat volgt stellen we het business model in vraag en bekijken we het met een kritische blik. Is dit idee nu écht een goed idee? Je leert hoe je aan de hand van een marktonderzoek de verschillende stakeholders kan bevragen om je idee af te toetsen.
  • In het laatste deel vinden we het belangrijk dat je jouw idee of business model ook weet te verkopen aan anderen. Je leert wat een pitch is, hoe je die het beste kan voorbereiden en krijgt enkele waardevolle tips om te spreken voor een publiek.

Na het volgen van deze cursus zou je de belangrijkste zaken op vlak van marketing en commerciële communicatie moeten gezien hebben, om in de laatste fase van je studies succesvol de Start-Up aan te vangen en te runnen.  

Cursus "Start-Up Fundamentals", docent Annelien Beirnaert

Op het leerplatform Toledo worden de powerpointpresentaties en het extra studiemateriaal per hoofdstuk beschikbaar gesteld. Deze vormen een aanvulling (voorbeelden, extra uitleg,...) op de cursus en maken ook deel uit van het studiemateriaal.

  • Hoorcollege met activerende elementen. De theorie wordt via hoorcollege uitgelegd.
  • Tijdens de lessen verwachten we een actieve werkhouding van de studenten.
  • De theoretische kaders worden tijdens de lessen meteen ingeoefend, zodoende de theorie meteen in de praktijk in te zetten.
  • Op regelmatige tijdstippen zullen de studenten ter voorbereiding van de les/tijdens de les een opdracht moeten uitvoeren.

 

Evaluatieactiviteiten

Start-up Fundamentals (B-VIVZ-V85033)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V4S646 - Start-up Fundamentals1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit een mondelinge proef met voorbereidingstijd (waarvan +/- 12 min. voorbereiding en +/- 12 min. mondelinge ondervraging) waarbij de student een drietal vragen krijgt, gespreid over de inhoud van de cursus. Tijdens de mondelinge ondervraging worden evenwel bijvragen gesteld die peilen naar het effectieve inzicht van de student in de cursus met de bedoeling de factor ‘geluk met de vragen’ uit te schakelen en de score beter te kunnen differentiëren in functie van de effectieve (diepte)kennis van de student betreffende de volledige cursus.

Bij de mondelinge ondervraging wordt zowel rekening gehouden met de juistheid van de antwoorden op de voorbereide vragen als met de antwoorden op de gestelde bijvragen.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Zelfde modaliteiten als 1e zittijd.