Doelstellingen
- DLR 3 - De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
- DLR 5 - De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S347 : Excel Advanced
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Afstudeerrichting Supply Chain Management) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Afstudeerrichting accountancy-fiscaliteit) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Afstudeerrichting financiën en verzekeringen) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Automotive Management) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Immobiliën & verzekeringen) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting Supply Chain Management) 85 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 85 sp.
- Microdegree bedrijfsadministratie (Kortrijk) 61 sp.
- Bachelor in het Bedrijfsmanagement voor inkomende studenten (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (Kortrijk) (Accountancy-Fiscaliteit (na graduaat accounting administration of boekhouden)) 90 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (Kortrijk) (Afstudeerrichting Supply Chain Management (na graduaat Transport en logistiek)) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Excel Advanced (B-VIVZ-V4S671)
Inhoud
De student leert werken met Microsoft Excel (= vervolg op de leerstof van de onderwijsleeractiviteit Excel 1).
In deze onderwijsleeractiviteit komen eerder geavanceerde technieken aan bod, zo leert de student o.a.
- werken met verschillende bestanden,
- een uitgebreide reeks functies gebruiken (o.a. functies om gegevens af te ronden, functies om gegevens op te zoeken, tekstfuncties, financiële functies, statistische functies, ...),
- uitgebreide draaitabellen en -grafieken ontwerpen,
- een eenvoudige wat als?-analyse uitvoeren,
- zelf een werkblad opstellen om een probleem op te lossen, ...
Studiemateriaal
VERPLICHT: Eddy Van den Broeck, Erik Cuypers (2022). MICROSOFT 365: EXCEL - Wommelgem: Uitgeverij VAN IN. ISBN-nr. 9789464173451 - Handboek (via VIVES)
VERPLICHT: Ilse Croos, Esmeralda Duvillier, Veerle Voet (2024-2025). OEFENBUNDEL Extra oefeningen - Excel Advanced. Kortrijk, Hogeschool VIVES - Syllabus (via VIVES)
Via het leerplatvorm Toledo krijgen studenten toegang tot:
- de opgavenbestanden voor de oefeningen
- de oplossingen van de oefeningen
- eventuele bijkomende documenten/bestanden die bepaalde stukjes theorie (anders) uitleggen
- de rubriek mededelingen waarop wordt aangekondigd wanneer extra oplossingen worden toegevoegd; wanneer de online contactmomenten worden voorzien, ...
Toelichting werkvorm
Oefensessie
Aan de hand van realiteitsgerichte lesvoorbeelden wordt de nieuwe leerinhoud verduidelijkt.
De nadruk ligt tijdens de contactmomenten vooral op het maken van oefeningen, zowel klassikale als individuele oefenmomenten worden ingebouwd.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de contactmomenten of kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchroon en/of asynchroon online onderwijs.
Evaluatieactiviteiten
Excel Advanced (B-VIVZ-V85356)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De leerstof wordt geëvalueerd aan de hand van een GESLOTEN boek examen aan de computer. De duurtijd van het examen is beperkt. Het is dus heel belangrijk om professioneel en efficiënt te werken (bv. absolute adressering gebruiken om zo formules te kunnen kopiëren, ...), dit om alles binnen de opgelegde tijdslimiet te kunnen oplossen.
Er wordt geen theorie ondervraagd. De student moet een aantal praktische oefeningen uitwerken door het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden uit de lessen. Een aantal oefeningen zal bestaan uit het aanvullen van een reeds bestaand rekenblad met de nodige formules, functies, ... Andere oefeningen zullen dan weer opgelost moeten worden met een zelf ontworpen rekenblad waarbij je de nodige aandacht hebt voor structuur en overzicht. Er wordt sterk de nadruk gelegd op het combineren van de geziene leerstof.
De exacte puntenverdeling van de verschillende oefeningen zal op de opgavenbundel vermeld worden.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.
De leerstof voor de tweede examenkans is identiek aan de leerstof van de eerste examenkans.