Strategisch en changemanagement (MW) (B-VIVZ-V31C58)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Geers Frank (coördinator) |  Geers Frank |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.

  • GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 1: De student definieert de noodzaak van een duurzaam organisatiebeleid en gebruikt professioneel vakjargon hierbij.

Kerncompetentie 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.

  • GI 2.2 (DLR 3) De student past een product of dienst aan binnen een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving. Niveau 1: De student beschrijft vanuit de theorie een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.
  • GI 2.3 (DLR 3) De student ontwikkelt een langetermijnvisie en -missie door middel van een strategisch- en marketingplan. Niveau 2: De student creëert onder begeleiding de noodzakelijke inhoud van een vereenvoudigd strategisch- en marketingplan uit.
  • GI 2.4 (DLR 5) De student organiseert de promotie van een product, dienst of organisatie via traditionele en innovatieve promotie- en communicatiemiddelen. Niveau 1: De student benoemt de verschillende promotie- of communicatiemiddelen.

Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 1: De student definieert de verschillende fasen in een project en voert onder (permanente) begeleiding een project uit.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.2 (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.

Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.

  • GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een goede teamwerking te bereiken.
  • GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 2: De student verkent mensgerichte disciplines in het werkveld.
  • GI 8.3. (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

  • GI 9.2. (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 3: De student denkt actief mee aan de uitbouw van een deontologisch verantwoorde en professionele organisatiecultuur.
  • GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 3: De student vertaalt maatschappelijk verantwoorde keuzes naar concrete uitdagingen voor klanten, teams en organisaties.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Strategisch en changemanagement (B-VIVZ-V51C58)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Geers Frank |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Volgende items komen aan bod:

  • Ontwikkel een stevige visie en reëel beeld op veranderingsmanagement en op je rol als veranderaar. Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken en pak deze vanuit verschillende perspectieven aan.
  • Ken het effect van je eigen denk- en gedragspatronen op het veranderproces.
  • Effectiever leidinggeven bij verandering door draagvlak te creëren
  • Krijg inzicht in fasen van groepsvorming, teamrollen, groepsdynamische processen, leiderschapsstijlen en –strategieën
  • Maak flexibel gebruik van diverse methodieken en interventiemogelijkheden 
  • Ontdek nieuwe mogelijkheden om mensen in beweging te krijgen en om effectief om te gaan met weerstand bij verandering
  • Strategisch beïnvloeden van de organisatie & kennis van organisatiecultuur
  • Inzicht in jouw (verborgen) talenten om invloed uit te oefenen en verbinding te maken met jezelf en de ander

--> Alle nodige materialen worden via email rechtstreeks door de docent aan de studenten overgemaakt via Toledo. De studenten creëren tevens zelf een syllabus door actieve deelname in de lessen. 

Er is geen uitgeschreven Word cursus.

Tijdens de lessen en oefeningen nemen de studenten zelf voldoende nota.

Ondersteunde materiaal in de vorm van  powerpoint slides worden ter beschikking gesteld via de Toledo-Cursus op het digitaal schoolplatform Toledo.

De colleges worden op een zeer interactieve en dynamische wijze gedoceerd. De studenten maken een logboek met de input en inzichten die ze doorheen de colleges verwerven.

De deelname is verplicht en de actieve participatie tijdens de colleges essentieel. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten rondom de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal uren) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Strategisch en changemanagement (B-VIVZ-V79304)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V51C58 - Strategisch en changemanagement1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 2 onderdelen:

  • EVO 1 - Aanwezigheids- en attitudescore o.b.v.  deelname tijdens de lessen + logboek - 40%.
  • EVO 2 - Mondeling examen waarin zowel naar de theoretische kennis als naar de praktische toepassingsvaardigheid wordt gepeild - 60%.

Aanwezigheid in deze lessen is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk).  De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

 

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing voor Strategisch en changemanagement verloopt als volgt:

Daar EVO 1 gebaseerd is op de medewerking en het engagement tijdens de lessen kan deze niet heropgenomen worden. Deze deelscore wordt, ook bij een tekort, zo overgedragen. 

  • EVO 1 - Deeloverdracht van aanwezigheids- en attitudescore obv deelname tijdens de lessen + logboek - 40%
  • EVO 2 - Mondeling examen waarin zowel naar de theoretische kennis als naar de praktische toepassingsvaardigheid wordt gepeild - 60%