Organisatiepsychologie (B-VIVZ-V31C61)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 1: De student definieert de noodzaak van een duurzaam organisatiebeleid en gebruikt professioneel vakjargon hierbij.
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 3: De student maakt zelfstandig een uitgebreid, goed gestructureerd en helder schriftelijk rapport in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een goede teamwerking te bereiken.
- GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 2: De student verkent mensgerichte disciplines in het werkveld.
- GI 8.3. (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
- GI 9.2. (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 2: De student vertoont zelf deontologisch en professioneel verantwoord gedrag.
- GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 2: De student reflecteert kritisch en maakt bewust maatschappelijk verantwoorde keuzes voor zichzelf en de eigen klanten.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V34C24 : Organisatiepsychologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Organisatiepsychologie (B-VIVZ-V51C61)
Inhoud
In Organisatiepsychologie bestudeer je de mens in zijn rol als medewerker binnen een organisatie.
We bestuderen de medewerker op 3 niveaus:
- als individu
- als deel van een team
- als lid van een organisatie.
Thema’s die hierbij aan bod komen zijn:
- Persoonlijkheid en waarden;
- Motivatie, emoties en gedrag;
- Communicatie, leiderschap;
- Conflicten en onderhandelingen;
- Organisatieverandering en organisatieontwikkeling;
- Psychosociaal welzijn.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus
- Powerpoint slidedeck met notes ter beschikking gesteld via Toledo - digitaal schoolplatform
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Individuele opdracht
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Organisatiepsychologie (B-VIVZ-V79307)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V51C61 - Organisatiepsychologie | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Organisatiepsychologie wordt geëvalueerd als volgt:
- EVO 1 - Tijdens het semester wordt gewerkt aan een individuele taak die vertrekt vanuit een besproken theoretisch model - 20%
- EVO 2 - Het mondeling examen duurt ongeveer 20 minuten en bestaat uit drie hoofdvragen: 2 theorie-vragen en 1 meer praktische / toepassingsvraag. De vragen die beantwoord moeten worden, worden bepaald door loting - 80%
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De herkansing voor het OPO Organisatiepsychologie verloopt als volgt:
- EVO 1 - Er wordt geen nieuwe taak ingediend. Het behaalde punt uit de eerste examenkans wordt opnieuw in de beoordeling van de tweede examenkans meegenomen.
- EVO 2 - De tweede examenkans bestaat uit een mondeling examen. Het mondeling examen duurt ongeveer 20 minuten en bestaat uit drie hoofdvragen: 2 theorie-vragen en 1 meer praktische / toepassingsvraag. De vragen die beantwoord moeten worden, worden bepaald door loting - 80%
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.