Lifestylecoaching (B-VIVZ-V31C75)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Vanmarcke Tim (coördinator) |  Vanmarcke Tim |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 3: communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 2: De student maakt, onder begeleiding, een beknopt, goed gestructureerd en helder schriftelijk document in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.

Kerncompetentie 4: sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens.Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.

  • Openheid om verschillende visies en inzichten over gezondheid en coaching onder de loep te nemen
  • Bereidheid om eigen ervaringen te verwoorden in de groep en in te oefenen tijdens de lessen
  • Bereidheid om het eigen leefstijlproces in kaart te brengen tijdens de schriftelijke examenopdracht

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V34C20 : Lifestylecoaching

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Lifestylecoaching (B-VIVZ-V51C75)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Vanmarcke Tim |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Uitgangspunten van lifestylecoaching
Basisvaardigheden, gespreksmodellen en gespreksmethodieken van lifestylecoaching 
Screening leefstijl met focus op fysieke activiteit, voeding, stress, relaties, slaap en ontspanning, omgeving, zingeving & mindset.
Kernvragen bij het leefstijl- en gezondheidsmodel:

  • Kernvraag 1: loop ik (extra) risico's vanwege mijn leefstijl?
  • ​Kernvraag 2: wat zijn voor mij passende keuzes?
  • Kernvraag 3: hoe kan ik mijn keuzes omzetten in gedrag?
  • Kernvraag 4: hoe kan ik duurzaam veranderen?

Wetenschappelijke achtergronden van de verandermodellen

Verplicht studiemateriaal:

  • Bijma M. en Lak M. (2012), Leefstijlcoaching. Houten: Bohn Stafleu van Loghum - ISBN 978-90-3143-8858-5.
  • Powerpointpresentaties en extra documentatie op Toledo

Aanbevolen literatuur:
Deschepper, R (2019). Je levensstijl als medicijn. Zo word en blijf je gezond. Tielt: Lannoo - ISBN 978-94-0146318-8
Bingé, S (2022). De klik. Kies nu voor je beste zelf. Gent: Borgerhoff & Lamberigts - ISBN 978-94-6393927-0

 

Discussie - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten - Vaardigheidstraining

Interactieve colleges
Prakijkoefeningen bij de basisvaardigheden, gespreksmodellen en gespreksmethodieken
Q & A aan het eind van elke les

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. 
De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren.
Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal uren) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Lifestylecoaching (B-VIVZ-V79726)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Verslag
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V51C75 - Lifestylecoaching1-20/20 puntenschaal

​Het Opleidingsonderdeel Lifestylecoaching wordt als volgt geëvalueerd:

  • EVO 1 - evaluatie individuele schriftelijke examenopdracht = verslag eigen leefstijlveranderingsproces - 30%
  • EVO 2 - mondeling examen vraag 1: vraag over de inhoud van de cursus (theorie, terminologie, voorbeelden geven, toepassen in andere situaties, eigen reflectie) - 50%
  • EVO 3 - mondeling examen vraag 2: toepassingsvraag over de uitgewerkte casus in de individuele examenopdracht - 20%

Verdere toelichting over de evaluatie is terug te vinden in de studiewijzer en op Toledo

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Elke wijziging wordt tijdig via het leerplatform Toledo en via e-mail gecommuniceerd.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten. Dit betekent dat alle evaluatie-onderdelen opnieuw moeten afgelegd worden.

Het herexamen kent dezelfde afspraken, regels, evaluatiecriteria en verdeling als tijdens de eerste examenkans:

  • EVO 1 - evaluatie individuele schriftelijke examenopdracht = verslag eigen leefstijlveranderingsproces - 30%

  • EVO 2 - mondeling examen vraag 1: vraag over de inhoud van de cursus (theorie, terminologie, voorbeelden geven, toepassen in andere situaties, eigen reflectie) - 50%

  • EVO 3 - mondeling examen vraag 2: toepassingsvraag over de uitgewerkte casus in de individuele examenopdracht - 20%

Voor EVO 1 wordt er een individuele herexamenafspraak gemaakt (naargelang wat nodig is per student: helemaal opnieuw uitwerken, aanpassen, dieper ingaan op welbepaalde topics, diepgaander reflecteren ...) 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Elke wijziging wordt tijdig via het leerplatform Toledo en via e-mail gecommuniceerd.