Marketing en projectmanagement (B-VIVZ-V31C80)

3 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersBeide semesters
Vercamer Philippe (coördinator) |  Vercamer Philippe |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBA Wellbeing en Vitaliteitsmanagement …

Kerncompetentie 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.

  • GI 2.3 (DLR 3) De student ontwikkelt een langetermijnvisie en -missie door middel van een strategisch- en marketingplan. Niveau 3: De student ontwikkelt - rekening houdend met prioriteiten en de langetermijnvisie – zelfstandig en praktisch een vereenvoudigd strategisch- en marketingplan uit.

  • GI 2.4 (DLR 5) De student organiseert de promotie van een product, dienst of organisatie via traditionele en innovatieve promotie- en communicatiemiddelen. Niveau 3: De student selecteert in functie van een eigen product, dienst of organisatie én in functie van de kenmerken van de (markt)omgeving en de strategie van de organisatie de best passende promotie- en communicatiemiddelen.

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 2: De student ontwikkelt, onder (gradueel aflopende) begeleiding, de fasen bij het uitwerken van een project en brengt zo een project - met respect voor de planning – tot een goed einde.

Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.

  • GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een goede teamwerking te bereiken.

De student heeft het OPO Inleiding Marketing reeds afgelegd.

Dit OPO dient samen met het OPO Intake, Screening en Advies en het OPO Stage 1 opgenomen te worden.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Marketing en projectmanagement (B-VIVZ-V51C80)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenBeide semestersBeide semesters
Vercamer Philippe |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Het opleidingsonderdeel bestaat uit 2 onderdelen: Marketing (2) en Projectmanagement.

  • Marketing (2): hierbij gaan we verder op Inleiding Marketing (Marketing 1) uit het eerste opleidingsjaar. Dit deel heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. We gaan dieper in op de marketing(instrumenten)mix die wordt ingezet in functie van het type merk of bedrijf. 
  • Projectmanagement: de student leert een project plannen binnen de welzijnssector. Aan de hand van praktijkvraagstukken zien we hoe een project succesvol kan worden aangepakt. Dit omvat ook een opdracht in functie van stage 1: creatie van een projectplan in functie van deze stage.

  • Powerpoints met nota's van de docent aangeboden via het digitale leerplatform Toledo. 
  • Actuele cases en voorbeelden aangeboden via het digitale leerplatform Toledo.

OPTIONEEL aan te kopen ter aanvulling/ondersteuning van het lesmateriaal:
C. Neckebroek & J. Tieberghein, 2024, Project Werkt! Projectmatig werken in de welzijns- en veiligheidssector, 1e editie, Uitgeverij Van In.

 

Discussie - Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten

De lessen Marketing 2 en Projectmanagement zijn interactieve lessen: tijdens de les wordt de cursus aangebracht aan de hand van Powerpointpresentaties. In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdracht. De modaliteiten van hoe de opdracht zal worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal uren) en de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.

Op basis van het lesmateriaal werkt de student individueel een projectplan uit in functie van het stageplan - gekoppeld aan een operationeel (marketing)plan. De student krijgt hierbij de nodige theoretische en praktische ondersteuning doorheen de lessenreeks. 

Evaluatieactiviteiten

Marketing en projectmanagement (B-VIVZ-V80033)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V51C80 - Marketing en projectmanagement1-20/20 puntenschaal

Het OPO Marketing 2 & projectmanagement wordt als volgt geëvalueerd:

  • EVO 1 - Individuele opdracht: uitwerken van een projectplan in het kader van het stageplan - gekoppeld aan een operationaal (marketing)plan - 30%
  • EVO 2 - Examen tijdens de examenperiode: theoretisch schriftelijk examen met open-gesloten-meerkeuze vragen (zonder giscorrectie) - 70%

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Het OPO Marketing & projectmanagement kan hernomen worden in 2de zittijd in een andere modaliteit:

  • Theoretisch schriftelijk examen met open-gesloten-meerkeuze vragen (zonder giscorrectie) - 100% 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examen.