Inleiding psychologie (B-VIVZ-V32C67)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 1: De student benoemt basispsychologische mechanismen die het denken, voelen, willen en handelen van mensen kunnen verklaren.
- GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 1: De student heeft kennis van het stressmechanisme en de relaxatierespons en de effecten ervan op lichaam en geest.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 1: De student kent actuele maatschappelijke thema’s en legt het belang van maatschappelijk verantwoord handelen uit.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding psychologie (B-VIVZ-V52C84)
Inhoud
In het vak ‘Inleiding in de psychologie’ bestudeer je de fundamenten van de wetenschappelijke psychologie.
Het stelt je in staat om in dit brede vakgebied de biologische, cognitieve en sociaal-culturele invalshoek te onderscheiden en nieuwe ontwikkelingen kritisch op te volgen.
Thema’s, die aan bod komen zijn:
- Onderzoeksmethoden
- Zenuwstelsel
- Geheugen
- Motivatie
- Persoonlijkheid
- Persoons- en groepsperceptie
Studiemateriaal
Aanbevolen studiemateriaal:
Brysbaert, M (2022). Fundamenten van de psychologie. Gent: Owl press. (ISBN 978 90 382 2331 5)
Verplicht leermateriaal:
Powerpointslides ter beschikking gesteld via digitaal leerplatform Toledo
Toelichting werkvorm
Discussie
Theorie (via powerpointpresentatie) afgewisseld met toepasselijk foto- en videomateriaal
Studenten worden actief betrokken bij het lesgebeuren via oefeningen en te bediscussiëren thema’s.
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Inleiding psychologie (B-VIVZ-V76364)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V52C84 - Inleiding psychologie | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Inleiding psychologie wordt als volgt geëvalueerd:
- Schriftelijk examen - open, gesloten en meerkeuzevragen (hogere cesuur) - 100%
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V52C84 - Inleiding psychologie (binnen en over academiejaar)
Zelfde modaliteit als in 1ste zittijd
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.