Digital Tools 1 (B-VIVZ-V32C71)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 1: zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.3 (DLR 4) De student integreert op een doeltreffende manier gepaste digitale tools ter ondersteuning van een organisatie. Niveau 2: De student gebruikt na overleg op nauwkeurige en efficiënte wijze de juiste digitale tool in functie van een opdracht in een organisatie.
Basisvaardigheden IT:
- De student voert op een vlotte en zelfstandige manier een aantal basishandelingen uit in een Windows omgeving en in Windows Verkenner (aanpassen van de Windows omgeving, mappen en bestanden beheren ...).
- De student werkt met gecomprimeerde bestanden.
- De student maakt en beveiligt PDF-documenten.
Microsoft Outlook (MS Office 365):
- De student maakt op een vlotte en efficiënte manier gebruik van Microsoft Office Outlook (e-mail, agenda, contactpersonen en taken).
Microsoft Office Word (MS Office 365):
- De student past nauwkeurig de basisvaardigheden toe in Word (opsommen en nummeren, toevoegen van afbeeldingen, secties, kop- en voetteksten, ...).
- De student werkt de lay-out van een document af met o.a. stijlen, koppen, een automatisch gegeneerde inhoudsopgave, ...
Microsoft Office Powerpoint (MS Office 365):
- De student past nauwkeurig de basisvaardigheden toe in Powerpoint (slides maken, overgangen creëren, diamodel opmaken, ...)
Canva:
- De student past nauwkeurig de basisvaardigheden toe in Canva.
- De student maakt op een professionele manier een brochure, poster, ... op in Canva.
Begintermen
Voor de meeste onderdelen is er geen voorkennis vereist.
Enkel voor het onderdeel Microsoft Office Word (MS Office 365) wordt verwacht dat de student reeds over een beperkte basiskennis beschikt. Indien dit niet het geval zou zijn, dan moet de student zelf de nodige maatregelen treffen om deze basiskennis zichzelf eigen te maken voor de start van de lessen MS Office Word (MS Office 365):.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Digital Tools 1 (B-VIVZ-V52C71)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel komen volgende onderdelen aan bod:
Basisvaardigheden IT:
- De student verwerft voldoende kennis en behendigheid om op een vlotte en zelfstandige manier een aantal basishandelingen in de Windows omgeving te kunnen uitvoeren (o.a. bureaublad, startmenu en taakbalk aanpassen, bestands- en mapbeheer via Windows Verkenner ...). Daarnaast leert de student ook werken met gecomprimeerde mappen en (al dan niet beveiligde) PDF-documenten.
Microsoft Office Word (MS Office 365):
- De student leert enkele meer geavanceerde technieken om op een professionele en efficiënte manier te werken met het tekstverwerkingsprogramma Microsoft Office Word. O.a. het werken met stijlen, het werken met koppen, het automatisch genereren van een inhoudsopgave ... komt aan bod.
Microsoft Office Powerpoint (MS Office 365):
- De student leert enkele meer geavanceerde technieken om op een professionele en efficiënte manier te werken met Microsoft Office Powerpoint. Onder andere het werken met het diamodel, overgangen, kop- en voetteksten, schermopnamen, animaties, ... komen hierbij aan bod.
Microsoft Office Outlook (MS Office 365):
- De student leert op een efficiënte en professionele manier werken met Outlook. Onder andere het versturen van mails en het inplannen van vergaderingen komen hierbij aan bod.
Canva:
- De student leert om op een professionele manier brochures, posters, ... op te maken in Canva en deze te exporteren om af te drukken of te versturen via e-mail.
Studiemateriaal
Verplicht leermateriaal:
- Eigen cursusmateriaal voor de verschillende onderdelen behalve bij Microsoft Office Word wordt een handboek gebruikt namelijk Devriendt, D. (2023) Microsoft Word - Basis 1, uitgeverij WWW-Soft GCV. ISBN: 978-90-76862-22-4 met aanvulling via Toledo
- Oefenbundel met extra uitleg en oefeningen te verkrijgen via de cursusdienst.
- Via het digitaal leerplatform Toledo krijgen studenten toegang tot de opgavebestanden voor de oefeningen, de oplossingen van de oefeningen, de slides en eventuele andere documenten die tijdens de lessen gebruikt worden om topics uit te leggen.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Volgende werkvormen:
- Hoorcollege met activerende elementen
- Aan de hand van realiteitsgerichte lesvoorbeelden wordt de nieuwe leerinhoud verduidelijkt. De nadruk ligt tijdens de lessen vooral op het maken van oefeningen, zowel klassikale als individuele oefenmomenten worden ingebouwd.
- Regelmatig moeten oefeningen voorbereid worden tegen de volgende les zodat de student kan nagaan of hij/zij de geziene leerstof onder de knie heeft.
- Er is ook een vakoverschrijdende opdracht verbonden aan dit opleidingsonderdeel.
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Digital Tools (B-VIVZ-V78695)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V52C71 - Digital Tools 1 | 1-20/20 puntenschaal |
De leerstof wordt als volgt geëvalueerd:
- EVO 1 - gesloten boek examen aan de computer met een duur van maximaal 2,5 uur. Het is dus heel belangrijk om professioneel en efficiënt te werken met de verschillende pakketten en tools, dit om alles binnen de opgelegde tijdslimiet te kunnen oplossen. De student moet een aantal praktische oefeningen uitwerken/demonstreren door het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden uit de lessen - 90%
- EVO 2 - opdracht die tijdens de lessen wordt afgewerkt - 10%
Indien de student een vrijstelling heeft voor één of meerdere OPO's waarin de vakoverschrijdende opdracht aan bod komt, dan zal de student de opdracht moeten maken over een zelf gekozen onderwerp.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd zijn van toepassing. Het examen staat dus opnieuw op 90% én de opdracht voor 10% van de punten voor dit vak:
- Indien de student niet slaagde voor de opdracht uit eerste zittijd, dan wordt ook de opdracht opnieuw uitgewerkt voor een ander onderwerp.
- Indien de student wel slaagde voor de opdracht uit eerste zittijd, dan geldt er een deeloverdracht voor de punten van de opdracht uit eerste zittijd en dient enkel het examen hernomen te worden.