Mindfulness (B-VIVZ-V32C94)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Van Hecke Mieke (coördinator) |  Van Hecke Mieke |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).

  • GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 3: De student maakt zelfstandig een uitgebreid, goed gestructureerd en helder schriftelijk rapport in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.2 (DRL 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.

  • GI 4.5 (DRL 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.

  • GI 4.6 (DRL 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 2: De student krijgt inzicht in het eigen stressmechanisme en relaxatierespons en zorgt aan de hand van diverse methodes voor evenwicht in eigen leven.

Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.

  • GI 8.3. (DRL 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

  • GI 9.1. (DRL 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen.Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
  • GI 9.2. (DRL 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 2: De student vertoont zelf deontologisch en professioneel verantwoord gedrag.

  • GI 9.3 (DRL 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 1: De student kent actuele maatschappelijke thema’s en legt het belang van maatschappelijk verantwoord handelen uit.

De student heeft de intentionele bereidheid om:

  • vanuit de basisattitudes van Mindfulness deel te nemen aan de lessen;
  • op dagelijkse basis formeel en/of informeel te oefenen thuis.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Mindfulness (B-VIVZ-V52C94)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Van Hecke Mieke |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De studenten doorlopen een Mindful@Work training zoals deze wordt gegeven in organisaties. De training is een wetenschappelijk onderbouwde mentale aandachtstraining. De drie evidence based mindfulnessprogramma’s komen hierbij aan bod: MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) en ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Elke trainingssessie bestaat uit drie grote leerprocessen: de meditatieve oefeningen (concentratiemeditatie, inzichtsmeditatie, beeldmeditatie, hartmeditatie), de inquiry (onderzoek van de beleving) na de meditaties en de psycho-educatie. Doorheen deze processen verdiepen de studenten het SLOWprincipe, de basisattitudes en het heilzame karakter van Mindfulness. 

 

Verplicht studiemateriaal:

  • Syllabus Mindfulness van Mieke Van Hecke gebaseerd op MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy) en ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
  • Naslagwerk: Audiomateriaal meditaties: audiolink www.m-i-e.be/inspiratie/meditaties of via app Insight Timer

Intervisie

Volgende werkvormen:

  • Colleges: interactieve en activerende pscyho-educatie

  • Practicum: vaardigheidstraining en microteaching via inquiry

  • Opdracht: persoonlijke reflecties, dagelijkse thuisbeoefening, groepsopdracht in functie van draaiboek Mindfulness voor House of Wellbeing

De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de practica vervangen worden door onlinesessies en door de verkregen audiobestanden.  

Evaluatieactiviteiten

Mindfulness (B-VIVZ-V79249)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V52C94 - Mindfulness1-20/20 puntenschaal

Het OPO Mindfulness wordt als volgt geëvalueerd:

  • EVO 1 - Het mondeling examen (gesloten boek) bestaat uit een kennisvraag, een vaardigheidsvraag, een misvatting, een case en het presenteren van een aan Mindfulness gelinkt voorwerp - 70%
  • EVO 2 -  Procesevaluatie: reflectieverslagen waarin de student de eigen oefenervaringen  – formeel en informeel – beschrijft en de impact daarvan op eigen gedachten, emotie, lichaam en gedrag. Dit met bijzondere focus op en link naar het thema van de betreffende sessie. De syllabus en de voorziene template op Toledo Ultra kan hierbij dienen als inspiratiebron - 15 %. Als eindopdracht van deze procesevaluatie maken de studenten in groep een didactische fiche op die zal gebruikt worden in het draaiboek Mindfulness @ House of Wellbeing - 15 %.

Gezien het praktijkgerichte karakter van dit OPO is actieve aanwezigheid tijdens de lessen verplicht. Indien de student minder dan 80% aanwezig is, of niet actief aanwezig is in de lessen, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Het OPO Mindfulness wordt in 2de zittijd als volgt geëvalueerd:

  • Mondeling examen - 100%.

Er worden geen punten overgedragen vanuit eerste zittijd.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.