Spabeleving 1 (B-VIVZ-V32C97)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerschaver Enola (coördinator) |  Van Kerschaver Enola |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 2: De student analyseert principes van de werking van het menselijk lichaam die de wellbeing en vitaliteit kunnen verhogen, zowel bij een lichaam dat goed functioneert als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.

  • GI 4.3 (DLR 1) De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 1: De student handelt met respect voor de mentale en lichamelijke hygiëne van zichzelf en anderen.

  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 1: De student handelt met respect voor de mentale en lichamelijke hygiëne van zichzelf en anderen.

  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 1: De student ontwikkelt een gezonde en actieve levensstijl.

  • GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 2: De student krijgt inzicht in het eigen stressmechanisme en relaxatierespons en zorgt aan de hand van diverse methodes voor evenwicht in eigen leven.

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
  • GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 2: De student biedt met respect voor het theoretische denkkader methodes uit eigen en andere culturen aan op maat van klanten, teams en organisaties.

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

  • GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 1: De student staat open voor feedback op eigen professioneel gedrag en handelen.
  • GI 9.2. (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 1: De student legt het belang van deontologische begrippen zoals GDPR, beroepsgeheim, respect voor klanten, integriteit en vertrouwen uit.

Geen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Spabeleving 1 (B-VIVZ-V52C97)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum24 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerschaver Enola |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Volgende onderwerpen:

  • Theorie: anatomie van de huid, huidaandoeningen, contra-indicaties, productkennis
  • Hospitality / Customer Journey
  • Wellnessbehandeling voor voeten / handen
  • Wellnessbehandeling voor het gelaat: reiniging, dieptereiniging, massage, masker, verzorging
  • Wellnessbehandeling voor de rug: peeling, pakking, massage, warmtekussen, infra-rood
  • Wellnessbehandeling voor het lichaam: lichaamspeeling + pakkingen

+ Praktijktraining ism leerbedrijf (1ste en 2de semester)

 

Van Kerschaver, E (2024). Spabeleving 1 [Powerpoints]. Kortrijk: VIVES HWB

+ aankoop van producten ifv wellnessbehandelingen tijdens de prajktijklessen

De lessen Spabeleving 1 gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

In het 1ste semester wordt participerende observatie verwacht op voorafgaandelijk aangekondigde momenten in het leerbedrijf. In het 2de semester wordt de student operationeel in het leerbedrijf onder supervisie van 3de jaars studenten (en docent / coördinatie leerbedrijf).

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Spabeleving 1 (B-VIVZ-V79255)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V52C97 - Spabeleving 11-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel Spabeleving 1 wordt geëvalueerd als volgt:

  • EVO 1 - Praktijkexamen (ism het leerbedrijf) in de 2de examenperiode. De student voert verschillende aangeleerde technieken uit en behartigt de gehele Customer Journey - 50%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen in de 1ste examenperiode - 40%
  • EVO 3 - Permanente evaluatie. De student krijgt een score op attitude & medewerking tijdens de contactmomenten én tijdens de participerende observatie in het leerbedrijf in het 1ste semester + op basis van de eigen behandelingen tijdens events van het leerbedrijf in het 2de semester - 10%

De som van alle EVO’s is het eindtotaal.

In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de EVO's op de campus vervangen worden door een online vorm.  

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing voor het opleidingsonderdeel Spabeleving 1 verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Praktijkexamen, indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 50%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen, indien niet geslaagd in 1ste examenkans- 40%
  • EVO 3 - Deeloverdracht permanente evaluatie -10 %

In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de EVO's op de campus vervangen worden door een online vorm.