Massage basistechnieken (B-VIVZ-V32C98)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Devreese Karl (coördinator) |  Devreese Karl |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn. 
  • GI 4.3 (DLR 1) De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 3: De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties rond hygiënische aspecten op mentaal en lichamelijk vlak.
  • GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.

Kerncompetentie 5 - De PBa WVM plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om klanten gastvrij en professioneel te ontvangen en te begeleiden.
  • GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties.
  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 3: De student construeert zelfstandig een realistisch projectplan in functie van een project, realiseert zelfstandig de concrete vertaalslag ervan en brengt deze zo tot een goed einde.

Kerndoel: uitvoerend expert

De student kan een ontspanningsmassage geinspireerd vanuit de psychoactieve massage PAM GMK® en een dynamische hapto-relaxatie uitvoeren bij een persoon.

De student is vaardig om de meerwaarde van massage en de inzichten rond affectieve aanraking te motiveren.

De student groeit in de toepassing van ontspanningsmassage bij personen met een hulpvraag.

Voor dit OPO zijn geen beginvoorwaarden vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Massage basistechnieken (B-VIVZ-V52C98)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Devreese Karl |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Volgende items:

  • Theoretische beschouwingen rond geschiedenis van de massage
  • De huid (tastzin, neurofysiologie, functies)
  • Het concept 'huidhonger' en 'affectieve aanraking'
  • Indicaties en contra-indicaties van massage
  • Effecten van massage bij mensen met depressie
  • Praktijk in de basistechnieken massage volgens PAM GMK®, de dynamische hapto-relaxatie

 

 

Verplicht studiemateriaal:

  • Syllabus
  • Handouts powerpoint
  • Oefenschema's
  • Handboek Huidhonger - ISBN 9789020216240
  • Lehrbüch der Psychoaktiven Massage (PAM) - Gabriele Mariell-Kiebgis- Schattauer (Duitsland) - ISBN 978-608-40156-1

Verplicht praktijkmateriaal:

  • 3 grote badhanddoeken - 2 kleine handdoeken - gastendoekje - oogbeschermer
  • Knijpfles voor massageolie - babyflesverwarmer  - massageolie (arganolie wordt aanbevolen of iets soortgelijks)
  • Aan te kopen tuniek (VIVES)

Practicum

Volgende werkvormen:

  • College: hoorcolleges en demonstraties van verschillende massagetechnieken
  • Praktijk: inoefening van verschillende massagetechnieken
  • Opdracht: uitvoering van de rugmassage geinspireerd vanuit PAM-GMK bij een proefpersoon

Aanwezigheid tijdens de lessen Massage basistechnieken is verplicht. Op het einde van de les wordt de aanwezigheidstijst aangeboden ter ondertekening. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore van dit OPO 1 punt afgetrokken.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

 

Evaluatieactiviteiten

Massage basistechnieken (B-VIVZ-V79256)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Verslag
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V52C98 - Massage basistechnieken1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van het OPO Massagetechnieken verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Schriftelijk examen - open-, gesloten en meerkeuzevragen (zonder cesuur) uit de theoretische gedeelten van de syllabus - 40%  --> In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  
  • EVO 2 - Praktijktoets: uitvoeren van ofwel een massage van een welbepaald deel van het lichaam dat in ruglig of in buiklig gepositioneerd is ofwel het uitvoeren van de dynamische hapto-relaxatie  - 50% - Dit examen gaat door in het leerbedrijf - De klant betaalt een afgesproken bedrag - evaluatie behandelt niet alleen de uitvoering van de massage zelf maar ook de organisatorische omstandigheden, de mate van klantvriendelijkheid en aandacht voor de totaalbeleving.
  • EVO 3 - Opdracht: ervaringsverslag na de uitvoering van een ontspanningsmassage bij een persoon met een zorgvraag  - 10%

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Zelfde modaliteit als in 1ste zittijd:

  • EVO 1 - Schriftelijk examen - open-, gesloten en meerkeuzevragen (zonder cesuur) uit de theoretische gedeelten van de syllabus - 20% --> In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  
  • EVO 2 - Praktijkexamen - uitvoeren van ofwel een massage van een welbepaald deel van het lichaam dat in ruglig of in buiklig gepositioneerd is ofwel het uitvoeren van de dynamische hapto-relaxatie - 60%
  • EVO 3 - Opdracht: ervaringsverslag na de uitvoering van een ontspanningsmassage bij een persoon met een zorgvraag - 20%