Teamcoaching (B-VIVZ-V33C05)
Doelstellingen
De PBA Wellbeing en Vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om klanten gastvrij en professioneel te ontvangen en te begeleiden.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een goede teamwerking te bereiken.
- GI 8.3 (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 3: De student stemt de eigen leiderschapsstijl af op de noden en behoeften van een team.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1 (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
Kerndoelen
- Drie belangrijke invalshoeken ivm de dynamiek in teams (leiden, organiseren en coachen) herkennen, methodisch leren bevragen en op het goede moment leren inzetten.
- Naar een team leren kijken op verschillende niveaus en vanuit verschillende invalshoeken: interacties in circulair denken, zelfreflectie en feedback inbouwen - een onderscheid kunnen maken tussen inhoud- en betrekkingsniveau.
- Vanuit het kader van systemisch denken een team kunnen observeren en kunnen interveniëren in de teamdynamiek.
- Een cultuur kunnen ontwikkelen waarin een team kan omgaan met feedback, conflict-uitnodigend werkt en op een gestructureerde manier aan de slag kan.
- De eigen coachende vaardigheden ontwikkelen om benieuwd, verkennend, waarderend, confronterend, uitdagend, inspirerend en toelatend met een team aan de slag te kunnen.
- Verschillende modellen en tools op het vlak van teamcoaching begrijpen en integreren.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Teamcoaching (B-VIVZ-V53C05)
Inhoud
Het OPO Teamcoaching zet in op twee facetten:
1. Theoretische inzichten
- basisinzichten in systemisch coachen van teams
- kennismaking met bekende theorieën (en werkvormen die daaruit voortvloeien) ivm teamcoaching
2. Coachende vaardigheden (a.d.v. het boek inspirerend coachen van Jef Clement), toegepast en uitgebreid naar het werken in groepen en teams
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Jef Clement (2015). Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren voor leidinggevenden, coaches, ouders, leraren en begeleiders. Tielt: Lannoo Campus. ISBN 978 94 014 2930 6
- Er wordt een reader aangeboden met een selectie van hoofdstukken uit diverse boeken die relevant zijn voor het werken van teams. Deze kan door de studenten worden aangekocht.
- Extra studiemateriaal en slides aangeboden op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands, met af en toe verwijzing naar Engelse teksten en of filmpjes.
De student wordt voorondersteld om het Engels voldoende machtig te zijn om ook Engelstalige teksten uit de reader te kunnen verwerken.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Er wordt gewerkt met een afwisseling van:
- college;
- opdrachten in de les en groepsopdrachten;
- leesopdrachten en verslagen;
- het coachen van teams in de klascontext.
Evaluatieactiviteiten
Teamcoaching (B-VIVZ-V81899)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V53C05 - Teamcoaching | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
Gezien wij erkend zijn als opleidingscentrum van de VESB, dient de student voor dit OPO minstens 10/20 te behalen om het certificaat van Stress- en Burn Out Coach te ontvangen.
De evaluatie is een combinatie van elementen die gedurende het jaar aan bod komen en geëvalueerd worden, een schrifelijk examen dat toetst naar kennis en naar enkele concrete vaardigheden en een vaardigheidtoets in een teamsessie.
De evaluatie wordt onderverdeeld in verschillende EVO's:
- EVO 1 - 20% op een aantal verslagen. (De deadlines en modaliteiten worden meegegeven op Toledo. Het niet respecteren van de deadline resulteert in een nulscore.)
- EVO 2 - 30% schriftelijk examen in de examenperiode van januari
- EVO 3 - 50% praktijkexamen/vaardigheidstoets in de examenperiode van juni
In de lessen wordt regelmatig geoefend. De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken. Een opdracht geldt slechts als ingediend als deze via de geijkte tools op Toledo wordt ingediend.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Andere modaliteit:
- EVO 1 - De delen die gebaseerd zijn op opdrachten en verslagen kunnen niet hernomen worden - 30%
- EVO 2 - Het schriftelijke examen kan wel hernomen worden - 30%
- EVO 3 - Het praktijkexamen kan wel hernomen worden - 40%
De punten behaald in de tweede examenperiode worden dan verrekend met de eerder behaalde punten.
Bij het hernemen van het praktijkexamen kan aan de student gevraagd worden om extra personen te voorzien, zodat er een team beschikbaar is voor het praktijkexamen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.