Teamcoaching (B-VIVZ-V33C05)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
DLR 9 - functioneert efficiënt en effectief als lid van een team binnen de organisatie in een brede maatschappelijke en internationale context.
- GI 9.1. De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een optimale teamwerking te bereiken.
- GI 9.2. De student stuurt een team aan. Niveau 3: De student stemt zijn/haar leiderschapsstijl af op de noden en behoeften van een team.
DLR 10 - communiceert zowel intern als extern, doelgericht en zelfstandig met diverse stakeholders binnen een wellbeingomgeving.
- GI 10.1 De student communiceert mondeling in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 3: De student brengt zijn/haar boodschap in het Nederlands helder en gestructureerd over. De student gebruikt in een gepast taalregister de juiste strategieën, hulpmiddelen en kanalen voor een kwaliteitsvolle mondelinge communicatie.
- GI 10.2 De student brengt een schriftelijke boodschap in het Nederlands op een heldere, correcte manier en noteert referenties correct. Niveau 1: De student brengt een korte schriftelijke boodschap over op een heldere manier in het Nederlands.
DLR 12 - reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen in relatie tot de basisregels van de organisatie en/of beroepsdeontologie met aandacht voor de maatschappelijke relevantie.
- GI 12.1. De student reflecteert kritisch over zijn professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert zijn/haar professioneel gedrag en functioneren en dat van anderen kritisch. De student zet anderen hiertoe ook aan.
- GI 12.2. De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 3: De student denkt actief mee aan de uitbouw van een ethisch verantwoorde en professionele organisatiecultuur.
Kerndoelen
- Drie belangrijke invalshoeken ivm de dynamiek in teams (leiden, organiseren en coachen) herkennen, methodisch leren bevragen en op het goede moment leren inzetten.
- Naar een team leren kijken op verschillende niveaus en vanuit verschillende invalshoeken: interacties in circulair denken, zelfreflectie en feedback inbouwen - een onderscheid kunnen maken tussen inhoud- en betrekkingsniveau.
- Vanuit het kader van systemisch denken een team kunnen observeren en kunnen interveniëren in de teamdynamiek.
- Een cultuur kunnen ontwikkelen waarin een team kan omgaan met feedback, conflict-uitnodigend werkt en op een gestructureerde manier aan de slag kan.
- De eigen coachende vaardigheden ontwikkelen om benieuwd, verkennend, waarderend, confronterend, uitdagend, inspirerend en toelatend met een team aan de slag te kunnen.
- Verschillende modellen en tools op het vlak van teamcoaching begrijpen en integreren.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Teamcoaching (B-VIVZ-V53C05)
Inhoud
Het OPO Teamcoaching zet in op twee facetten:
1. Theoretische inzichten
- basisinzichten in systemisch coachen van teams
- kennismaking met bekende theorieën (en werkvormen die daaruit voortvloeien) ivm teamcoaching
2. Coachende vaardigheden (a.d.v. het boek inspirerend coachen van Jef Clement), toegepast en uitgebreid naar het werken in groepen en teams
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Jef Clement (2015). Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren voor leidinggevenden, coaches, ouders, leraren en begeleiders. Tielt: Lannoo Campus. ISBN 978 94 014 2930 6
- Marijke Lingsma (2018). Aan de slag met teamcoaching. Amsterdam: Boom. ISBN 978 90 244 2121 3
- Extra studiemateriaal aangeboden op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands, met af en toe verwijzing naar Engelse teksten en of filmpjes
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Er wordt gewerkt met een afwisseling van:
- college;
- opdrachten in de les en groepsopdrachten;
- leesopdrachten en verslagen;
- het coachen van teams in de klascontext.
Evaluatieactiviteiten
Teamcoaching (B-VIVZ-V81899)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V53C05 - Teamcoaching | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie is een combinatie van elementen die gedurende het jaar aan bod komen en geëvalueerd worden, een schrifelijk examen dat toetst naar kennis en naar enkele concrete vaardigheden en een vaardigheidtoets in een teamsessie.
De evaluatie wordt onderverdeeld in verschillende EVO's:
- EVO 1 - 20% op vier verslagen (2 observatieverslagen en 2 coachingsverslagen). (De deadlines worden meegegeven op Toledo. Het niet respecteren van de deadline resulteert in een nulscore.) Van de vier verslagen is één verslag gebaseerd op een gesprek buiten de les dat doorgaat in het leerbedrijf. De modaliteiten van dit gesprek worden in de les verder toegelicht.
- EVO 2 - 30% schriftelijk examen in de examenperiode van januari
- EVO 3 - 50% praktijkexamen/vaardigheidstoets in de examenperiode van juni
In de lessen wordt regelmatig geoefend. Aanwezigheid in de lessen is daarom verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan is, krijgt de student een nul op het gedeelte permanente evaluatie (EVO 1).
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V53C05 - Teamcoaching (binnen en over academiejaar)
Andere modaliteit:
- EVO 1 - De delen die gebaseerd zijn op opdrachten en verslagen kunnen niet hernomen worden - 30%
- EVO 2 - Het schriftelijke examen kan wel hernomen worden - 30%
- EVO 3 - Het praktijkexamen kan wel hernomen worden - 40%
De punten behaald in de tweede examenperiode worden dan verrekend met de eerder behaalde punten.
Bij het hernemen van het praktijkexamen kan aan de student gevraagd worden om extra personen te voorzien, zodat er een team beschikbaar is voor het praktijkexamen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.