Personal Coaching (B-VIVZ-V33C06)
Doelstellingen
De PBA Wellbeing en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 1: De student benoemt basispsychologische mechanismen die het denken, voelen, willen en handelen van mensen kunnen verklaren.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om klanten gastvrij en professioneel te ontvangen en te begeleiden.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1 (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
Begintermen
Er wordt van de student verwacht dat zij/hij:
- een open en nieuwsgierige houding heeft om enerzijds een persoonlijk ontwikkelingsproces te beginnen en anderzijds zich te ontwikkelen als coach;
- respect heeft en toont t.a.v. andere studenten en de trainer;
- meewerkt en meehelpt aan een gezonde en veilige ‘groeiomgeving’ tijdens de trainingsblokken;
- de wil en discipline heeft om op regelmatige basis de vaardigheden en technieken in te oefenen;
- een minimale deontologische code respecteert.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Personal Coaching (B-VIVZ-V53C06)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel Personal coaching speelt in op drie lagen:
- de ontwikkeling van kennis rond wat coaching inhoudt en rond een aantal effectieve coachingstechnieken;
- het ontwikkelen van een basishouding - coaching state - die noodzakelijk is om present te zijn tijdens een coachingsgesprek;
- het ontwikkelen van een aantal basisvaardigheden, zoals het opbouwen van verbinding, het stellen van vragen met impact, het verdiepen van een gesprek, waarden en confronteren inzetten als basisvaardigheden, via herkaderen, inspireren en uitdagen een vorm van omkering in een gesprek bewerkstelligen.
Daarnaast wordt de student getraind om
- een intakegesprek aan te vatten en op een goede manier te voleindigen;
- een coachingsgesprek te structureren;
- de opgedane kennis en vaardigheden in te zetten om in een evenwaardige relatie met een coachee in de richting van een doel te werken.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- handboek: J. Clement (2015). Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren voor leidinggevenden, coaches, ouders, leraren en begeleiders. Tielt. Lannoo Campus.
- Syllabus (aan te kopen)
- Powerpoints en extra studiemateriaal zijn beschikbaar op Toledo
Studenten lezen drie boeken die verband houden met coaching
- 1 verplicht boek: Burchard (2007). Het gouden ticket. Ankh-Hermes B.V., Uitgeverij. - Dit boek wordt bevraagd op het examen.
- 1 boek algemeen over coaching (hiervoor wordt een lijst aangeboden waaruit de student een keuze maakt)
- 1 boek over een thema van persoonlijke ontwikkeling waar de student gedurende de lessen is op gebotst. (dit boek dient als voorstel aan de docent te worden voorgelegd)
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden gegeven in het Nederlands.
Personal Coaching speelt heel sterk in op de taal van de coachee (cliënt).
Daarom is voor dit OPO een doorgedreven kennis van de Nederlandse taal noodzakelijk (minimumniveau C2).
Toelichting werkvorm
De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.
Tijdens de lessen worden theorie, demonstraties, oefeningen, coachinggesprekken, feedback, intervisiemomenten ... met elkaar afgewisseld.
De studenten worden verwacht om de geziene vaardigheden en technieken ook buiten de lessen (in vaste groepen) in te oefenen.
Daarnaast zijn er nog een reeks opdrachten die de student zelfstandig afwerkt tijdens het eerste / tweede semester*:
- Enkele afzonderlijke opdrachten die in de les worden gecommuniceerd
- De modaliteiten daarvan worden in het begin van de lessenreeks via Toledo gecommuniceerd.
* in dit opleidingsonderdeel wordt bij het onvoldoende/ niet afwerken van opdrachten of bij een onvoldoende aanwezigheid tijdens de lessen met minscores gewerkt, hetzij op de desbetreffende evaluatieactiviteit, hetzij op de totaalscore bij het vak (/20). Opdachten worden pas aanvaard als ze via Toledo worden ingediend.
Evaluatieactiviteiten
Personal Coaching (B-VIVZ-V81900)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V53C06 - Personal Coaching | 1-20/20 puntenschaal |
Gezien wij erkend zijn als opleidingscentrum van de VESB, dient de student voor dit OPO minstens 10/20 te behalen om het certificaat van Stress- en Burn Out Coach te ontvangen.
De evaluatie* verloopt als volgt:
- EVO 1 - permanente evaluatie (de verdere modaliteiten worden in het begin van de lessenreeks beschikbaar gesteld aan de studenten via toledo) - 35%
- EVO 2 - schriftelijk examen - 25%
- EVO 3 - praktijkexamen - 40%
Op Toledo wordt de evaluatie (evaluatiemodaliteiten, scoring, deadlines, etc) in detail toegelicht. Het niet halen van de deadline resulteert automatisch in een nulscore voor dat onderdeel. De verschillende elementen van de permanente evaluatie maken immers deel uit van een proces dat stapsgewijze dient doorlopen te worden om de leerkansen te maximaliseren.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm en kunnen de evaluatieactiviteiten wijzigen. Elke wijziging wordt tijdig via het leerplatform Toledo en via mail gecommuniceerd.
* in dit OPO wordt, indien bepaalde opdrachten niet (tijdig) of onvoldoende werden afgewerkt en/of de student niet voldoet aan het verplichte aanwezigheidspercentage, een minscore toegepast (hetzij op de totaalscore op EVO 1 hetzij op de totaalscore op het OPO Personal Coaching (=score op 20)). Aanwezigheid van minder dan 80% resulteert in -1 op de totaalscore van dit OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Indien de student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Personal Coaching , dan moeten zowel EVO 2 als EVO 3 opnieuw afgelegd worden.
Bij EVO 1 kan het geheel slechts gedeeltelijk hernomen worden. De procesevaluatie kan niet hernomen worden (de verschillende leervragen duiden het proces gedurende het jaar aan van de student), de boekreflecties, de coachingsverslagen en het eindverslag wel, indien de student meer dan 70% aanwezig geweest is in de les. Indien dit niet het geval is, wordt de nulscore voor EVO1 uit de 1ste zittijd meegenomen naar de 2de zittijd.
- EVO 1: slechts gedeeltelijk herneembaar (zie de uitleg hierboven) (20% van de 35%)
- EVO 2: schriftelijk examen (25%)
- EVO 3: praktijkexamen (40%)
In de studiewijzer wordt de evaluatie (evaluatiemodaliteiten, scoring, deadlines, etc) in detail toegelicht.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm en kunnen de evaluatieactiviteiten en evaluatiemodaliteiten wijzigen. Elke wijziging wordt tijdig via het leerplatform Toledo en via mail gecommuniceerd.