Voedingsleer (B-VIVZ-V33C09)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 1: De student beschrijft de bouw en werking van het menselijk lichaam op het niveau van cellen, weefsels, organen en hoe alles samenwerkt.
- GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Voedingsleer (B-VIVZ-V53C09)
Inhoud
In het OPO Voedingsleer wordt kennis gemaakt met de voedingsstoffen (eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen, mineralen) die een menselijk lichaam nodig heeft.
Vanuit deze theoretische benadering kan:
- de student de voedingsstoffen, die in de voeding van een gezonde volwassene moeten aanwezig zijn, naar hun functies, bronnen in de voeding, aanbevelingen en problemen bij een te hoge/te lage inname omschrijven;
- de student gezonde voeding uitleggen aan de hand van de actieve voedingsdriehoek/bewegingsdriehoek;
- de student het spijsverteringsstelsel van de mens uitleggen.
Studiemateriaal
Verplicht leermateriaal:
- Cursus
- Powerpoint presentaties op Toledo-cursus
- Extra's zoals artikels, reportages, tips & tricks
Toelichting werkvorm
Discussie - Groepsopdracht
De lessen voedingsleer verlopen interactief.
Tijdens de les overlopen we de cursus aan de hand van een Powerpoint presentatie. Deze wordt afgewisseld met artikels, reportages, tips & tricks ...
Op het einde van elke les worden een aantal beweringen (waar-onwaar) meegegeven aan de studenten. De student heeft een week de tijd om de nodige informatie op te zoeken. De beweringen overlopen we als eerste bij de volgende les.
In samenwerking met het OPO Inleiding Marketing wordt er een groepsopdracht gemaakt waar de studenten in kleine groepjes en met de nodige afspraken kunnen aan werken. De informatie hieromtrent wordt via Toledo en in de eerste les gecommuniceerd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Voedingsleer (B-VIVZ-V82790)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Voedingsleer wordt als volgt geëvalueerd:
- EVO 1 - Theoretisch, schriftelijk examen met open-gesloten-meerkeuze vragen - 80% (geen GIS-correctie)
- EVO 2 - Integratief, praktisch werk ism Inleiding Marketing 1 - 20% (paper/werkstuk - presentatie)
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit (examen en presentatie) vervangen worden door een online examen en presentatie.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Andere modaliteiten:
- EVO 1 - Theoretisch, schriftelijk examen met open-gesloten-meerkeuze vragen - 100%
- EVO 2 - Integratief, praktisch werk valt weg.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit (examen) vervangen worden door een online examen.