Vitaliteit 2: beweging, houding & tonus en relaxatie (B-VIVZ-V33C11)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.3 (DLR 4) De student integreert op een doeltreffende manier gepaste digitale tools ter ondersteuning van een organisatie. Niveau 1: De student ontwikkelt digitale vaardigheden (basis).
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 1: De student brengt een korte schriftelijke boodschap helder in correct Nederlands over.
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 2: De student analyseert principes van de werking van het menselijk lichaam die de wellbeing en vitaliteit kunnen verhogen, zowel bij een lichaam dat goed functioneert als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
- GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.
- GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 2: De student biedt met respect voor het theoretische denkkader methodes uit eigen en andere culturen aan op maat van klanten, teams en organisaties.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 2: De student leert eigen sterke en zwakke punten kennen en heeft er aandacht voor bij eigen professioneel gedrag en handelen.
Kerndoel: inhoudelijk expert:
- De student groeit in zelfreflectie en persoonlijke bewustwording.
- De student ondergaat verschillende methodes die tot fysiek en zo tot psychisch welbevinden kunnen leiden.
- De student voert op een correcte manier diverse relaxerende en vitaliserende oefeningen uit en dit zowel zelf, bij een ander als voor een groep.
Begintermen
Vitaliteit 2 bouwt verder op vitaliteit 1. In vitaliteit 2 komen evenwel nieuwe oefeningen/methodes aan bod en wordt ook het leren observeren en begeleiden van anderen belangrijk.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting care en vitaliteitsmanagement) 90 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting wellness en spamanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Vitaliteit 2: beweging, houding & tonus en relaxatie (B-VIVZ-V53C11)
Inhoud
Vitaliteit 2 bestaat uit een afwisseling van theorie en praktijk. Het opleidingsonderdeel bestaat uit 3 basispijlers:
Pijler 1: Beweging
Theorie: kennis van fysieke basiseigenschappen, trainingsvormen en basisprincipes van de trainingsmethodiek
Praktijk: integreren van klein en groot materiaal in een complete training, met de specifieke aandacht voor bepaalde fysieke basiseigenschappen en toepassen van diverse trainingsvormen.
Pijler 2: Houding & tonus
Theorie: verdere kennisinitiatie in de verschillende methodes uit vitaliteit 1, nl. Fitball, Drumfit &Pound), Functionele yoga en Psychofysieke weerbaarheid.
Praktijk: leren oefeningen uit nieuwe en analoge methodes van Vitaliteit 1-2 uitvoeren, aanbrengen, begeleiding hierbij opzetten, fouten leren analyseren en ombuigen.
Pijler 3: Relaxatie
Theorie: verdieping in achtergronden van de relaxatietechnieken, achtergronden van metaforen en visualisatietechnieken, methodische en didactische aspecten van de drie relaxatietechnieken, objectiveren van de relaxatierespons, beginselen van de polyvagaaltheorie (Porges)
Praktijk: verdieping in de sofrologie, kennismaking met metaforen en visualisaties, aanbieden van de drie relaxatieoefeningen aan één persoon, modereren van de dialoog na de relaxatieoefening, observeren van de relaxatierespons, reflectie over de methodische/didactische aspecten
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Destadsbader, K (2024). Vitaliteit 2: beweging [Powerpoints]. Kortrijk: VIVES HWB
- Devreese, K (2024). Vitaliteit 2: relaxatie [syllabus]. Kortrijk: VIVES HWB
- Verplancke, K (2024). Vitaliteit 2: houding & tonus [Powerpoints]. Kortrijk: VIVES HWB
- Kaminoff, L (2013). Yoga anatomie. Haarlem: Altamira.
Aanbevolen studiemateriaal:
- Documentatie via link leermateriaal op Toledo
- Verwerkingsopdrachten via link toetsing op Toledo
- Hand-outs tijdens de praktijklessen
- Eigen persoonlijke notities/aanvullingen tijdens de praktijklessen
Toelichting werkvorm
Discussie - Oefeningen/opdrachten - Sportpracticum - Vaardigheidstraining
Volgende werkvormen:
- Praktijklessen + kringgesprekken
- Individuele verwerkingsopdrachten
- Microteaching
- Feedbackgesprekken op proces en individuele opdrachten
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten rondom organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Vitaliteit 2: beweging, houding & tonus en relaxatie (B-VIVZ-V82792)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V53C11 - Vitaliteit 2: beweging, houding & tonus en relaxatie | 1-20/20 puntenschaal |
De aanwezigheid in de lessen van Vitaliteit 2 is verplicht. De student dient per pijler, gezien permanente evaluatie, minstens 80% aanwezig te zijn in de praktijklessen. Indien hier niet (volledig) aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore van het opleidingsonderdeel 1 punt afgetrokken. Wie door overlap met een ander OPO niet kan aanwezig zijn voor een bepaalde pijler of meerdere pijlers, spreekt af met de betrokken docent(-en) van de pijler(-s) onder welke vorm dit kan vervangen worden.
Evaluatie-onderdelen:
- EVO 1 - Permanente evaluatie van Beweging, Houding & Tonus en Relaxatie - 20% : attitude - 5% + opdrachten - 15%
- EVO 2: Integratief schriftelijk examen van Beweging, Houding & Tonus en Relaxatie (open en gesloten vragen + meerkeuzevragen met correctie met hogere cesuur - 62,5%) - 30%
- EVO 3 - Integratief praktijkexamen van Beweging, Houding & Tonus en Relaxatie - Dit praktijkexamen gaat door in het leerbedrijf - De klant betaalt een afgesproken bedrag - De evaluatie van het praktijkexamen behandelt niet alleen de begeleiding van de vital work-out zelf maar ook de organisatorische omstandigheden, de mate van klantvriendelijkheid en de aandacht voor de totaalbeleving - 50%
Enkel wie wettig afwezig is op een (praktische of schriftelijke) opdracht van EVO 1 en/of een schriftelijk of praktijkexamen(s) (EVO 2 en 3), kan deze opdracht(en) of examen(s) inhalen.
Bij iedere afwezigheid dient de studie- en trajectbegeleidster steeds ingelicht te worden. Zij kan de mogelijkheid bieden voor inhaalopdrachten en -examens.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De student kan enkel herkansen, indien de praktijklessen voor elk van de 3 pijlers voor minstens 80% werden gevolgd, tenzij wettiging voor afwezigheid is gebeurd bij de studie- en trajectbegeleiding.
De student, die kan herkansen, krijgt deeloverdracht van attitude en alle onderdelen waarop hij/zij slaagde. Hij dient voor
- EVO 1: enkel alle niet-geslaagde opdrachten opnieuw te maken of te herwerken (dus deeloverdracht vanuit 1ste zittijd voor attitude) - 20%
- EVO 2: het niet geslaagd schriftelijk, integratief examen af te leggen - 30%
- EVO 3: enkel alle niet geslaagde praktijkexamens af te leggen (dus deeloverdracht van alle geslaagde praktijkexamens) - 50%
De eindscore wordt bepaald op basis van de deeloverdrachten en de nieuw verworven resultaten uit EVO 1, EVO 2 en EVO 3.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.