Zorgtechnologie en innovatie (MW) (B-VIVZ-V33C16)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- & vitaliteitsmanagement:
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 3: De student spreekt helder en gestructureerd in het Nederlands en gebruikt in een gepast taalregister de juiste strategieën, hulpmiddelen en kanalen voor een kwaliteitsvolle mondelinge communicatie. De student houdt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een groep externe experten of klanten.
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 3: De student maakt zelfstandig een uitgebreid, goed gestructureerd en helder schriftelijk rapport in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
Kerncompetentie 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.
- GI 6.2 (DLR 6) De student hanteert technologische toepassingen en houdt hierbij rekening met de privacywetgeving. Niveau 3: De student informeert klanten, legt het eigen team het gebruik van technologische toepassingen uit en maakt hen atttent voor de privacywetgeving.
Begintermen
Geen voorkennis vereist
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V34C17 : Zorgtechnologie en innovatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting care en vitaliteitsmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting care en vitaliteitsmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Zorgtechnologie en innovatie (B-VIVZ-V53C16)
Inhoud
Volgende themata komen aan bod:
1. Waarom zorgtechnologie en innovatie?
2. De maatschappij gaat online:
- De mondige (digitale) cliënt
- De zorg gaat online.
3. eHealth, een overzicht
- Inleiding
- eHealth interventies
- Online informatie
- Social media
- Online zelftesten
- Online communicatie
- Videocommunicatie
- Sensortechnologie: domotica en ambient technology
- Online interventies
- Portalen
- Apps.
Studiemateriaal
Het opleidingsonderdeel Zorgtechnologie en innovatie bestaat uit volgende onderdelen:
- Zorgtechnologie en innovatie, Peter Burggraeve, onuitgegeven werk, 2023-2024, 94 pp.
- PPT, als begeleidende en aanvullende leidraad van bovenstaande
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Zorgtechnologie en innovatie (B-VIVZ-V82800)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V53C16 - Zorgtechnologie en innovatie | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie voor het opleidingsonderdeel Zorgtechnologie en innovatie verloopt als volgt:
- EVO 1 - opdracht - 30%
- EVO 2 - schriftelijk examen - 70%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De herkansing voor het opleidingsonderdeel Zorgtechnologie en innovatie gebeurt als volgt:
- EVO 1 - Punten werkstukken worden hernomen voor de 2e examenkans - 30% indien geslaagd hiervoor in de eerste examenkans ; indien niet geslaagd, moeten - in afspraak met de docent - bepaalde opdrachten bijgewerkt worden.
- EVO 2 - Schriftelijk examen over de cursusinhoud - 70%