Belevingsgerichte methodes 2 (MW) (B-VIVZ-V33C18)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Porteman Jasmien (coördinator) |  Devreese Karl |  Porteman Jasmien |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBA Wellbeing en Vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op. 

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.  
  • GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.  
  • GI 4.3 (DLR 1) De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 2: De student beoordeelt vanuit mentaal en lichamelijk hygiënisch oogpunt welke producten of methodes de beste zijn om te gebruiken of toe te passen.  
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant. 
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.  
  • GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen. 

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend. 

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.  
  • GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties. 
  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 3: De student construeert zelfstandig een realistisch projectplan in functie van een project, realiseert zelfstandig de concrete vertaalslag ervan en brengt deze zo tot een goed einde.  

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie. 

  • GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 2: De student leert eigen sterke en zwakke punten kennen en heeft er aandacht voor bij eigen professioneel gedrag en handelen.

De student heeft voldoende kennis van de inhoud van de opleidingsonderdelen Belevingsgerichte methodes 1, Vitaliteit 1-2-3 en Massage basistechnieken

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Belevingsgerichte methodes 2 (B-VIVZ-V53C18)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Devreese Karl |  Porteman Jasmien |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Volgende onderwerpen:  

Deel 1: creatieve en non-verbale methodieken

  • Good practice voorbeelden 
  • Diverse doelgroepen binnen care 
  • Belevingsgerichte methodes die inspelen op emotionele, psychische en sociale welbevinden 
  • Tips and tricks om resultaatgericht te werken 
  • Voorbereiding opdracht 
  • Bezoek en uitwerking methode 

Deel 2 

  • Dynamische massage

Verplicht leermateriaal:

Deel 1: creatieve en non-verbale methoden

  • Powerpointpresentaties via Toledo

 

Deel 2: dynamische massage

  • Huidhonger (Oerlinghausen-Kiebgis) - ISBN 978 9 020 21624 0
  • Lehrbuch der Psychoaktiven Massage (Oerlinghausen-Kiebgis) ISBN 978 3 608 40156 1
  • Activeer je nervus vagus (Luc Swinnen) - ISBN 978 94 014 7625 6

Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Practicum

Volgende werkvorm:

  • Ieder contactmoment is tweedelig: 1 gedeelte theorie en 1 gedeelte praktijk.
  • Theoretisch gedeelte via powerpoint

 

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Belevingsgerichte methodes 2 (B-VIVZ-V82802)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V53C18 - Belevingsgerichte methodes 21-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel wordt als volgt geëvalueerd:

EVO 1 - Praktijkopdracht van deel 1 : 50%

EVO 2 - Praktijkopdracht van deel 2 : 50%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Dit opleidingsonderdeel wordt als volgt geëvalueerd:

EVO 1 - Praktijkopdracht van deel 1 (filmopdracht) : 50%

EVO 2 - Praktijkopdracht van deel 2 : 50%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  

(De docent is in de zomervakantie niet bereikbaar, dus zorg dat je zeker jouw vragen stelt tegen eind juni. De presentatie dien je in tegen 18 augustus.)