Professionele en internationale communicatie 1 (B-VIVZ-V33C23)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement...
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.3 De student communiceert in 2 vreemde talen.
Frans
Niveau 1: Niveau A2.2 (= eenvoudig met stijgende graad van nauwkeurigheid) - De student gebruikt eenvoudige en veel voorkomende uitdrukkingen in vertrouwde situaties van de eigen leefwereld en in het werkveld. De student communiceert in een stijgende mate van nauwkeurigheid en begrijpbaarheid (uitspraak, intonatie, minder onderbrekingen en herformuleringen). De student probeert daarbij basisfouten te vermijden.
Engels
Niveau 2: Niveau B1.1 (= vrij vlot) – De student slaagt erin om woordenschat in vertrouwde situaties van de eigen leefwereld en in het werkveld vrij vlot te gebruiken. De student drukt zich in een redelijke mate van nauwkeurigheid uit met aangeleerde structuren, met vaktaal, met steeds minder onderbrekingen, valse starts en herformuleringen. De student maakt hierbij steeds minder basisfouten.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
- GI 5.2 (DLR7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 1: De student kent en begrijpt het theoretisch denkkader van methodes uit eigen en andere culturen en maakt zich de methodes ook eigen.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 2: De student leert eigen sterke en zwakke punten kennen en heeft er aandacht voor bij eigen professioneel gedrag en handelen.
Verdere toelichting:
De studenten ontwikkelen en demonstreren communicatieve vaardigheden in het Frans/Engels die in de wellnesscontext (maar ook daarbuiten) van belang zijn.
De studenten evalueren geregeld in hoeverre ze die communicatieve vaardigheden al of niet beheersen en sturen waar nodig bij.
De studenten passen verschillende strategieën toe om efficiënter Frans/Engels te leren (uitbreiden woordenschat, toepassen grammaticale regels, doornemen van vakliteratuur, bekijken van …)
De studenten passen hun communicatie aan volgens de internationale of multiculturele context.
Begintermen
Dit is bij benadering een beginnerscursus. Voor de vaardigheden wordt uitgegaan van niveau A1.2 (ERK) als begincompetentie.
Er wordt verondersteld dat de basisgrammatica (met de nadruk op de vervoeging van de werkwoorden) deel uitmaakt van de verworven kennis.
Een verplichte maar niet-bindende niveautest voor zowel Frans als Engels wordt georganiseerd in het eerste semester. Dit laat de student toe om indien nodig in te stappen in het monitoraat in het eerste semester, om zo de begincompetenties te verwerven tegen de start van de lessen in het tweede semester. De leerstof van het monitoraat omvat de hierboven vermelde basisgrammatica en kan dus ook bevraagd worden tijdens alle evaluatieactiviteiten.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Frans 1 (B-VIVZ-V54C43)
Inhoud
De student beschikt over voldoende actieve woordenschat om het alledaagse gesproken en geschreven Frans te begrijpen en te gebruiken.
Er zijn verschillende delen voorzien binnen het vak "Professionele en internationale communicatie 1 (Frans)". Niet alle onderdelen komen even uitgebreid aanbod in de les en worden dus deels thuis voorbereid, ingestudeerd en/of ingeoefend (= blended learning / zelfstudie).
- De vaardigheden (spreken, luisteren, lezen, schrijven) worden ingeoefend aan de hand van diverse thema’s binnen de context van wellbeing.
- Woordenschatuitbreiding: de basiswoordenschat wordt hernomen in een zelfstudiepakket en vakjargon wordt aangebracht en ingeoefend a.d.h.v. (semi-) authentiek audiovisueel en textueel materiaal.
- Grammaticale bijsturing.
Meer gedetailleerde info vind je in het infodocument op Toledo.
Studiemateriaal
Verplicht leermateriaal:
- STORME C., RAES J. Bienvenue - Handboek voor klantgerichte communicatie. Eerste editie (2022). Leuven (België), Acco. ISBN 9789464145397
- Materiaal gepost op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Alle communicatie op Toledo en alle mailverkeer gebeurt voor dit vak in het Frans.
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
3 sp. Engels 1 (B-VIVZ-V54C98)
Inhoud
De student beschikt over voldoende actieve woordenschat om het alledaagse gesproken en geschreven Engels te begrijpen en te gebruiken.
Er zijn verschillende delen voorzien binnen het vak "Professionele en internationale communicatie 1 (Engels)". Niet alle onderdelen komen even uitgebreid aan bod in de les en worden dus deels thuis voorbereid, ingestudeerd en/of ingeoefend (= blended learning / zelfstudie).
- De vaardigheden (spreken, luisteren, lezen, schrijven) worden ingeoefend aan de hand van diverse thema’s binnen de context van wellbeing.
- Woordenschatuitbreiding: de basiswoordenschat wordt hernomen in een zelfstudiepakket en vakjargon wordt aangebracht en ingeoefend a.d.h.v. (semi-) authentiek audiovisueel en textueel materiaal.
- Zelfstudiepakket grammatica.
Meer gedetailleerde info vind je in het infodocument op Toledo.
Studiemateriaal
Verplicht leermateriaal:
- Syllabus “English for the wellbeing manager 1” (te verkrijgen en verplicht aan te kopen in de drukkerij).
- Handouts/slideshows gepost op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Alle communicatie op Toledo en alle mailverkeer gebeurt voor dit vak in het Engels.
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Professionele en internationale communicatie 1 (B-VIVZ-V83765)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V54C43 - Frans 1 | 1-20/20 puntenschaal |
V54C98 - Engels 1 | 1-20/20 puntenschaal |
Het opleidingsonderdeel Professionele en internationale communicatie 1 bestaat uit twee OLA's, nl. Frans 1 en Engels 1. De evaluaties voor beide OLA's worden samengevoegd tot 1 score, maar alle onderdelen voor de beide talen moeten worden afgelegd vooraleer je een eindscore kan verkrijgen.
OLA Engels 1
- EVO 1 - permanente evaluatie (mogelijks on campus via de computer) - 20%
- EVO 2 - schriftelijk examen (gesloten boek) - 60%
- EVO 3 - mondeling examen - 20%
Verdere toelichting m.b.t. de evaluatie (puntenverdeling, deadlines ...) is terug te vinden in het infodocument op Toledo.
- Bij het niet afleggen van EVO 2 en/of EVO 3 (in dezelfde examenperiode) zal de student een nulscore toegekend krijgen voor het OLA Frans 1 / OLA Engels 1.
- Wie een (deel van de) opdracht(en) niet (tijdig) aflegt, krijgt een verminderde score.
Elke aanpassing zal via het leerplatform Toledo en via mail gecommuniceerd worden.
OLA Frans 1
- EVO 1 - permanente evaluatie (mogelijks on campus via de computer) - 35%
- EVO 2 - schriftelijk examen (gesloten boek) - 40%
- EVO 3 - mondeling examen - 25%
Verdere toelichting m.b.t. de evaluatie (puntenverdeling, deadlines ...) is terug te vinden in het infodocument op Toledo.
- Bij het niet afleggen van EVO 2 en/of EVO 3 (in dezelfde examenperiode) zal de student een nulscore toegekend krijgen voor het OLA Frans 1 / OLA Engels 1.
- Wie een (deel van de) opdracht(en) niet (tijdig) aflegt, krijgt een verminderde score.
Elke aanpassing zal via het leerplatform Toledo en via mail gecommuniceerd worden.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V54C43 - Frans 1 (binnen en over academiejaar)
- V54C98 - Engels 1 (binnen en over academiejaar)
De herkansing voor het OPO Professionele en internationale communicatie 1 verloopt als volgt:
Wie niet geslaagd is in de 1ste examenkans voor het OPO Professionele en internationale communicatie moet OLA Frans 1 of OLA Engels 1 of beiden (indien op beide talen niet geslaagd) hernemen. Het EVO 1 bij OLA Frans 1 en OLA Engels 1 valt evenwel weg bij de herkansing.
- EVO 2 - Schriftelijk examen (gesloten boek) - 70% - voor OLA Frans 1 en OLA Engels 1
- EVO 3 - Mondeling examen - 30% - voor OLA Frans 1 en OLA Engels 1
Verdere toelichting m.b.t. de evaluatie (puntenverdeling, deadlines, etc) is terug te vinden in het infodocument op Toledo.
Bij het niet afleggen van EVO 2 of EVO 3 (in dezelfde examenperiode) zal de student een nulscore toegekend krijgen voor het OLA Frans 1 / OLA Engels 1.
Elke aanpassing zal via het leerplatform Toledo en via mail gecommuniceerd worden.