Spabeleving 2 (MW) (B-VIVZ-V33C25)

6 studiepuntenNederlands54 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerschaver Enola (coördinator) |  Van Kerschaver Enola |  Verplancke Kaat |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- & vitaliteitsmanatgement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
  • GI 4.3 (DLR 1) De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 2: De student beoordeelt vanuit mentaal en lichamelijk hygiënisch oogpunt welke producten of methodes de beste zijn om te gebruiken of toe te passen.
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in omgang met de klant.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.
  • GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier
  • GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 3: De student speelt initiatiefvol in op (inter)nationale trends in het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement en helpt deze realiseren.

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

  • GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 2: De student leert eigen sterke en zwakke punten kennen en heeft er aandacht voor bij eigen professioneel gedrag en handelen.
  • GI 9.2. (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 2: De student vertoont zelf deontologisch en professioneel verantwoord gedrag.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Spa, massage en kuren (B-VIVZ-V53C25)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerschaver Enola |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De onderwijsleeractiviteit Spa, massage en kuren omvat:

  • Wellnessbehandelingen - vervolmaking
  • Massagetechnieken - vervolmaking
  • Bespreking van kuurcentra wereldwijd 
  • Praktijktraining in het leerbedrijf (1ste semester)

Van Kerschaver, E (2024). Spa, massage en kuren [Powerpoints]. Kortrijk: VIVES HWB

+ aankoop van producten ifv wellnessbehandelingen tijdens de prajktijklessen

De lessen Spa, massage en kuren gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

De behandelingen in de Me-time momenten, die in het leerbedrijf op voorafgaandelijk aangkondigde momenten op vrijdagnamiddag worden georganiseerd, behoren integraal tot het lespakket van de OLA Spa, massage en kuren en staan onder supervisie van de docent / coördinatie leerbedrijf.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

2 sp. Aromazorg (B-VIVZ-V53C26)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht18 urenEerste semesterEerste semester
Verplancke Kaat |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Volgende topics komen aan bod:

  • Inzicht in Wellbeing en hoe kruiden en etherische oliën hierop van toepassing kunnen zijn
  • Inzicht in de werkzame (chemische) bestanddelen van de etherische oliën
  • Inhoudsstoffen van kruiden en hun toepassingen
  • Aromatherapie : basistermen en toepassingsmogeijkheden
  • Aromatherapie : monografieën
  • Aromatherapie : mengen van etherische oliën
  • Aromatherapie : voorbeelden uit de praktijk en oefeningen

Fabry, V. (2024). Aromazorg [Powerpoints]. Kortrijk: VIVES HWB

Hoorcollege - Individuele opdracht - Practicum

De lessen Aromazorg gaan on campus op vrijdag door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Spabeleving 2 (B-VIVZ-V82805)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V53C25 - Spa, massage en kuren1-20/20 puntenschaal
V53C26 - Aromazorg1-20/20 puntenschaal

Het OPO Spabeleving 2 wordt geëvalueerd als volgt:

Voor de OLA Spa, massage en kuren

  • EVO 1 - permanente evaluatie (attitude, medewerking) - 10%
  • EVO 2 - Creatie van een arrangement - 30%
  • EVO 2 - Voorbereiden en uitvoeren van praktijkexamen (ism leerbedrijf) - 60%

Voor de OLA Aromazorg

  • EVO 1 - permanente evaluatie - 10% 
  • EVO 2 - Schriftelijk examen - 65%
  • EVO 3 - Voorbereiden en uitvoeren van praktijkexamen (ism Spa, massage en kuren en het leerbedrijf) - 25%

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • V53C25 - Spa, massage en kuren (binnen en over academiejaar)
  • V53C26 - Aromazorg (binnen en over academiejaar)

De herkansing verloopt als volgt:

Indien niet geslaagd in 1ste examenkans voor de OLA Spa, massage en kuren

  • EVO 1 - Deeloverdracht permanente evaluatie uit 1ste examenkans) - 10%
  • EVO 2 - Ontwerpen of aanpassen van arrangement, indien niet geslaagd in 1ste examenkans- 30%.
  • EVO 3 - Praktijkexamen, indien niet geslaagd of geen deelname in 1ste examenkans - 60%

Indien niet geslaagd in 1ste examenkans voor de OLA Aromazorg

  • EVO 1 - Permanente evaluatie - deeloverdracht uit 1ste examenkans - 10%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen, indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 65%
  • EVO 3 - Praktijkexamen (samen met Spa, massage en kuren), indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 25%