Welbevinden bij langdurige zorg (MW) (B-VIVZ-V33C44)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Porteman Jasmien (coördinator) |  Porteman Jasmien |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBA Wellbeing en Vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op. 

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.  
  • GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.   
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om in de omgang met klanten vanuit holistisch perspectief te handelen. 
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.  
  • GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen. 

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend. 

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.  
  • GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties. 
  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 3: De student construeert zelfstandig een realistisch projectplan in functie van een project, realiseert zelfstandig de concrete vertaalslag ervan en brengt deze zo tot een goed einde.  

Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen. 

  • GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 2: De student verkent mensgerichte disciplines in het werkveld. 

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie. 

  • GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen.  Niveau 2: De student leert eigen sterke en zwakke punten kennen en heeft er aandacht voor bij eigen professioneel gedrag en handelen. 

Er is geen voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V34C16 : Welbevinden bij langdurige zorg

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Welbevinden bij langdurige zorg (B-VIVZ-V53C44)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Porteman Jasmien |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Via voorbeelden wordt het onderscheid tussen acute en langdurige zorg duidelijk. In de langdurige zorg wordt nadruk gelegd op empowerment waar het kan, mits blijvende aandacht voor de kwetsbaarheid. Patiëntenparticipatie en zelfmanagement in langdurige zorg is volledig ingeburgerd en wordt aangemoedigd. Oog hebben voor de mantelzorgers en mee laten beslissen in langdurige zorg is een must. Via ontmoetingen met ervaringsdeskundigen met langdurige ziektes (leven met diabetes, leven met Parkinson, leven met kanker, ...) een beter inzicht krijgen op het leven met een langdurige ziekte. 

Verplicht studiemateriaal:

  • Cursusmateriaal
  • Ppt aangeboden via Toledo

Aanbevolen studiemateriaal

  • Filmmateriaal

Hoorcollege - Projectwerk

Afwisseling tussen college-opdracht waar studenten een eigen mini- projectwerk uitwerken bij mensen met langdurige ziekte in het werkveld. Ondertussen hebben ze een eigen mening gevormd via de hoorcolleges, via filmmateriaal, beluisteren van ervaringsdeskundigen.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door door een online alternatief.

Evaluatieactiviteiten

Welbevinden bij langdurige zorg (B-VIVZ-V83772)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V53C44 - Welbevinden bij langdurige zorg1-20/20 puntenschaal

Het OPO Welbevinden bij langdurige zorg wordt als volgt geëvalueerd:

  • EVO 1 - Presentatie van opdracht: 50%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen: 50%

Niet ingediend op afgesproken datum (zie Toledo) leidt automatisch tot 2de examenkans. De presentatie in 2de examenkans betreft een fimpje die opgenomen wordt van de presentatie en op Toledo geplaatst wordt op de daarvoor voorziene ruimte. Indien deelname aan 2de examenkans, contacteer de docent ten laatste eind juni via mail. (Hou ermee rekening dat de docent tijdens de verlofperiode niet bereikbaar is). Het filmpje wordt ingediend op 18 augustus. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Het OPO Welbevinden bij langdurige zorg wordt als volgt in 2de zittijd geëvalueerd:

  • EVO 1 - Presentatie van opdracht - 50 % --> De presentatie in 2de examenkans betreft een fimpje die opgenomen wordt van de presentatie en op Toledo geplaatst wordt op de daarvoor voorziene ruimte. Indien deelname aan 2de examenkans, contacteer de docent ten laatste eind juni via mail. (Hou ermee rekening dat de docent tijdens de verlofperiode niet bereikbaar is). Het filmpje wordt ingediend op 18 augustus. 
  • EVO 2 - Schriftelijk examen - 50%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een andere, nieuwe opdracht.

De modaliteiten van hoe de opdracht in 2de zittijd moet worden gerealiseerd, krijgen vorm in samenspraak met de student, de plaats waar de opdracht uitgevoerd wordt en de hogeschool en kunnen per student variëren. Uiteraard blijven de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.