Sport, Games & Apps 1 (B-VIVZ-V33C57)

4 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semester
Meert Stijn (coördinator) |  Meert Stijn |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- & vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 1: De student ontwikkelt een gezonde en actieve levensstijl.

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 1: De student definieert de verschillende fasen in een project en voert onder (permanente) begeleiding een project uit.

Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.

GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 1: De student weet wat de functie van een wellbeing- en vitaliteitsmanager omvat.

 

De student heeft vanuit persoonlijke levenservaringen zijn eigen lichaam en zijn lichamelijke mogelijkheden beleefd en ontdekt. De student heeft hierdoor de rijkdom van de lichaamsbeweging in de totale ontwikkeling van zichzelf gevat.

Belangrijk daarnaast is ook een brede interesse in en duidelijke openheid voor individuele sporten en het gebruik van technologische apps hierbij. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sport, Games & Apps 1 (B-VIVZ-V53C57)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Meert Stijn |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Binnen het OPO Sport, games & Apps 1 maakt de studenten kennis met alle facetten van bewegen in een gezonde leeromgeving. De student gaat aan de slag en neemt actief deel aan sportsessies waarbij het eigen lichaam centraal staat. Hij leert interactieve sportsessies ontwerpen en organiseren. De student is op de hoogte welke sportinnovaties er op de markt zijn en hoe deze te gebruiken. Hij kan aan de slag met specifieke doelgroepen (bedrijven, sportclubs,…). De student verkrijgt inzicht in de didactische vaardigheden zoals differentiatie, instructies en feedback.

Presentaties: Stijn Meert

Modules: Stijn Meert

Videomateriaal

Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten

De lessen Sport, Games & Apps 1 gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

De lessen on campus kunnen ook vervangen worden door actieve lesmomenten extern, naargelang de inhouden die aan bod komen. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Sport, Games & Apps 1 (B-VIVZ-V83778)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel Sport, games & apps 1 wordt geëvalueerd als volgt:

De lessen Sport, Games & Apps 1 gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

Evaluatie-onderdelen:

  • EVO 1 - Permanente evaluatie Sport, Games & Apps 1 - 30% (Aanwezigheid 10% - Opdrachten 20%)
  • EVO 2 - Praktijkexamen Sport, Games & Apps 1 - 40%
  • EVO 3 - Schriftelijk examen Sport, Games & Apps 1 - 30%

Alleen wie wettig afwezig is op een (praktische of schriftelijke) opdracht van EVO 1 of op een praktijk- of schriftelijk examen(s) (EVO 2 en 3), kan deze opdracht(en) of examen(s) inhalen. Bij iedere afwezigheid dient de studie- en trajectbegeleidster ingelicht te worden. Zij kan de mogelijkheid bieden voor inhaalopdrachten of -examens.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examenvorm.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De 2de examenkans verloopt als volgt:

De student kan enkel een 2de examenkans opnemen, indien de praktijklessen voor 80% werden gevolgd.

  • EVO 1 - deeloverdracht - 10%
  • EVO 2 - hernemen indien niet geslaagd - 40%
  • EVO 3 - hernemen indien niet geslaagd - 50%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examenvorm.