Sport, Games & Apps 2 (B-VIVZ-V33C58)

4 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semester
Meert Stijn (coördinator) |  Meert Stijn |  Vanmedegael Steven |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- & vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 3: De student coacht medewerkers bij het ontwikkelen van een gezonde en actieve levensstijl en motiveert hen om klanten te sensibiliseren tot een gezonde en actieve levensstijl.

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.

De student heeft vanuit persoonlijke levenservaringen zijn eigen lichaam en zijn lichamelijke mogelijkheden beleefd en ontdekt. De student heeft hierdoor de rijkdom van de lichaamsbeweging in de totale ontwikkeling van zichzelf gevat.

Belangrijk daarnaast is ook een brede interesse in en duidelijke openheid voor ploegsporten en het gebruik van technologische apps hierbij. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sport, Games & Apps 2 (B-VIVZ-V53C58)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Meert Stijn |  Vanmedegael Steven |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Binnen het OPO Sport, Games & Apps 2 maakt de studenten kennis met alle facetten van bewegen in een gezonde leeromgeving. De student gaat aan de slag en neemt actief deel aan sportsessies waarbij het eigen lichaam centraal staat. Hij leert interactieve sportsessies ontwerpen en organiseren. De student is op de hoogte welke sportinnovaties er op de markt zijn en hoe deze te gebruiken. Hij kan aan de slag met specifieke doelgroepen (bedrijven, sportclubs,…) De student verkrijgt inzicht in de didactische vaardigheden zoals differentiatie, instructies en feedback.

Presentaties: Stijn Meert

Modules: Stijn Meert

Videomateriaal

Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten

De lessen Sport, games & apps 2 gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk) of op verplaatsing. De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

De lessen on campus kunnen ook vervangen worden door actieve lesmomenten extern, naargelang de inhouden die aan bod komen. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Sport, Games & Apps 2 (B-VIVZ-V83779)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V53C58 - Sport, Games & Apps 21-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel Sport, games & apps wordt geëvalueerd als volgt:

De lessen Sport, games & apps 2 gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk) of op verplaatsing. De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

Evaluatie-onderdelen:

  • EVO 1 - Permanente evaluatie Sport, Games & Apps 2 - 30%
  • EVO 2 - Praktijkexamen Sport, Games & Apps 2 ism leerbedrijf - 40%
  • EVO 3 - Schriftelijk examen Sport, Games & Apps 2 - 30%

Het praktijkexamen gaat door in het leerbedrijf - De klant betaalt een afgesproken bedrag – De evaluatie behandelt niet alleen de begeleiding zelf maar ook de organisatorische omstandigheden, de mate van klantvriendelijkheid en aandacht voor de totaalbeleving.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examenvorm.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing verloopt als volgt:

De student kan enkel 2de zittijd afleggen, indien de praktijklessen voor 80% werden gevolgd:

  • EVO 1 - deeloverdracht - 30% (Aanwezigheid 10% - opdrachten 20%)
  • EVO 2 - hernemen indien niet geslaagd - 40%
  • EVO 3 - hernemen indien niet geslaagd - 30%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examenvorm.