Innovatieve en aangepaste sportmethodes (B-VIVZ-V33C91)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Dumortier Jasmien (coördinator) |  Dumortier Jasmien |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.

  • GI 1.3 (DLR 4) De student integreert op een doeltreffende manier gepaste digitale tools ter ondersteuning van een organisatie. Niveau 1: De student ontwikkelt digitale vaardigheden (basis).

Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 2: De student analyseert principes van de werking van het menselijk lichaam die de wellbeing en vitaliteit kunnen verhogen, zowel bij een lichaam dat goed functioneert als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 1: De student ontwikkelt een gezonde en actieve levensstijl.

Kerncompetentie 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.

  • GI 6.2 (DLR 6) De student hanteert technologische toepassingen en houdt hierbij rekening met de privacywetgeving. Niveau 1: De student benoemt de werking (usability design principes) van specifieke technologische toepassingen.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 2: De student gaat actief op zoek naar (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement.

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

  • GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 1: De student staat open voor feedback op eigen professioneel gedrag en handelen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Innovatieve en aangepaste sportmethodes (B-VIVZ-V53C91)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Dumortier Jasmien |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

Binnen het OPO ‘Innovatieve en aangepaste sportmethodes’ worden innovatieve toepassingen in verschillende sport- en recreatieactiviteiten uitgelegd. Zowel technische, tactische als technologische vooruitgangen en hun potentiële impact op werknemers worden besproken. Er wordt tevens van de studenten verwacht dat ze zelf een innovatieve sportmethode presenteren voor medestudenten. 

Verplicht leermateriaal: Slides hoorcollege Jasmien Dumortier

Hoorcollege - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs (bv. online kennisclips), supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Evaluatieactiviteiten

Innovatieve en aangepaste sportmethodes (B-VIVZ-V84349)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd als volgt:

  • EVO 1 - Presentatie/praktijkexamen - 25%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen - 75%

De eindscore is de som van beide onderdelen.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  

 

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De modaliteiten bij de herkansing blijven dezelfde zoals in de eerste examenkans. 

Is de student op de eindscore niet geslaagd in 1ste examenkans, dan dienen beide evaluatieonderdelen (EVO 1 - Presentatie/praktijkexamen - 25% + EVO 2 - Schriftelijk examen - 75%) opgenomen te worden bij de 2de examenkans. 

De eindscore is de som van beide evaluatieonderdelen.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.