Sport Training 1 (B-VIVZ-V33C92)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerckhove Robin (coördinator) |  Van Kerckhove Robin |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 1:  De student begrijpt het belang om de mens te benaderen als een geheel én vanuit zijn context.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.

Kerncompetentie 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.

  • GI 6.1 (DLR 6) De student maakt een verantwoorde keuze tussen de best beschikbare technieken en houdt daarbij rekening met de huidige wetgeving. Niveau 1: De student heeft, via de huidige wetgeving, kennis van de best bruikbare technieken en organisatorische maatregelen op gezondheids-, veiligheids- en milieugebied onder technisch en economisch haalbare omstandigheden.
  • GI 6.2 (DLR 6) De student hanteert technologische toepassingen en houdt hierbij rekening met de privacywetgeving. Niveau 1: De student benoemt de werking (usability design principes) van specifieke technologische toepassingen.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.1. (DLR 11) De student zet een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op. Niveau 2: De student zet onder begeleiding een wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op.

Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 2: De student leert eigen sterke en zwakke punten kennen en heeft er aandacht voor bij eigen professioneel gedrag en handelen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Sport Training 1 (B-VIVZ-V53C92)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerckhove Robin |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

In het OPO Sport Training 1 leren studenten de basisconcepten van training geven aan cliënten.

Dit bestaat uit:

  • de didactiek tijdens het trainen en coachen;
  • het voorzien van veiligheid tijdens een sessie;
  • de inhoudelijke invulling van een sessie en de huidige wetenschappelijke richtlijnen hierrond.

Verplicht studiemayteriaal:

  • Van Kerckhove, R (2024). Sport training 1 [Powerpoints Sport Training 1-12]. Kortrijk: VIVES HWB.

 

Hoorcollege - Individuele opdracht - Sportpracticum

De werkvorm bestaat uit 12 lessen, deze zullen bestaan uit een combinatie van theoretische achtergrond in de vorm van interactieve hoorcolleges en praktische kennis in de vorm van oefensessies.

Evaluatieactiviteiten

Sport Training 1 (B-VIVZ-V84350)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie voor het OPO Sport Training 1 verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Permanente evaluatie (gedurende het academiejaar) - 20% 
    • 20% op taak
  • EVO 2 - Praktijkexamen in de examenperiode: hier zal de student gevraagd worden een korte sessie voor uit te werken, met achteraf enkele bijvragen van de docent indien verduidelijking nodig is - 50%
  • EVO 3 - Schriftelijke examen in de examenperiode met open, gesloten en meerkeuzevragen - 30%

De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing voor het OPO Sport Training 2 verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Permanente evaluatie - deeloverdracht voor de score uit de 1ste examenkans - 20%
  • EVO 2 - Praktijkexamen in de examenperiode, indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 50%
  • EVO 3 - Theoretisch examen in de examenperiode: open, gesloten en meerkeuzevragen, indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 30%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.