Sport Training 2 (B-VIVZ-V33C93)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Van Kerckhove Robin (coördinator) |  Van Kerckhove Robin |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 3: De student spreekt helder en gestructureerd in het Nederlands en gebruikt in een gepast taalregister de juiste strategieën, hulpmiddelen en kanalen voor een kwaliteitsvolle mondelinge communicatie. De student houdt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een groep externe experten of klanten.

Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in omgang met de klant.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 3: De student coacht medewerkers bij het ontwikkelen van een gezonde en actieve levensstijl en motiveert hen om klanten te sensibiliseren tot een gezonde en actieve levensstijl.

Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 3: De student construeert zelfstandig een realistisch projectplan in functie van een project, realiseert zelfstandig de concrete vertaalslag ervan en brengt deze zo tot een goed einde.

Kerncompetentie 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.

  • GI 6.1 (DLR 6) De student maakt een verantwoorde keuze tussen de best beschikbare technieken en houdt daarbij rekening met de huidige wetgeving. Niveau 1: De student heeft, via de huidige wetgeving, kennis van de best bruikbare technieken en organisatorische maatregelen op gezondheids-, veiligheids- en milieugebied onder technisch en economisch haalbare omstandigheden.
  • GI 6.2 (DLR 6) De student hanteert technologische toepassingen en houdt hierbij rekening met de privacywetgeving. Niveau 2: De student past, rekening houdend met de privacywetgeving, technologische toepassingen op maat toe.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.1. (DLR 11) De student zet een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op. Niveau 2: De student zet onder begeleiding een wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Sport Training 2 (B-VIVZ-V53C93)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Van Kerckhove Robin |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

In het OPO Sport Training 2 leren studenten de basisconcepten van training geven aan cliënten.

Dit bestaat uit:

  • De huidige wetenschap toepassen tijdens het trainen en coachen;
  • Het kunnen toepassen van richtlijnen op specifieke doelgroepen;
  • Het kunnen uitwerken van een persoonlijk en doelgericht trainingsplan voor clienten.

Verplicht leermateriaal:

  • Van Kerckhove, R (2024). Sport training 2 [Powerpoints Sport Training 1-10]. Kortrijk: VIVES HWB.

 

Hoorcollege - Individuele opdracht - Sportpracticum

De lessen zullen bestaan uit 8 lessen van 3u die gecombineerd zullen bestaan uit theoretische achtergrond en de praktische toepassing hiervan. Individueel zal een trainingsplan uitgewerkt dienen te worden voor een client naar keuze. 

Evaluatieactiviteiten

Sport Training 2 (B-VIVZ-V84351)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Praktijkexamen, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie voor het OPO Sport Training 2 verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Permanente evaluatie

Opstellen trainingsprogramma atleet  - 25%

Taak in functie van doelgroepen - 15%

  • EVO 2 - Praktijkexamen in de examenperiode: trainingssessie in samenwerking met leerbedrijf - 30%

Dit praktijkexamen gaat door in het leerbedrijf - De klant betaalt een afgesproken bedrag - De evaluatie van het praktijkexamen behandelt niet alleen de uitvoering van de massage zelf maar ook de organisatorische omstandigheden, de mate van klantvriendelijkheid en aandacht voor de totaalbeleving.

  • EVO 3 - Theoretisch examen in de examenperiode: open, gesloten en meerkeuzevragen - 30%

De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De student dient minstens 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan voldaan wordt, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

Het praktijkexamen gaat door ism het leerbedrijf - De klant betaalt een afgesproken bedrag – De evaluatie behandelt niet alleen de uitvoering van Sporttraining 2 zelf maar ook de organisatorische omstandigheden, de mate van klantvriendelijkheid en aandacht voor de totaalbeleving.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing voor het OPO Sport Training 2 verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Permanente evaluatie - deeloverdracht van de score uit de 1ste examenkans - 40%
  • EVO 2 - Praktijkexamen in de examenperiode: trainingssessie, indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 30%
  • EVO 3 - Theoretisch examen in de examenperiode: open, gesloten en meerkeuzevragen, indien niet geslaagd in 1ste examenkans - 30%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.