Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 1: cardiologie en nefrologie (B-VIVZ-V33E13)

5 studiepuntenNederlands35 urenEerste semesterEerste semester
Maes Dieter (coördinator) |  Maes Dieter |  N.
VIVES Z POC PG Gezondheidszorg

Leerresultaten:

Leerresultaat 2: Ontwikkelt zich continu als autonome en verantwoordelijke professional om de kwaliteit van de eigen verpleegkundige praktijk in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg evidence-based te bevorderen.  

Leerresultaat 3: Herkent en heeft inzicht in de meest voorkomende pathologieën, letsels, klachten, symptomen en gezondheidsproblemen bij de zorgvrager, holistisch benaderd, en stelt de urgentie van de zorgbehoeften vast. 

Leerresultaat 4: Bepaalt op basis van de actuele en potentiële problemen de juiste zorg, het behandelplan, de prioriteiten en de nodige verwijzing.  

Leerresultaat 5: Is continu alert voor wijzigingen in de gezondheidstoestand van de zorgvrager om zowel actuele als potentiële, complexe dringende zorgvragen te beoordelen, nieuwe problemen te herkennen, de juiste verpleegkundige acties te ondernemen, te evalueren en zo nodig bij te sturen. 

Leerresultaat 6: Voert meerdere evidence-based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorgprocessen uit op maat van de zorgvrager binnen de intensieve en spoedgevallenzorg, gebruik makend van de gepaste technologie en met aandacht voor structuur, stiptheid, nauwkeurigheid, veiligheid, comfort en welzijn van de patiënt.  

Leerresultaat 7: Stelt gepaste prioriteiten betreffende de zorgvragers, de eigen verpleegkundige activiteiten en de activiteiten van de andere disciplines en de ondersteunende diensten, teneinde de zorg rond de zorgvragers adequaat te organiseren, te coördineren en de continuïteit ervan te bevorderen. 

Leerresultaat 9: Ondersteunt de zorgvrager binnen de intensieve en spoedgevallenzorg; bouwt op korte tijd een effectieve professionele relatie op die gericht is op zowel het somatisch, psychisch, sociaal als existentieel vlak. 

Leerresultaat 10: Neemt gepaste initiatieven inzake eerstehulpverlening, gezondheidspromotie, educatie en preventie van ongevallen/incidenten/ verwikkelingen. 

Leerresultaat 13: Draagt bij tot de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep en de kwaliteit van zorg binnen de intensieve en spoedgevallenzorg. 

Leerresultaat 14: Ontwikkelt een persoonlijke holistische visie op de verpleegkunde binnen de intensieve en spoedgevallenzorg. Houdt hierbij rekening met (inter)nationale maatschappelijke tendensen en vernieuwingen.  Draagt bij tot de profilering van het beroep. 

 

Internationale competenties: 

Taalvaardigheid: een tekst geschreven in een andere taal begrijpen 

De student begrijpt teksten geschreven in minstens 1 andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer geven. 

Interculturele competentie: culturele zelfkennis 

De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld en kan dit relateren aan andere zienswijzen. 

Interculturele competentie: culturele flexibiliteit 

De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven. 

Interculturele competentie: culturele ontvankelijkheid  

De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën.  

Interculturele competentie: culturele communicatieve competentie 

De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander. 

Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken 

De student legt in werkgerelateerde settings gemakkelijk contact met collega’s, cliënten en andere stakeholders, kan duidelijk communiceren en functioneert in teamverband. 

Persoonlijke groei: creativiteit tonen 

De student bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen. 

 

Bachelordiploma in de verpleegkunde

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 1: cardiologie en nefrologie (B-VIVZ-V53E13)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum35 urenEerste semesterEerste semester
Maes Dieter |  N.
VIVES Z POC PG Gezondheidszorg

De inhoud van dit opleidingsonderdeel omvat volgende onderwerpen:

Cardiologie:

  • Hemodynamica en monitoring
  • ECG- ritme/geleidingsstoornissen
  • Shock en MOF
  • (Anti)coagulantie
  • Vochtbeleid
  • Cardiovasculaire urgenties
  • Pacemaker
  • Verpleegkundige interventies: defibrillatie-reconversie
  • Workshop ALS

Nefrologie:

  • Verpleegkundige aandachtspunten dialyse


 

Het cursusmateriaal wordt digitaal via Toledo ter beschikking gesteld door de betrokken (gast)docent

 

De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

Evaluatieactiviteiten

Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 1: cardiologie en nefrologie (B-VIVZ-V83586)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een schriftelijk examen (open, gesloten en meerkeuzevragen zonder giscorrectie of verhoogde cesuur) en een praktijkexamen op het einde van de ALS workshopdag.

BLS/ALS

Je kan enkel voor dit OPO slagen indien je een geldig BLS- attest kan voorleggen - zie opleidingsgids ‘Intensieve zorg en spoedgevallenzorg 2024-2025’ voor specifieke informatie.

Weging 

  • Theorie: 80%
  • Evaluatie ALS: 20%

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten

Indien de student niet slaagt voor het OPO, maar wel het BLS-attest heeft behaald dat deel uitmaakt van dit OPO, dan moet dit BLS-attest niet opnieuw behaalt worden in de derde examenperiode.

Indien de student niet slaagt voor het OPO, maar wel geslaagd is voor het praktijkexamen ALS, dan moet dit praktijkexamen niet hernomen worden en blijven de punten van dit praktijkexamen geldig in de derde examenperiode.